انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

کتاب سُلفژ موسیقی ایرانی منتشر شد

کتاب «سُلفژ موسیقی ایرانی» تألیف نستوه رمضانی از سوی انتشارات سوره مهر روانه‌ی بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، نستوه رمضانی، مؤلف کتاب، در مورد تألیف این کتاب گفت: انگیزه‌ی من از تآلیف این کتاب به کلاس‌های سُلفژ موسیقی من برمی‌گردد، آن‌زمان مشغول یادگیری در خدمت استاد امیرحسین اسلامی بودم و در خلال یکی از جلسات به او گفتم چرا برای سلفژ موسیقی ایرانی منابعی در اختیار نداریم و همیشه باید تنها در کلاس سلفژ کار کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: استاد اسلامی به من گفتند که این کار نیاز به مهندسی آموزشی دارید و شما بخاطر داشتن این مهارت می‌توانید از پس آن برآیید. چندین سال بعد خودشان تماس گرفته و پیشنهاد تألیف کتاب را با نظارت خودشان به من دادند. بعد از آن من بعد از نوشتن هر فصل از این کتاب آن را در اختیار استاد قرار داده و او نیز در کلاس‌های دانشگاه آن را تدریس می‌کردند. من نیز در کلاس‌هایم به‌صورت جداگانه این کار را می‌کردم.

او ادامه داد: بعد از هر جلسه تدریس هر دوی ما متوجه اشکالات و کمبودها می‌شدیم و سپس اصلاح می‌کردیم تا اینکه در نهایت کتاب تکمیل شد و به مرحله‌ی انتشار رسید.

رمضانی درباره عدم بهره‌مندی از منابع خارجی در بطن کتاب نیز گفت: همان‌طور که از نام کتاب مشخص است این یک منبع و کتاب موسیقی ایرانی است و اگر قرار بود از منابع خارجی استفاده کنیم به درد موسیقی ایرانی نمی‌خورد و کاملاً به یک کار کلاسیک غربی تبدیل می‌شد، البته این بدان معنی نیست که کلاً سلفژ غربی را نادید گرفتیم، بلکه به‌صورت محدود از مفاهیمی چون سایت‌سینگینگ استفاده کرده‌ایم اما درکل مجبور به پایه‌ریزی بودیم تا صرفاً مختص موسیقی ایرانی باشد.

این کارشناس ارشد موسیقی درباره‌ی روند آموزشی کتاب نیز گفت: در ابتدای امر اِشِل‌های صوتی هر مقام در موسیقی ایرانی عنوان شده و سپس تمریناتی برای آن اِشِل با فواصل متصلِ نت‌ها آورده می‌شود و بعد پرش‌ها و فواصل بزرگ‌تر مثال زده شده و متعاقباً مثال‌هایی از رپرتوار و ردیف‌های موسیقی ایرانی آورده شده است. درواقع، در این کتاب به‌صورت کاربردی هنرجو از طریق ردیف و پرتوار آموزش داده می‌شود. هنرجو خیلی خوب می‌تواند کاربرد این فواصل و سلفژ را در مقام‌های ایرانی و در کارکرد رپرتوار ایرانی و قطعات ساخته‌شده توسط اساتید و گوشه‌های ردیف را کاملاً متوجه شود.

نستوه رمضانی متولد ۱۳۵۸، از سال ۱۳۷۰ به فراگیری تار و سه‌تار و عود نزد علی بدخشان، بهروز همتی، هوشنگ ظریف، محمدرضا ابراهیمی، شهرام میرجلالی، حسین مهرانی و ایرج دشتی‌زاده پرداخته و تئوری موسیقی، سلفژ و دروس آهنگسازی را نزد امیرحسین اسلامی گذرانده است. او مدرک کارشناسی ارشد موسیقی را از دانشگاه هنر تهران گرفته و در آلبوم‌های «طلوع غم»، «واژه‌های نم‌دار»، «زمزمه‌ی دوست»، «چشم خیال» اجرا داشته است.

اجرای کنسرت به همراه ارکستر شهر تهران، ارکستر جاویدان کرج، گروه‌های «هم‌آوا»، «نیما»، «قاصدک»، «خورشید» در داخل و خارج از کشور برخی از فعالیت‌های ایشان است.