انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

کنسرت گلفام خیام (آهنگساز، گیتار کلاسیک) و مونا مطبوع‌ریاحی (کلارینت)

کنسرت دونوازی گیتار گلفام خیام و کلارینت مونا مطبوع‌ریاحی چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت، ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

به گزارش نای، گلفام خیام، آهنگساز و نوازنده‌ی گیتار کلاسیک،در مورد این اجرا گفت: «این برنامه شامل دونوازی گیتار کلاسیک و کلارینت، از سازهای کلاسیک غربی است که برخورد صرفاً کلاسیک با این دو ساز نشده و از تکنیک‌های سازهای ایرانی به عنوان تکنیک‌های جانبی نیز استفاده شده است.»

خیام در مورد استفاده از مقام‌های موسیقی نواحی در این برنامه گفت: «در این اجرا نگاهی کاملاً شخصی به مقام‌های موسیقی نواحی ایران شده و هدف بازسازی آن مقام‌ها نبوده، و از این فضای صوتی برای بیان اید‌ه‌ی شخصی استفاده شده و در عناصر موسیقی معاصر سنتز شده است.»

وی در مورد قطعات گفت: «تمام قطعات آهنگسازی شده‌اند و بخش‌هایی برای بداهه‌نوازی در آنها در نظر گرفته شده.»

همچنین در مورد جزئیات اجرا خاطر نشان کرد: «این برنامه شامل موومان‌ها یا پرده‌های مختلف یک نمایش است که در هر کدام از این پرده‌ها اتفاقی می‌افتد. در ابتدا سازها مسیر متفاوت خود را دنبال می‌کنند، کم‌کم در میانه‌ی راه با یکدیگر برخورد می‌کنند و از آنجایی که دو نقش متضاد دارند زمانی که می‌خواهند در یکدیگر حل شوند، همچون دو سر همسان آهنربا،دافعه‌ای ایجاد می‌شود. رفته‌رفته همدیگر را پیدا می‌کنند و رنگ صوتی‌شان شبیه یکدیگر و نقش آن یکی در آیینه‌ی دیگری منعکس می‌شود و در نهایت به وحدت می‌رسند و دیگر نمی‌توان تشخیص داد که کدام صدا به کدام ساز تعلق دارد.»

وی در مورد تکنیک‌های این اجرا گفت: «در این اجرا از تکنیک‌های استاندارد گیتار کمی فاصله گرفته شده، و این رویکرد شامل کوک هم می‌شود، از بدنه‌ی ساز برای ایجاد رنگ صوتی و در کل از تکنیک‌های غیرمتداول گیتار در این اجرا استفاده شده است.»

گلفام خیام در پایان در مورد موسیقی معاصر و رویکرد این موسیقی تصریح کرد: «در موسیقی معاصر استفاده و جستجوی رنگ صوتی به اوج خود می‌رسد. رنگ یک عنصر فوق‌العاده محوری است و به نوعی دغدغه‌ی خیلی از آهنگسازان معاصر بوده. در واقع آهنگسازی با اصوات قبلی دیگر خیلی اهمیت ندارد تا اینکه سنتز خود صوت اهمیت پیدا می‌کند. یکى از دغدغه‌هاى اصلى آهنگساز معاصر این است که به چه نحوی صوت را ایجاد کند، با چه تکنیکی با چه وسیله‌ای و از آن محیط استاندارد و موجود صوتى خارج شود.»

گلفام خیام، آهنگساز و نوازنده‌ی گیتار کلاسیک حضور پر رنگى در عرصه‌ی موسیقى کلاسیک و معاصر دارد. او در جشنواره‌های متعدد موسیقی در داخل و خارج از کشور به عنوان نوازنده و آهنگساز حضور یافته و قطعات او توسط نوازندگان و ارکسترهاى مختلف اجرا شده است. او به عنوان استاد مدعو در دانشگاه سلطنتی موسیقى کپنهاگ، آکادمی سلطنتی آرهوس، دانشگاه موسیقی ژنو حضور پیدا مى‌کند. در میان جوایز متعدد او، مسابقه‌ی نوازندگى ژنو و همچنین جایزه‌ی مرکز تخصصى مطالعات سوییس، براى انجام پروژه‌ی آهنگسازى و تحقیق روى تکنیک‌هاى سازى حائز اهمیت است.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد موسیقی از دانشگاه سینسیناتى (آمریکا) زیر نظر کلر کالاهان، مدرک سولیست از دانشگاه کنسرواتوار ژنو زیر نظر دوشان بوگدانوویچ، و کارشناسى ارشد رشته‌ی آهنگسازـ‌نوازنده زیر نظر استادان تئورى و آهنگسازى و ارکستراسیون، نیکولا بولان، مارک راپا، ویکتور کوردرا از همان دانشگاه است. او تا به امروز چهار آلبوم چاپ شده در ایران با نشر هرمس، آواى پارسیان، و در خارج از ایران با نشر تخصصى دوبرمن‌ـ‌یاپان همچنین اى.سى.ام (ECM) داشته است.

مونا مطبوع ریاحی دانش‌آموخته هنرستان موسیقی تهران است و زیر نظر استاد اکبر محمدی به فراگیری کلارینت به عنوان ساز تخصصی پرداخت. او در این مدت عناوین قابل توجهی کسب کرده است از جمله: برنده کنکور نوازندگی کلارینت فستیوال موتزارت تهران با همکاری دانشگاه هنر و موسیقی گراتز اتریش، کسب مقام در دومین دوسالانه‌ی نوازندگی پیانو و موسیقی نو در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مقام نخست کلارینت در ششمین جشنواره‌ی موسیقی جوان، ایفای نقش به عنوان تکنواز با ارکستر سنفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبائی.

او فارغ‌التحصیل دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین است. در سال گذشته موفق به کسب نشان Nasom به عنوان نماینده موسیقی از کشور اتریش در بخش موسیقی ملل شده است. در حال حاضر سه آلبوم با نوازندگان دیگر ضبط و منتشر کرده است که آخرین آن کاری مشترک با گلفام خیام به نام «نقش» است که توسط نشر ای.سی.اِم در سراسر دنیا و نشر موسیقی هرمس در ایران انتشار یافته است.