X
ویژه ی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان:

داریوش پیرنیاکان: از تاثیرات عمیق فرهنگی برگزاری این جشنواره نمی توان به راحتی گذشت

چهارشنبه, 20 تیر 1397

روز گذشته آثار ساز سه تار را مورد بررسی قرار دادیم،  به نظر می رسید آثار کمی ضعیف تر به نسبت سال های گذشته بودند. در بخش «الف» تعداد شرکت کنندگان بیشتر بود و نسبت به سن کم شان ما شرکت کنندگان توانایی داشتیم وبه طور کلی،  شرکت کنندگان در دو بخش «الف» هر دو خوب بودند. ودر مجموع نیز نوازندگان ساز تار بهتر از سه تار بودند.

پیرنیاکان در خصوص کاهش شرکت کنندگان در رده سنی «ج» گفت:شرکت کنندگان رده سنی جیم با توجه به شرایط سنی و نوع فعالیت هایشان، تمایل کمتری به شرکت در جشنواره را دارند. در حالی که در رده های سنی کمتر ما هر سال با استقبال بیشتری مواجه میشیم. چون من فکر می کنم کسی که موسیقی را از کودکی به صورت جدی دنبال می کند در سنین جوانی قطعا به آن چیزی که می خواهد دست یافته است. و از طرف دیگر کمتر خودشان را در معرض آزمون قرار می دهند.

او همچنین تاثیر جشنواره در پیشرفت کمی و کیفی جوانان را مفید خواند و ادامه داد: این جشنواره یکی از بهترین و تاثیرگذار ترین جشنواره های پایه ای ما می باشد. من سالها پیش چند دوره به عنوان دبیر این جشنواره را برگزار کردم که به دلایلی دیگر این اتفاق رخ نداد.

این هنرمند ضمن اشاره به تاثیرات فرهنگی عمین این قبیل جشنواره ها، در بخشی از سخنان خود عنوان کرد:از تاثیرات عمیق فرهنگی برگزاری این جشنواره نمی توان به راحتی گذشت .بدون شک نه تنها روی شرکت کنندگان، بلکه روی سطح آموزشی در آموزشگاه ها هم تاثیرگذار است، اساتید هم با انگیزه بیشتری در تربیت شاگردانشان تلاش می کنند و دوست دارند ثمره زحماتشان را، در به موفقیت رساندن شاگردانشان ببینند.

این استاد برجسته در خصوص حمایت های لازم از نفرات برتر نیز به نکات مهمی اشاره کرد: وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تمهیداتی را پس از جشنواره برای نفرات برتر در نظر بگیرد و با برنامه ریزی های مرتب و منسجم آن ها را مورد حمایت قرار بدهد. برای انجام برنامه ریزی های کارآمد،  من و سایر داوران حاضر هستیم به رایگان این کمک را به وزرات ارشاد داشته باشیم. اما در بحث مالی، همان طور که می دانید بسیاری از خانواده هایی که فرزندانشان را با هزینه شخصی به یادگیری سازهای سنتی تشویق می نمایند، اغلب از خانواده های سطح پایین جامعه هستند که برای تهیه معمولی ترین سازها هزینه های بسیار گزافی را متحمل شوند و این وظیفه ارشاد به عنوان نهاد دولتی است که از این ها حمایت کامل را به عمل آورد و مراکزی را به وجود آورند تا این عزیزان مورد آموزش های بیشتر قرار بگیرند تا در آینده کارهای شاخصی را از آن ها ببینیم.

چاپ
>