انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

گزارش پنجمین روز اجراهای جشنواره موسیقی فجر

در پنجمین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، مخاطبان موسیقی پخش اجرای ارکستر ملی ایران، هنرستان موسیقی پسران، گروه نوای سمیره، میلاد درخشانی و رسیتال پیانو موریتس ارنست از آلمان را تماشا کردند.

گروه نوای سمیره و تقدیم قطعه‌ای به شهید سلیمانی

به گزارش نای، در اولین اجرای روز پنجم جشنوار، از ساعت ۱۷ اجرای گروه موسیقی نوای سمیره با خوانندگی مهران غضنفری پخش شد.

مهران غضنفری، خواننده موسیقی لرستانی در بخش ابتدایی این برنامه قطعه “مرگ سهراب” را خواند و آن را به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرد.

غضنفری در رابطه با قطعه “مرگ سهراب” گفت: شعر و ملودی این قطعه متعلق به خودم است. این آهنگ را سال گذشته و پس از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی ساختم و آن را به این شهید بزرگوار تقدیم کردم.

در ادامه این کنسرت، گروه موسیقی “نوای سیمره” قطعه حماسی “خلیج عاشقی” و قطعه ماندگار محلی “دایه دایه” را اجرا کردند و بعد نوبت به قطعه “بهشت” رسید. قطعه “بهشت” یکی از قطعاتی است که در دوران دفاع مقدس برای شهدا ساخته شده است. غضنفری اجرای این قطعه ملی میهنی را نیز به سردار سلیمانی تقدیم کرد.

در بخش دوم این برنامه، قطعات “مشق پرواز”، “قلندر” و قطعه لکی “چتر هویل” توسط این گروه اجرا شد.

مهران غضنفری (سرپرست گروه و خواننده)، سبحان امرایی (کمانچه)، علی الواری (سرنا)، اکبر خسروی (بم تار)، حسین مرادی (تنبک)، علیرضا کاظمی (سنتور) اعضای گروه موسیقی نوای سیمره را در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

هنرستان موسیقی پسران

اجرای بعدی که از ساعت ۱۸:۳۰ پخش شد، اجرای نوازندگان هنرستان پسران بود که آن‌ها در دو بخش موسیقی کلاسیک و موسیقی دستگاهی به اجرای کنسرت پرداختند.

این کنسرت ابتدا با اجرای بخش موسیقی کلاسیک نوازندگان نوجوان شروع شد که آن‌ها در شروع کنسرتو ویولن ویوالدی در لامینور را اجرا کردند و سپس “ساراباند” اثر جرج فردریک هندل و در نهایت چهار رقص از کارهای کومیتاس را اجرا کردند.

اعضای این گروه را مهبد عرفانی (سُلیست ویلن)، ابوالفضل امیدی، نیما نجارها، آریا احتشامی، میلاد طاهرخانی (نوازنده‌های ویلن)، محمدحسن صادقی‌فر (نوازنده آلتو)، ابوالفضل فریدونی و پارسا نیوپور (نوازنده‌های ویلنسل) و امیررضا شهرآبادی (نوازنده کنترباس) تشکیل می‌دادند.

سرپرست این گروه گفت: ارکستر زهی هنرستان سالیان سال وجود داشته و فعالیت می‌کرده است. ما امسال به خاطر کرونا مجبور شدیم با تعدادی از اعضای گروه در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشیم. ابتدا یک قطعه دیگری را آماده کرده‌ بودیم ولی متأسفانه برای یکی از سُلیست‌های ما مشکل ایجاد شد و آن قطعه را تغییر دادیم. همه اعضای گروه ما در پایه کلاسی نهم، دهم و یازدهم دبیرستان هستند.

پس از اجرای موسیقی کلاسیک نوبت به اجرای موسیقی دستگاهی توسط نوجوانان هنرستان پسران رسید تا قطعات مربوط به درس گروه‌نوازی خودشان را اجرا کنند. رپرتواری که این گروه اجرا کردند مربوط به دستگاه ماهور بود که ابتدا با یک پیش درآمد از استاد هرمزی شروع شد. آن‌ها در ادامه رنگ “شهر آشوب” مربوط به ردیف و چهار مضراب استاد حسین علیزاده را اجرا کردند.

