X
سه‌شنبه 13 آذر در ارسباران برگزار می‌شود

بزرگداشت اقبال‌آذر در نشست آیین آواز

شنبه, 10 آذر 1397

به گزرش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، بیست و هشتمین نشست آیین آواز ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۱۳ آذر با بزرگداشت اقبال‌آذر در ارسباران برگزار می‌شود. در این نشست مرتضی غزنوی (خواننده، پژوهشگر و مدرس آواز) درباره یکی از آوازهای استاد ابوالحسن‌خان اقبال‌آذر که در دستگاه سه‌گاه به یادگار مانده سخن خواهد گفت. وی سپس به همراه فرزند هنرمندش آرمان غزنوی (تارنواز) آواز دیگری را که در دستگاه شور (با مطلع شعری «حکایت از لب شیرین‌دهان سیم‌اندام…») از اقبال به یادگار مانده است برای حاضران در نشست بازخوانی خواهد کرد.

سبحان مهدی‌پور خوانندۀ جوان نیز در بخشی دیگر با موضوع بررسی شیوه آوازی اقبال‌آذر به ایراد سخن خواهد پرداخت. در این بخش، مهدی‌پور به تفصیل، توضیحاتی را در مورد شیوه آوازی اقبال‌آذر در دوره‌های مختلف از زمان ضبط صفحات در تفلیس تا  ضبط‌های خصوصی که در حدود سن صدسالگی استاد رخ داده بود به همراه نمونه آوازهایی از ایشان ارائه خواهد داد. همچنین مهدی‌پور برای اولین بار در این برنامه، روایت تصویری استاد کریم صالح‌عظیمی تنها باز مانده این شیوه و از شاگردان اقبال و همچنین صحبت‌های جمشید اقبال‌آذر نوه استاد را  نمایش خواهد داد. در ادامه نیز سبحان مهدی‌پور همراه با تار محمدامین اکبرپور ساز و آوازی را به شیوه مکتب آوازی تبریز و اقبال‌آذر در دستگاه همایون اجرا خواهد کرد.

در این نشست همچنین قرار است علی علیزاده خواننده جوان تبریزی (از شاگردان مرتضی غزنوی) که کاملاً می‌کوشد به شیوه اقبال‌آذر بخواند، آوازی از اقبال را در بیات اصفهان بازخوانی کند.

در بخشی دیگر نیز رامین بحیرایی آوازی را در «مثنوی نوا» می‌خواند. صدای بحیرایی را سجاد محرابی با تار همراهی خواهد کرد.

و در نهایت اینکه بیست و هشتمین نشست آیین آواز با اجرای رضا رضایی‌پایور (میهمان ویژۀ نشست) به پایان خواهد رسید. این خواننده و مدرس قدیمی قرار است آوازی را در دستگاه راست‌پنجگاه مرکب اجرا کند. مسعود نجفی نوازندۀ سنتور صدای این خواننده را همراهی می‌کند و پایان‌بخش اجرای گروه، تصنیف دلِ شکسته از ساخته‌های رضایی‌پایور خواهد بود.

نشست تخصصی آموزشی آیین آواز با هدف بازشناسی قدما، تجلیل از بزرگان و پیشکسوتان عرصۀ آواز ملی ایران و همچنین ارائه بحث‌ها و سخنرانی‌‌های تخصصی شکل گرفته و سومین سال فعالیت خود را طی می‌کند. دیگر وظیفۀ مهم برگزارکنندگان «آیین آواز» معرفی آوازخوانان برجستۀ جوان و میانسال به جامعه هنری است. فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان واقع شده و ورود به سلسله نشست‌های آیین آواز برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان خواهد بود.

چاپ
>