X
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران:

دستانمان را دور شعله نحیف موسیقی نواحی بگیریم

دوشنبه, 8 مرداد 1397

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران می‌گوید: با اینکه گفته شود موسیقی مقامی خراسان مهجور است خیلی موافق نیست و حتی معتقدم در عرصه موسیقی نواحی ایران، موسیقی خراسان نسبت به نواحی دیگر دیده شده است، اما باید گفت موسیقی نواحی ایران مهجور شده است.

علی ثابت‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: موسیقی خراسان جزو آن دسته از موسیقی‌هایی است که توسط پژوهشگران، برنامه‌سازان و فعالان این حوزه دیده و به آن پرداخته شده و مصداق آن هم برگزاری همایش‌های بزرگ و متنوع در این دیار است. اما با توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه، سیاست‌گذاری‌هایی که بوده و تغییر ذائقه‌هایی که به دلایل مختلف از جمله وجود پیام‌رسان‌ها صورت گرفته، موسیقی نواحی کشور به طور کلی مهجور شده است و این وظیفه‌ی ما را در حمایت از این موسیقی دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه انجمن موسیقی ایران و شعب استانی، پرداختن به موسیقی نواحی ایران در اولویت قرار دارد و بنابراین تمام تلاش ما این است همچون دو دست که در تندباد باید اطراف شعله نحیف شمع باشد و آن را حفاظت کند، تلاش کنیم تا این موسیقی را نگه داریم که البته خیلی هم نگران‌کننده نیست و در جمع اهالی موسیقی نواحی ایران، جوانان برومندی پرورش یافته‌اند که میراث‌دار موسیقی اصیل منطقه‌شان هستند و به خوبی هم آن‌را فراگرفته و پخته می‌کنند و ان‌شاءالله به نسل‌های آتی هم منتقل خواهند کرد.

جامعه به انواع موسیقی‌ نیاز دارد

وی عنوان کرد: یک جامعه به انواع موسیقی‌ نیاز دارد، در این شکی وجود ندارد و تمام بزرگان حوزه موسیقی به این نکته اذعان دارند اما آنچه مورد تشکیک علمای علم موسیقی و جامعه‌شناسان است، نهادهای متولی امر فرهنگ باید فضایی را ایجاد کنند که از هر ژانر و نوع موسیقی، مدل خوب آن برای تولید و توزیع حمایت شود تا به‌ دست مخاطب برسد.

ثابت‌نیا افزود: رسانه ملی به شدت می‌تواند این فضای مثبت در حوزه موسیقی را با پخش موسیقی نواحی ایران، موسیقی کلاسیک ایرانی و … ایجاد کند تا ذائقه مخاطب که موسیقی و ادبیات ایرانی در پوست، خون و گوشتش آمیخته است احیا شود. امیدواریم رسانه ملی با تلاش افزون، به موسیقی نواحی و کلاسیک ایرانی اهمیت بیشتری دهد.

موسیقی نواحی ایران موجود موزه‌ای نیست

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره به‌روز شدن موسیقی مقامی اظهار کرد: باید خیلی با احتیاط به این حوزه ورود کرد. باید بدانیم که موسیقی نواحی ایران یک موجود موزه‌ای نیست تا آن را در موزه نگه داریم. البته این موسیقی همراه با زندگی مردم سیر تحول خودش را طی می‌کند، چنانچه در برهه‌های زمانی مختلف دیده‌ایم این موسیقی با کمک شعر و ادبیات در صحن جامعه با موضوعات مختلف همانند حماسی، عاطفی و … حاضر شده و به فضای فرهنگی کشور کمک کرده است. معتقدم این موسیقی خودش را با نیازهای جامعه تطبیق خواهد داد.

ثابت‌نیا خاطرنشان کرد: البته باید توجه کرد که از اصالت این موسیقی غافل نشویم و اگر تغییرات ناگهانی و ابداعات بدون در نظر گرفتن ریشه‌ها و اصل‌ها باشد ممکن است آنچه تاکنون بافته‌ایم از بین برود و تار و پودش از هم گسیخته شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

چاپ
>