انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

یاد پدر و تجلیل از پرویز مشکاتیان در وزارت کشور/ طنین «به رنگ صدا» با همایون شجریان

به گزارش نای ، این کنسرت که در حضور جمعیت بالغ بر سه هزار نفر اجرا می‌شد، با تشویق ایستاده همایون شجریان و آرش گوران آغاز شد و سپس همایون شجریان قطعه «بگذار سر به سینه من» را با طراحی خودش اجرا کرد. این اثر با شعری از فریدون مشیری به آلبوم «خورشید آرزو» با آهنگسازی سعید فرج پوری اختصاص دارد که قطعات آن با همراهی گروه «دستان» سال ۱۳۸۷ در کنسرت برلین سال اجرا شده بود.

پس از اجرای این قطعه نوبت به اجرای سازهای کوبه‌ای دف و تنبک توسط حسین رضایی‌نیا و آیین مشکاتیان رسید که اجرای آن مورد استقبال حاضران واقع شد. همایون شجریان حین اجرای بداهه نوازی سازهای کوبه‌ای بر روی صندلی نشست و شاهد دونوازی اعضای ارکسترش بود و در پایان به تشویق آن‌ها پرداخت.

در ادامه کنسرت، همایون شجریان قطعه «زلف بر باد مده» را اجرا کرد که با تشویق حضار همراه بود. این اثر با شعری از حافظ، ساخته سعید فرج پوری است و غلامرضا صادقی تنظیم آن را به عهده داشته است.

همایون شجریان در ادامه این برنامه، شروع به خواندن قطعه «آسمان ابری»، یکی از قطعات سریال «می‌خواهم زنده بمانم» با شعری از غلامرضا طریقی و حسین منزوی و به آهنگسازی غلامرضا صادقی کرد و سپس «یک نفس آرزوی تو» قطعه‌ دیگری که برای این سریال خوانده است را با همراهی ارکستر اجرا کرد. ترانه‌سرای این اثر با آهنگسازی سعید فرج پوری، کمال جعفری امامزاده است و تنظیم آن به عهده غلامرضا صادقی بوده است.

شجریان در بخش دیگری از این کنسرت به اجرا و بازخوانی برخی از آثار پدرش پرداخت که قطعه «اشک مهتاب» با شعری از سیاوش کسرایی و آواز دشتی «نشود فاش کسی آنچه میان من و توست/ تا اشارات نظر نامه رسان من و توست» با استقبال بالای مخاطبان روبرو شد. اما این پایان یاد استاد شجریان در کنسرت فرزند خلفش نبود؛ در ادامه این کنسرت یک فوتوکلیپ از استاد فقید موسیقی؛ محمدرضا شجریان در سالن پخش شد که این تصاویر مورد استقبال مخاطبان حاضر در سالن و علاقه‌مندان خسروی آواز ایران قرار گرفت. در ادامه همایون شجریان به اتفاق آرش گوران و نوازندگان، قطعه «سروچمان» را با آهنگسازی محمدرضا شجریان اجرا کردند. شعر این اثر سروده حافظ است و با مطلع

«سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند» آغاز می‌شود و یکی از آثار مطرح شجریان محسوب می‌شود.

تجلیل از پرویز مشکاتیان با اجرای «چهارمضراب» و اجرای «ایران من» با یادی از اسحاق انور و گرامیداشت وطن، از دیگر بخش‌های کنسرت همایون شجریان بود که تشویق هوادران را به همراه داشت. آنچه که به‌عنوان حسن ختام کنسرت فرزند خلف خسروی آواز موسیقی و به درخواست و تشویق هوداران اجرا شد، تصنیف ماندگار «مرغ سحر» یکی از آثار به‌یادمانی مرتضی نی‌داوود بود که با شعری از ملک‌الشعرای بهار ساخته شده و مخاطبان این اثر را با صدای محمدرضا شجریان به یاد می‌آورند و همایون شجریان هم به یاد پدر این تصنیف را اجرا کرد.

آزاد میرزاپور (نوازنده عود و سه تار)، مهیار طریحی (نوازنده سنتور)، مهرزاد اعظمی کیا (نوازنده کمانچه)، حسین رضایی نیا (نوازنده دف، طبل باس، بندیر، شیکر)، آیین مشکاتیان (نوازنده تمبک، کوزه، کاخن)، میثم مروستی، پدرام فریوسفی، دانیال جورابچی و فرشاد شیرانی (نوازندگان ویولن یک)، نیلوفر محبی، آرمین قضاتی، علیرضا چهره قانی و بهار فلسفی (نوازندگان ویولن دو)، مازیار ظهیرالدینی، پیمان ابوالحسنی و پرهام میلانی (نوازندگان ویولن آلتو)، مهدی عبدی و یاسمن کوزه‌گر (نوازندگان ویولنسل)، هادی اسماعیلی (نوازنده کنترباس)، امیردارایی (نوازنده پیانو)، غلامرضا صادقی (صدابردار)، رضا موسوی (طراحی و کارگردانی صحنه)، مصطفی طباطبایی و گروه همراه (ساخت و اجرای دکور)، محمد صیدآبادی (طراح نور)، آیدا آب‌پرور (تولید تصاویر)، خشایار لهراسبی (طراحی و ساخت ویدئوکلیپ دیار عاشقی هایم)، آیدین کشاورز و گروه همراه (اجرای مپینگ)، شیما میرحمیدی (طراح لباس) و کامیار مینوکده (عکس اعضای گروه)، اعضای اجرای «به رنگ صدا» را تشکیل می‌دادند. همایون نصیری (نوازنده بندیرباس، کاخن، کوزه، استیر، درام، راید، های هت) در این کنسرت غایب بود.

دوره کنسرت‌های «به رنگ صدا» به دلیل استقبال مخاطبان سه بار تمدید شد.در آغاز قرار بود در ۵ سانس روی صحنه برود که در ادامه، این تعداد به ۱۱ اجرا در تیر رسید و در مردادماه هم طی اضافه شدن سانس‌هایی ادامه خواهد داشت.