انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

کنسرت و مسترکلاس دو هنرمند بلژیکی در تهران و شیراز

دو هنرمند بین‌المللی با حضور در فرهنگسرای ارسباران تهران و تالار حافظ شیراز تازه‌ترین کنسرت پژوهشی خود را در قالب دوئت ویلن و پیانو برگزار می‌کنند.

به گزارش نای، لیزلوت سلس (Liselotte Sels)، نوازنده‌ی پیانو، و آن وانکوالی (Ann Vancoillie)، نوازنده‌ی ویلن، دو هنرمند بین‌المللی هستند که روز ۲۴ تیر با حضور در فرهنگسرای ارسباران تهران تازه‌ترین کنسرت پژوهشی خود را در قالب دوئت ویولن و پیانو برگزار می‌کنند. آنها همچنین در روز ۲۸ تیرماه در تالار حافظ شیراز از طریق مؤسسه‌ی فرهنگی و هنری «آبنوس» همین کنسرت را اجرا خواهند کرد.

لیزلوت سلس، پیانیست و رهبر کُر، از جمله هنرمندانی است که بعد از دریافت مدرک فوق‌لیسانس از کنسرواتوار گنت بلژیک از سال ۲۰۰۶ به مدت دو سال در دانشگاه آرت‌ولده به تدریس پیانو مشغول شد. او در سال ۲۰۱۴ موفق به دریافت مدرک دکترا از دانشگاه گنت شد و در سال ۲۰۱۵ یک دوره فوق دکترا در دانشگاه کالیفرنیا شهر سانتا باربارا گذارند. این هنرمند به جهت علاقه به موسیقی خاورمیانه، پایان‌نامه‌ی دکتری خود را در مورد موسیقی فولکلور ترکیه نوشت و در دوره‌ی فوق دکترا در زمینه‌ی موسیقی سنتی ایران تحقیق کرد. او در کنار نوازندگی پیانو به نواختن ساز کلاویکورد و موسیقی قدیم اروپا نیز می‌پردازد.

لیزلوت سلس، در اوقات فراغت خود آهنگسازی می‌کند. دو قطعه‌ی «آب خرابات» و «می ناب» از کارهایی هستند که برای کُر روی اشعار حافظ شیرازی نوشته است. همچنین دو اثر کوتاه از این هنرمند به نام‌های «جنگل» و «درخشش» به وسیله‌ی رادیو کلاسیک ضبط شده که ۱۱ جولای به مناسبت روز ملی فلاندرز پخش می‌شود. سلس هم اکنون در کنار نوازندگی در کنسرواتوار شهر آنتورپ مشغول تحقیق روی موسیقی کلاسیک است که آهنگسازان قرن ۱۹ در فلاندرز (شمال بلژیک) برای پیانو نوشته‌اند.

آن وانکوالی، سولیست و ویلنیست اول اپرای فلاندرز، از جمله هنرمندانی است که تا کنون زیر نظر اساتیدی چون کتی سباستین، آندره گرتلر، هنری رودالس، ساندر وگ، نیکلاس هارنونکرت و هاگن کوارتت در کنسرواتوارهای گنت، بروکسل و سالزبورگ تحصیل کرده است.

آن وانکوالی در کنار نوازندگی به عنوان ویلنیست اول اپرا به خاطر عشق به موسیقی و مهارت و تجربه در سبک‌های مختلف از باروک و کلاسیک گرفته تا جاز و موسیقی ملل و بداهه‌نوازی با گروه‌های مختلفی از بلژیک و کشورهای دیگر همکاری می‌کند.

سونات ویلن موتزارت kv.304، سونات ویلن شماره‌ی ۵ بتهوون در فا ماژور، سونات ویلن سزار فرانک در لا ماژور، «دایره‌ها» اثر فردریک آهنگساز بلژیکی، «لالایی» اثر ویلفرد وسترلینک نیز از قطعاتی است که در این کنسرت اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است این دو هنرمند در روز ۲۵ تیرماه در تهران فرهنگسرای ارسباران و روز ۲۹ تیرماه در شیراز در مؤسسه‌ی فرهنگی و هنری آبنوس مسترکلاس‌هایی را برگزار خواهند کرد.