انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

کیفیت بیان موسیقایی در عودنوازان جوان رشد کرده است/ جشنواره موسیقی جوان فرصتی برای نشان دادن توانایی نسل جوان است

به گزارش نای، نگار بوبان داور بخش عود جشنواره پانزدهم گفت: به خاطر شرایطی که در جامعه برای موسیقی، بخصوص موسیقی هایی غیر از ژانرهای پرفروش (مثل پاپ، رپ و انواعش)، حاکم است، جوانان و نوجوانانی که در سطوح مختلف یادگیری ساز یا آواز و موسیقی های دستگاهی و کلاسیک هستند، به رویدادی نیاز دارند که هم با دیگرانی شبیه خودشان در ارتباط قرارشان دهد و از این طریق برای فعالیت شان دست کم یک لایه معنای اجتماعی ایجاد کند، و هم با این کار احساس کنند پیشرفت شان می تواند جهت و ارزش داشته باشد و کسانی هستند که (مثلا داوران که قاعدتا در نسل های قبل از قبیل همین جوانان بوده ند) آنها را به رسمیت بشناسند و به اصطلاح عامه “برایشان کف بزنند”.

وی در خصوص تاثیرجشنواره موسیقی جوان بر کشف استعدادهای جوان افزود: کشف استعداد وقتی معنا پیدا میکند که مسیر تعریف شده‌ای برای کار و آتیه این جوانان (بخصوص برگزیدگان این جشنواره ها) وجود داشت و این استعدادهای کشف شده در آن مسیر به رشد خودشان و پیشرفت کارشان چشم امیدی می داشتند. من شخصا وقتی جوان ترهای عودنواز را در هنرستان و دانشگاه به شرکت در جشنواره تشویق می کردم، می گفتم که این جریان را فرصتی برای کار متمرکز و هدفمند ببینید که این خودش در ذات، برای پیشرفت کار خوب است.

این داور بخش عود پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت آثار شرکت کنندگان ساز عود اظهار داشت:در بین نوازندگان جوان عود، که معمولا در مقایسه با سازهای دیگر تعدادشان به مقدار قابل توجهی پایین تر است، آثاری که هم در مهارت نوازندگی و هم در بیان موسیقایی قابل توجه بودند، بیشتر به نظرم آمد. به طوری که چندتایی از آثار را می توانستم حتی نه برای ارزیابی جشنواره، که به عنوان یک قطعه زیبا و گوشنواز گوش کنم و لذت ببرم.
نگار بوبان ادامه داد:در سال های اخیر، در ساز عود، رده سنی الف همیشه بیشترین شرکت کننده را داشته و در میان نوازندگان رده های الف و ب هم هر سال چند نفر خوش صدا و با مهارت بودند. اما امسال می توان دید که به این ها، کیفیت بیان موسیقایی هم در بعضی آثار اضافه شده، که بسیار خوشحال کننده است. در رده ی سنی ج سال های قبل هم شرکت کنندگان خیلی کمی داشت (زیر پنج نفر) و هم اغلب اجرای خوبی بین شان نبود. اما امسال رده ی ج هم بهتر از پیش بود.
این نوازنده ساز عود با بیان اینکه هر ساز توانایی ها، امکانات و محدودیت های خودش را دارد، گفت: مهارت نوازندگی که صدای خوب از ساز عود در می آورد و اجرای جملات موسیقی با این مهارت، با آنچه روی یک ساز دیگر مثل تار یا سنتور خوب صدا می دهد (که اغلب هنرجویان به استادان این دو ساز گوش داده اند) یکی نیست. باید به کیفیت بیان موسیقایی آن مطلب توجه کنند، نه به تقلید مستقیم از نت نوشته شده برای ساز دیگر اهمیت دهند.
بوبان در پایان صحبتهای خود به گردهمایی اهالی موسیقی در زمینه های تخصصی شان، به عنوان داوران جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط فرهنگی و اجتماعی که انجمن و گردهمایی آن هم به شکل هدفمند و تخصصی کمیاب و گاه برای بعضی زمینه ها نایاب است، اهالی موسیقی در بخش داوری خودآگاه یا ناخودآگاه این جشنواره را جایگزین چنین کانون فرهنگی می بینند.

