X
ویژه ی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان:

بهمن حاج امینی: زنجیره انتقال شفاهی موسیقی نواحی هنوز گسسته نشده است

جمعه, 26 مرداد 1397

چهارمین روز از دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی کردی در دو سئانس و موسیقی ترکمن در یک سئانس در سه رده سنی مختلف پرداخت.

دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و در این روزها به موسیقی نواحی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی هر یک از سازها گوش می‌دهند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند.

در روزی که به سازهای کردی و ترکمن، قشقایی، بختیاری و بوشهری اختصاص داشت، بهمن حاج امینی، حمیدرضا اردلان،  یوسف دیبایی و مجید تکه به‌عنوان داوران این بخش حضور داشتند.

بهمن حاج امینی داور بخش موسیقی نواحی در سازهای کردی در مورد ارزیابی کمی و کیفی آثار جشنواره گفت :بسیار جای خوشحالی است که ما در این سنین هنوز نوازنده موسیقی نواحی داریم و زنجیره انتقال شفاهی موسیقی نواحی هنوز گسسته نشده است و جوانان ما این فرهنگ را دریافت می کنند. اما این بدان معنا نیست که نیاز به برنامه ریزی های جدی و حمایت های وجود نداشته باشد. چه بسا بسیاری از موسیقی ها تا امروز، به طور کامل نابود شده اند.

او افزود: اجرا ها بسیار خوب و رضایت بخش بود و هنرمندان ما به لحاظ تکنیکی عالی هستند. اما رپرتوآر موسیقی سنتی باید حفظ شود و اگر تغییراتی صورت می گیرد باید آگاهانه انجام شود و جوانان ما باید مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند ریشه های موسیقی نواحی را حفظ کنند و اگر خلاقیتی انجام می شود باید با حفظ اصالت های موسیقایی صورت بگیرد.

این داور جشنواره تاکید کرد: برگزاری جشنواره های تخصصی این چنینی که دقیقا در یک چهارچوب مشخص اجرا می شود. به طوری که موسیقی های مختلف از هم تفکیک شده اند و هدف مشخصی را دنبال می کنند. در واقع به طور غیر مستقیم یک باز تعریف درستی را در مورد موسیقی نواحی ارائه می کند

 

چاپ
>