رسیتال پیانو موریتس ارنست (آلمان)

سومین اجرای روز پنجم به اجراهای بخش بین‌الملل اختصاص داشت که از ساعت ۲۰ اجرای نوازنده آلمانی پخش شد.

موریتس ارنست تکنواز پیانو از آلمان که امسال برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است، در شروع اجرای خود یک قطعه از یوهان سباستیان باخ، یکی از مشهورترین آهنگسازان تاریخ موسیقی را نواخت. اجرای قطعه‌ای از واریاسیون گولدبرگ هم جزو برنامه این نوازنده آلمانی بود که از تکنیک‌های خاص نوازندگی بهره‌مند است.

ارنست که علاقه زیادی به اجرای قطعات معاصر دارد، در این اجرا یک قطعه معاصر دیگر را نیز به‌صورت رسیتال پیانو اجرا کرد.

موریتس ارنست در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و از چهارسالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. بعد از اتمام دبیرستان، فراگیری این ساز را در مدرسه‌ی موسیقی دتمولر ادامه داد و در آنجا موسیقی‌شناسی خواند و در آن دوران، جوایز متعددی نیز کسب کرد. در سال ۲۰۰۳،  برای تکمیل آموزه‌هایش نزد فویچت‌واگنر رفت و، اندکی پس از آن، به طور مرتب به اجرای برنامه در اروپا و سراسر جهان پرداخت.

ارکستر ملی ایران

چهارمین اجرای روز پنجم جشنواره موسیقی فجر به کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص اختصاص داشت که این اجرا در ساعت ۲۱:۳۰ پخش شد.

در ابتدای اجرا قطعه «سلام» به آهنگسازی حسین علیزاده توسط ارکستر اجرا شد. این قطعه براساس تمی مشهور از استاد حسن کسایی توسط حسین علیزاده ساخته شده و در آلبومی با نام «صبحگاهی» منتشر شده است.

دومین قطعه این برنامه «بیا» نام داشت که از ساخته های به نام حبیب الله بدیعی با ترانه ای از تورج نگهبان و تنظیم شهرام توکلی با آواز پوریا اخواص اجرا شد.

اجرای بعدی قطعه «خاک مهرآیین» با آهنگسازی علی اکبر قربانی برای ارکستر تنظیم شده بود که با آواز پوریا اخواص اجرا شد.این تصنیف را اسماعیل فرزانه سروده و در دستگاه ماهور است. این قطعه  یک اثر موسیقایی سمفونیک با مضمون ملی – میهنی است که برای اولین بار در مرکز موسیقی صداوسیما ضبط شده است.

سمفونی «شور» به آهنگسازی فکرت امیراُف آهنگساز شناخته شده آذربایجانی آخرین قطعه اجرایی توسط ارکستر بود که این کار یکی از آثار شناخته شده این هنرمند آذری محسوب می شود.

رهبر ارکستر: بردیا کیارس/ خواننده: پوریا اخواص/ کنسرت مایستر: مازیار ظهیرالدینی/ ویلن:  آرمین قضاتی، رایین نورانی، آذین نصرتی‌مقدم، علیرضا خلج اسمعیلی، هلیا محمدولی بارفروش، رمیصا نفیسی، بردیا طراحی، بهراد سوخکیان، آناهیتا عظیمی، فرمهر حسن‌بیگلو، برهان همتی / ویلن دو: نگین سمایی، بهنام آقاجانیان، محمدرضا نامجو، فاطمه اسدی، سانوا عندلیبی، علیرضا فواکهی، سبا علیمحمدی، سارا هاشمی، امیرمحمد نظر، نفیسه محمودی / ویولا: هومن اتابکی، همایون هاشم‌زاده، مهدی جوانبخت، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طاعی، جاوید پناهی، امیرحسین منصوری، مهدی منادی/ ویلنسل: محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، مسعود فیروزی‌نژاد، سینا آذرآباد، غزاله حاج کاظم شیرازی، منا ایقانی/ کنترباس: سروش کاکاوند، محمدهادی اسماعیلی، محمد علیزاده، یلدا میرحسینی/ فاگوت: امیرحسین محمدیان،امیر ملکی‌زاده/ فلوت: شقایق صادقیان، روشنک  نوشی/ کلارینت: سایوری شفیعی، محمد ملک‌لی/ کلارینت باس: امیر حسین صادقی زاده/ ابوا: حسام صدفی‌نژاد، فربد هوشنگی/ ساکسوفون آلتو: علیرضا حمزه‌لو/ ترومبون: حسین شریفی، سهیل حصارکی/ ترومپت: علیرضا میرآقا، حسن فراهانی، رضا آذرنجات/ توبا: بابک میردادیان/ پیکولو: غزاله میرزازاده/ هورن: باران ذوالفقاری، نیما سرایی، آبتین زین‌الدین، امیرحسین گرگین، امین ابراهیم‌زاده، رژینا صادقى/ سنتور: پگاه زاهدی/ قانون: مژگان محمدحسینی/ تار یک: مسیح تحویلداری، صبا طبخی، آناهیتا رمضانی/ تار دو: مسعود آذین، مهسا لواسانی، رضا میرزا رزاز/ عود: فاطمه دهقانی، حمیدکریمیان/ تیمپانی: عرفان فرشی‌زاده/ کوبه‌ای: ماهان ببری، پوریا شیوافرد، زهرا صبری اعضای این ارکستر را تشکیل می‌دهند.

