X

از علاقه شخصی تا تلاش برای گردآوری آثار موسیقایی ۶۰ ساله

یکشنبه, 7 مرداد 1397

خسرو تصدق متولد دی ماه ۱۳۴۱ درآبادان، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان در رشتۀ مهندسی صنایع، و دارای بیش از ۲۸ سال سابقۀ کار در شرکت نفت است و از حدود ۱۵ سال پیش با توجه به علاقه‌ای که به موسیقی داشته در این حوزه فعالیت داشته است. در مرحلۀ اول، با جمع‌آوری آثار موسیقاییِ صوتی و تصویری و تبدیل صفحات گرامافون به فایل‌های فشرده (ام‌پی‌تری) به طرق مختلف سعی در جمع‌آوری آثار قدیمی موسیقی ایرانی و ایجاد دایره المعارفی در این حوزه نموده است. در این باره گفتگویی با ایشان انجام شد که در ذیل می‌خوانید.

 

آقای تصدق در حال حاضر مشغول چه فعالیت‌هایی هستید؟

در حال حاضر در حال تدوین دایره‌المعارفی در حوزۀ موسیقی هستم که تا کنون نزدیک به ۵۷۰۰۰  فایل در بخش‌های مختلف گردآوری شده که نتیجۀ بیش از ۹ سال تلاش من در این حوزه بوده است.

نحوۀ گردآوری این دایره‌المعارف چگونه بوده است؟

در ابتدای امر با تمرکز در جمع‌آوری بیوگرافی مشاهیر موسیقی و گروه‌های موسیقی این کار را شروع کردم و سپس با بررسی منابع گوناگون به مواردی دست پیدا کردم که توانستم ضمن استفاده از اطلاعات سایت‌های مختلف موسیقایی و خبری و همچنین ویکی‌پدیا با بروزرسانی اطلاعات و با گسترده‌کردن حجم اطلاعات دسته‌بندی‌های منظم و مدونی را ایجاد کنم تا دسترسی برای مخاطب به‌راحتی صورت پذیرد. به طور مثال، برای جستجوی بیوگرافیِ درگذشتگان به‌راحتی فایل مربوطه را باز می‌کنید و مشاهده خواهید کرد که اسم شخص و تاریخ تولد، تاریخ فوت و اطلاعات تکمیلی در همان فایل موجود است و تا کنون حجم این دایره‌المعارف به بیش از ۵۷۰۰۰ فایل رسیده است.

تقسیم‌بندی این دایره‌المعارف به چه نحوی می‌باشد؟

این دایره‌المعارف بخش‌های مختلفی دارد، بخشی از آن شامل مهم‌ترین اخبار موسیقی که شامل درگذشتگان بوده و یا برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مرتبط و رویدادها در حوزۀ موسیقی و همچنین اخباری که در ۶۰ سال گذشته در این عرصه بوده است را به تفکیک در این مجموعه قرار داده‌ام.

در بخش دیگر این مجموعه که همچنان در حال تکمیل و رفع نواقص موجود می‌باشد، آشنایی با کتب موسیقی بوده، به طوری که بیش از ۲۲۰۰ جلد کتاب موسیقی را در این مجموعه دسته‌بندی کرده‌ام.

همچنین در خصوص اطلاعات مربوط به آلبوم‌های موسیقی باید به این نکته اشاره کنم که ضمن جمع‌آوری آلبوم‌های موسیقی در ۶۰ سال گذشته با تقسیم‌بندی در سبک‌های مختلف موسیقی سعی کرده‌ام دسته‌بندی مناسبی را ایجاد کنم. به طوری که با طراحی این دایره‌المعارف در فضای ویندوز به‌راحتی می‌توان از جستجو استفاده کرد. مثلاٌ با جستجوی اسم استاد شجریان به‌راحتی تمام موسیقی‌های دهه ۷۰ و ۸۰  ایشان باز می‌شود و مخاطب می‌تواند به راحتی انتخاب کند.

در بخش دیگری به جمع‌آوری تاریخ موسیقی ایران از مادها و هخامنشیان تا کنون و به ترتیب سلسله‌های مختلف پرداختم و همچنین با بررسی سبک‌های موسیقایی به گردآوری اطلاعات بیش از ۳۳۰ ساز مختلف موسیقی، چه سازهای ایرانی و چه سازهای خارجی، مثل آمریکای لاتین و آفریقا به صورت مدون در یک فایل پرداختم.

باید به این نکته اشاره کنم که مجموعه خیلی جالبی از مقالات موسیقی را جمع‌آوری کرده‌ام که این مقالات شامل دانستنی‌های موسیقی و غیره است.

در واقع شاید این سؤال مهم برای مخاطبان پیش بیاید که هدف شما از گردآوری این دایره‌المعارف تا کنون چه بوده است؟

با نگاهی که به موسیقی داشتم و نیز علاقه‌ی شخصی، انگیزه‌ای در من ایجاد شد که دایره‌المعارفی را ایجاد کنم که بتواند جوابگوی نیازهای این حوزه برای رسیدن به یک مسیر مشخص با استفاده از فناوری‌های جدید تحت وِب باشد. البته ذکر این نکته در اینجا الزامی است که در واقع بنده ادعایی ندارم که این دایره المعارف کامل است چون نقاط ضعفی هم دارد که نیازمند کمک سایر بزرگان و اساتید این حوزه می‌باشد.

در پایان اگر مطلبی هست بفرمایید.

ضمن تشکر از انجمن موسیقی ایران به خاطر فرصتی که برای این مصاحبه و توضیحاتم در مورد دایره‌المعارف داده‌اند، با توجه به نواقصی که در بخش‌های مختلف وجود دارد، در ابتدا از هنرمندان و صاحبان اثر در عرصۀ موسیقی تقاضا می‌کنم در صورت علاقمندی با برقراری ارتباط با بنده، برای تکمیل اطلاعات من را یاری کنند و همچنین با توجه به سختی گردآوری اطلاعات اگر کسی تمایل به همکاری داشت در بخش‌های مختلف و به هر نحوی، چه مادی و چه معنوی، بنده به شخصه دست یاری و همکاری به سوی عزیزان دراز خواهم کرد.

چاپ
>