انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد استاد سنجری در نیاوران

آیین گرامیداشت یکصدمین سال‌روز تولد استاد حشمت سنجری به همراه اکران فیلم مستند «رقص دایره» پنجشنبه ۱۹ اسفندماه با حضور جمعی از هنرمندان سرشناس موسیقی و همچنین شاگردان و خانواده ایشان  در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این  آیین  فرهاد فخرالدینی، لوریس چکناواریان، دکتر محمد سریر، تقی ضرابی و… در کنار شاگردان و خانواده این هنرمند برجسته ایرانی حضور خواهند داشت و همچنین گروه کر دیسوناس به رهبری مهدی جاور در این برنامه  قطعاتی را اجرا خواهند کرد.

حشمت سنجری متولد ۱۲۹۶ تهران، آهنگساز، در سال ۱۳۳۱ رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده گرفت و نزدیک به بیست و هفت  سال  در سه دوره زمانی مختلف،  و با همراهی نوازندگان برجسته‌ای چون یهودی منوهین، رافی پتروسیان و ایزاک اشترن توانست برنامه‌های بسیار خوبی را اجرا کند. وی در پاییز ۱۳۶۸ پس از اجرای کنسرتی به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرتضی حنانه با ارکستر سمفونیک تهران برای همیشه خداحافظی کرد.

از آثار این هنرمند برجسته ایرانی می‌توان به «سوییت تابلوهای ایرانی»، «پوئم سمفونی بر روی تم‌های زورخانه با اشعار شاهنامه»، «قهرمانان آسیا» و «به امید دیدار» اشاره کرد. «سوییت تابلوهای ایرانی» بارها توسط خود او و رهبران دیگر ارکستر اجرا شده است. حشمت سنجری چهاردهم دی ماه سال ۱۳۷۳ در اثر بیماری و کهولت سن درگذشت.

همچنین فیلم مستندی از زندگی این استاد برجسته موسیقی به کارگردانی فرزاد فره‌وشی و گویندگی ژرژ پطروسی اکران می‌شود. در این مستند در کنار پرداختن به زندگی حرفه‌ای و اقدامات حشمت سنجری، شرایط اجتماعی و تأثیر آن در گروه‌های موسیقی، چگونگی ایجاد هنرستان موسیقی، معرفی افراد جریان‌ساز در تشکیل ارکستر و معرفی استادان هنرستان مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع این فیلم تلاش دارد تا تصویری روشن و حقیقی از وقایع و اقدامات جریان ساز در حوزه‌ی موسیقی و به طـور خاص ارکستر سمفونیک تهران برای مخاطبان ارائه  دهد. تهیه‌کننده این فیلم مستند مؤسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم است.

گفتنی است آیین گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد استاد حشمت سنجری پنجشنبه ۱۹ اسفندماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود و حضور کلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.