 

جشنواره موسیقی جوان فرصتی برای نشان دادن توانایی نسل جوان است

حنانه سعیدی داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره داوری نوازندگان ساز قانون در جشنواره گفت: از آنجایی که روی ساز قانون خیلی کار نشده، متاسفانه در کشور ما تعداد نوازندگان این ساز کم است. البته در چند سال اخیر شرایط بهتر شده و حضور همین تعداد نوازنده ساز قانون در جشنواره، قابل توجه و مایه خرسندی است.به اعتقاد این مدرس موسیقی، کم بودن تعداد نوازندگان ساز قانون و جذب برخی از علاقمندان طی سال‌های اخیر به نوازندگی این ساز سبب شده در گروه الف سطوح کیفی متفاوتی از اجرا دیده شود. او در این باره توضیح داد: در گروه سنی الف، نوازنده سطح پایین هم داشتیم چون برخی از آنها به تازگی یادگیری ساز قانون را آغاز کرده‌اند اما در گروه‌های سنی ب و ج چون تعداد شرکت‌کنندگان کم بود و بیشتر شرکت‌کنندگان تحصیلاتشان در زمینه موسیقی بوده، شرایط بهتری را شاهد بودیم و سطح کیفی اجراها بالاتر بود.

حنانه سعیدی ضمن اشاره به این نکته که جشنواره موسیقی ملی جوان بسیار موثر است چون در زمینه موسیقی رویدادهای رقابتی کمی در کشورمان برگزار می‌شود، تاکید کرد: این جشنواره هر سال در هر شرایطی برگزار می‌شود تا علاقمندان به موسیقی بتوانند توانایی‌های خود را نشان بدهند و به رقابت بپردازند و از این بابت جشنواره برای آنها انگیزه‌ای بزرگی است؛ در شاگردان خودم دیده‌ام که بسیار تلاش می‌کنند، هر طور شده در جشنواره شرکت‌کننده و برایشان حضور در این جشنواره اهمیت دارد.

این مدرس موسیقی درباره دلایل توجه بیشتر به ساز قانون در سال‌های اخیر و احتمال تاثیر جشنواره در گرایش افراد به این ساز گفت: به هر حال جشنواره‌ها سبب می‌شوند که سازهای مختلف شناخته شوند. در سازهای دستگاهی شاید عود و قانون کمی مهجور باشند اما تار و سه‌تار و سنتور شناخته شده‌تر هستند. به نظرم جشنواره ملی موسیقی جوان در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

سعیدی همچنین افزود: بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان هم بسیار قابل توجه است چرا که نوازندگان سازهای بومی خیلی دیده نمی‌شوند. کسانی که در شهرهای بزرگ فعالیت دارند، می‌توانند به شیوه‌های مختلف مثلا به کمک تکنولوژی‌های ارتباطی هنرشان را به مردم ارائه کنند اما کسانی که در شهرستان‌ها هستند و کمتر به تکنولوژی دسترسی دارند، کمتر دیده می‌شوند. از این بابت جشنواره فرصت خوبی برای نوازندگان است چون هنرمند زمانی هنرمند است که کارش دیده شود و هر عاملی که فرصت این دیده شدن را فراهم کند، موثر و ارزشمند خواهد بود.

سعیدی درخصوص داوری آثار تنها بواسطه شنیدن صدای ساز شرکت کنندگان گفت: همین که جشنواره در این شرایط و طی دو سال شیوع ویروس کرونا برگزار شده، باید قدردان زحمات برگزارکنندگان بود.

 

 

داوری مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم اکنون در حال برگزاری است.