انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

یادداشتی درباره‌ی آلبوم «پنجره بگشای»

در سال‌های اخیر آلبوم‌های متعدد موسیقی در ژانرهای گوناگون بسیار زیاد شده است و این باعث می‌شود که حتی شنوندگان حرفه‌ای موسیقی هم از شنیدن برخی از این آثار بی‌بهره بمانند.

آلبوم «پنجره بگشای» به آهنگسازی پیمان خازنی و با صدای وحید عسکریان با طرحی نو بر شعر نو و معاصر ایران در ازدحام این انبوه تولید و عرضه‌ی موسیقی ایرانی سخنی دیگرگونه است که باید شنید. نام آلبوم «پنجره بگشای» وام‌گرفته‌شده از شعر «شبگیر» اثر هـ. ا. سایه است.

اگر شعر معاصر ایران را از دوره‌ی مشروطه بدانیم باید بگوییم که در آن طرح مسائل اجتماعی و نزدیک‌شدن زبان شعر به زبان مردم کوچه و بازار و همچنین الگوگرفتن از شعر غرب از فاکتورهای مهم این دوران شعر ایران می‌باشد. تقریباً از دهه‌ی ۵۰ خورشیدی موسیقی ایرانی‌ــ که سال‌های زیاد با شعر کلاسیک فارسی پیوند خورده بودــ با شعر معاصر هم ارتباط برقرار می‌کند که ما شاهد آثار زیبایی از این پیوند هستیم که در آن اشعار بزرگانی چون نیما، اخوان، شاملو، سیاوش کسرایی و غیره با موسیقی آهنگسازانی مانند فرهاد فخرالدینی، مصطفی کسروی، محمدرضا درویشی، پرویز مشکاتیان و غیره پیوند می‌خورد و جان و روح شنونده را عطرآگین و شاداب و گاهی غمگین  می‌سازد. در آلبوم «پنجره بگشای» موسیقی خوب پیمان خازنی با اشعار ابتهاج، احمد شاملو، فروغ فرخزاد و حسن هنرمندی عجین شده و قطعات «پنجره بگشای» (برگرفته از شعر «شبگیر» سایه)، «آی عشق» (برگرفته از شعر «بر سرمای درون» و «ماهی» احمد شاملو)، «خاموشی» (برگرفته از شعر «ناقوس» سایه و «مه» احمد شاملو)، ساز و آواز، «آفتاب می‌شود» فروغ فرخزاد، «ناآشنا» از حسن هنرمندی را رقم می‌زند که با صدای هنرمند ارجمند وحید عسکریان فضای خوبی را تجربه می‌کنیم.

صدای عسکریان با صداهای شنیده‌شده و آشنا به گوش متفاوت است و حتی نوع خواندن و لحن و تمرکز بر کلام نیز.

عسکریان با کوله‌باری از دانش آوازی و تجربه که از اساتیدی بنام چون: اصغر بهاری، شهرام ناظری، صدیف، ناصح‌پور، احمد ابراهیمی، دکتر حسین عمومی، و کسب فیض از ناصر فرهنگ‌فر درباره‌ی ریتم و ضرب در موسیقی ایرانی آموخته، در جای‌جای این اثر با علاقه و ارتباطی که با این اشعار داشته و موسیقی خوب پیمان خازنی حالت نوستالژی اشعار را برای شنونده تداعی می‌کند.

«پنجره بگشای» با توجه به موسیقی و نوع خوانش اشعار، اثری نو با طرحی نو است که شنیدنش را به شنوندگان موسیقی خوب ایرانی توصیه می‌کنم.

ــ رسول رهو، خواننده و پژوهشگر شعر و موسیقی