میلاد درخشانی و طاها مظاهری

در آخرین کنسرت روز پنجم جشنواره موسیقی فجر، اجرای میلاد درخشانی و طاها مظاهری پخش شد.

این کنسرت با اجرای قطعه “قصه” آغاز شد. میلاد درخشانی و طاها مظاهری سازهای خود را کوک کردند و شروع به نواختن گیتار کردند و سپس میلاد درخشانی خواند: “شب که می‌رسد از کناره‌ها/ گریه می‌کنم با ستاره‌ها…”

سپس میلاد درخشانی که در نواختن سازهای مختلف تبحر دارد، ساز عود را به دست گرفت و به تکنوازی پرداخت. این هنرمند پیشتر وعده داده بود که آلبومی با محوریت عود با همکاری مصباح قمصری منتشر کند. ساز عود همواره در کنار گیتار، کلارینت و پرکاشن یکی از سازهای غالب در آثار میلاد درخشانی بوده است.

در ادامه به ترتیب قطعات “بشنو” و “غم” اجرا شد و سپس نوبت به اثر “حرف نزن” رسید که شعر آن سروده محمدعلی بهمنی است. درخشانی درباره این اثر گفته است: “حرف نزن” یکى از قطعاتى است که همیشه حس خاصى برایم داشته. نمى‌دانم شاید یادآور زمان و خاطراتیست که در ذهنم مه‌آلود شده و هربار با خواندنش گویى زمان به عقب برمی‌گردد و گذر زمان بى معنا برایم…”

“تو خداوند منی” قطعه بعدی بود که اجرا شد. در ادامه نیز اثر “بی‌وقفه” اجرا شد که سُلوی پایانی این اثر با هنرنمایی طاها مظاهری جذابیت فراوانی به آن بخشید. درخشانی و مظاهری سپس قطعه “در جاده‌های مه” را نواختند و یک دوئت شنیدنی و جذاب را بر روی صحنه خلق کردند.

“اکنون کجایی” و بعد “اشارات نظر” قطعات دیگری بود که در این کنسرت اجرا شد و در نهایت کنسرت با قطعه معروف “یاروم یاروم” که فضای ریتمیک‌ دارد به پایان رسید.

میلاد درخشانى، آهنگساز، خواننده و نوازنده، متولد سال ۱۳۶٣ در اصفهان و دارای مدرک فوق لیسانس موسیقى از دانشگاه هنر کرج  است. درخشانی کنسرت‌های متعددی را در ایران برگزار کرده و دو بار برنده تندیس باربد بهترین آلبوم و بهترین آهنگساز شده است. درخشانی تاکنون ٧ آلبوم باکلام و بی‌کلام در ایران منتشر کرده است.

طاها مظاهری متولد ۱۳۷۶ و دانشجوی رشته فناوری صدا، فراگیری گیتار الکتریک را از ۱۶ سالگی نزد محمدعلی نصری شروع کرد و از همانجا به موسیقی و هارمونی جز علاقه‌مند شد. از جمله فعالیت‌های هنری او می‌توان به همکاری با میلاد درخشانی، سیروان خسروی ،علیرضا ریاضی، علی یاسینی و… و شرکت در پرفورمنس “هیجان گذشته است” در کنار کهت میان، اندیشه هژبر ، الکتروکیوت و… اشاره کرد.