X

پویا سرایی: جشنواره موسیقی جوان با اهداف والایی که دارد، می‌تواند مقابل موسیقی مصرفی بایستد

نویسنده: انجمن موسیقی ایران

سه شنبه, ۴ آبان ۱۴۰۰

پویا سرایی داور جشنواره موسیقی جوان که خودش در سال ۷۴ یکی از شرکت‌کنندگان جشنواره بوده؛ معتقد است که امروزه در زمینه موسیقی به هر جایگاهی رسیده؛ از دستاوردهای حضورش در جشنواره موسیقی جوان است و براین نظر است که جشنواره با اهدافی که دارد، می تواند مقابل موسیقی مصرفی بایستد و مسیر متفاوتی را پیش روی شرکت‌کنندگان قرار دهد.

سرایی نوازنده سنتور و داور بخش آفرینش در تکنوازی جشنواره پانزدهم با بیان اینکه جشنواره از بدو شکل‌گیری تا امروز، همواره برآن بوده است تا به ارزیابی زیرساخت‌های فنی و آکادمیک بپردازد،گفت: دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره درطول این سال‌ها هدفشان این بوده که مولفه‌های موسیقی آکادمیک را به نسل جوان انتقال دهند.

این هنرمند اضافه کرد: در بخش آهنگسازی هم که امسال اضافه شده به نظرم هدف جشنواره این بوده است که هنرجویانی که دراین رویداد شرکت کنند، بتوانند با خلق آثارشان به سنت‌ها عمق بخشند. همین مسئله باعث شده جشنواره موسیقی جوان از سایر جشنواره‌ها متمایز شود. اگر این موضوع را به‌عنوان پیش‌فرضی درباره جشنواره جوان قراردهیم، می‌توانیم بگوییم این جشنواره طی سالهای برگزاری، همواره در ارتقاء و رشد شرکت کنندگان نقش زیادی داشته است و برای شرکت‌کنندگان، یک‌جور ایجاد انگیزه توام با هدف‌گذاری درمسیر درست موسیقی به شمارمی‌رود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که خود من از هنرجویان علاقه‌مندی بودم که از سنین کودکی دراین جشنواره شرکت کردم؛ گفت: من برای اولین بار درسال ۱۳۷۴ درجشنواره موسیقی جوان شرکت کردم و حضور دراین جشنواره، روزنه امیدی برای من در آن سال‌ها بود. شاید به این خاطر که احساس می‌کردم، این جشنواره به‌مثابه نخ باریکی است که می‌توانم به‌وسیله آن به عالم هنر وصل شوم . حضورم درجشنواره باعث شد تا انگیزه‌هایم قوت یابد و رشته موسیقی را در دانشگاه ادامه دهم. به همین خاطر است، براین باورم، هرچه دارم از دستاوردهای تاثیرگذار حضورم در جشنواره موسیقی جوان بوده است. ضمن این که، جشنواره جوان درحالی درچارچوب پارامترهای اصولی، فنی و آکادمیک آثار متمرکز می شود که امروز با موسیقی مصرفی روبه‌رو هستیم. بنابراین، جشنواره موسیقی جوان با اهدافی که دارد می‌تواند، مقابل موسیقی مصرفی بایستد و مسیر متفاوتی را پیش روی شرکت‌کنندگان قرار دهد.
این نوازنده سنتور با اشاره به حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان گفت: سابقه حضور من در جشنواره موسیقی جوان چندان که اشاره کردم، به ربع قرن پیش برمی‌گردد. امروز هم باوجود آن‌که به‌عنوان مدرس در دانشکده هنر حضوردارم، می‌بینم جشنواره توانسته ازاین منظر به فرازهای مطلوبی دست یابد. درسال‌های گذشته نیز، حمایت‌هایی از برگزیدگان دراین جشنواره صورت می‌گرفت. برای نمونه، خاطرم هست، استاد حسین علیزاده کاستی را ضبط کردند که مشتمل بر آثار برگزیدگان رشته تار بود. البته این حرکت بعدها درباره برگزیدگانی که دوم هم شده بودند محقق شد. هرچند، درسال‌هایی که من از سنین پایین دراین جشنواره شرکت می‌کردم و برگزیده میشدم، حمایت‌ها فقط به اهدای هدیه‌هایی چون کتاب ردیف و سکه محدود می‌شد.

او هم‌چنین با اشاره به این‌که امروز در شرایطی قرار داریم که هنر خواه‌ناخواه تبدیل به یک کالا شده است،اظهار داشت: درچنین شرایطی، خوشبختانه جشنواره‌ای به نام جشنواره موسیقی جوان را داریم که ساختار آن کاملا فنی و براساس مولفه‌های علمی و کارشناسانه استوار شده است. البته در طول سال‌هایی که داور این جشنواره بوده‌ام، دیده‌ام آثار بعضی از هنرمندان جوان دراین جشنواره به موسیقی مصرفی نزدیک بوده یا به‌طورکلی، گاه شاهد این مسئله بوده‌ایم که در بعضی از آثار ارائه شده درجشنواره، رگه‌هایی از موسیقی پاپ به چشم می‌خورده است. درعین‌حال، جوانان خوش‌فکری هم در جشنواره داشته‌ایم که تلاش کرده‌اند آثاری ارائه دهند که درون‌زا، عمیق و برپایه سنت‌ها باشد. درواقع، تلاش این عده از هنرمندان جوان این بوده است که از دل سنت به سمت خلق کارهای نو بروند.

این هنرمند درپاسخ به این سوال که اساسا جشنواره موسیقی جوان طی این سال‌ها توانسته چه جایگاهی نزد هنرمندان و دانشجویان داشته باشد نیز گفت: از آنجایی که عضو هیات علمی دانشگاه هنر هستم، خیلی خوب از گرایش جوانان نسبت به این جشنواره مطلعم. دراین ارتباط، دو دیدگاه بین جوانان وجود دارد. بعضی از دانشجویان اشتیاق دارند تا دراین جشنواره حضور یابند و بعضی از دانشجویان هم دیدگاهی مخالف این جشنواره دارند. دلیلشان هم این است که معتقدند، جشنواره از ساختار پیچیده و دشواری تشکیل شده است. متاسفانه، غلبه هنر مصرفی دراین سال‌ها درجامعه باعث شده تا بعضی ازجوانان به سمت این نوع موسیقی که هم سالن‌های کنسرت را پرمی‌کند و هم درفضای مجازی از تعداد فالوور بیشتری برخوردار شود ،بروند. درحالی‌که این گروه از جوانان دراشتباه هستند و نتوانسته‌اند هنوز به مرزبندی بین سنت و مدرنیته در موسیقی برسند. آنچه مسلم است این‌که جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی جوان توانسته طی این سال‌ها به‌واسطه ویژگی‌ها و اهدافش در جهت رشد و ارتقاء سطح بینش و سلیقه هنرمندان جوان نسبت به موسیقی علمی نقش زیادی داشته باشد.

>