انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

کتاب اول آموزش نی تألیف عبدالنقی افشارنیا منتشر شد

کتاب آموزشی ساز از نوازنده برجسته عرصه موسیقی ایرانی منتشر و پخش شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، عبدالنقی افشارنیا نوازنده برجسته ساز نی که سابقه همکاری با هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی را دارد، کتاب اول آموزش نی را در سه بخش منتشر کرد تا گامی در جهت آموزش نی برداشته باشد.

این نوازنده برجسته، پس از چندین سال تجربه و تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی احساس نیاز می‌کرد که یک کتاب مرجع در خصوص ساز نی نوشته شود که بالأخره این اتفاق افتاد و انتشارات ماهور کتاب اول نی نوشته افشارنیا را به بازار عرضه نمود.

کتاب آموزشی افشارنیا شامل سه بخش مقدماتی، آواز ابوعطا و آشنایی با فرم‌های موسیقی سنتی ایران است. در بخش اول این کتاب، هنرجویان ساز نی با مباحثی اولیه چون پرداه‌شناسی، اجرای ریتم‌ها و صداها و همچنین انگشت‌گذاری آشنا می‌شوند و در نهایت خود را با اجرای آثار آهنگسازان قدیمی محک می‌زنند.

عبدالنقی افشارنیا در خصوص این کتاب یادآوری می‌کند: هنرجو با مطالعه این کتاب می‌تواند فرم آوازی را شروع کند. تکنیک نوازندگی نی بیشتر بر پایه  آواز است تا قطعات ریتمیک. شاید به همین دلیل نی را حنجره ی دوم انسان نامیده‌اند. به این دلیل از آواز ابوعطا (از متعلقات دستگاه شور) استفاده شده که نت متغیر ندارد و فواصل آن منطبق با فواصلی است که نی به طور طبیعی دارد.

کتاب کتاب اول آموزش نی تألیف عبدالنقی افشارنیا توسط انتشارات ماهور عرضه گردیده که هدفش این است که یک گام در جهت آموزش ساز نی به نوآموزان و هنرجویان هنرستان بردارد.

عبدالنقی افشارنیا ردیف‌دان و نوازنده نی متولد دزفول است که موسیقی را از ۱۲ سالگی نزد اساتید محلی آغاز کرد و در سال ۵۲ پس به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و از محضر استادان نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت و همچنین کلاس آزاد آواز محمود کریمی بهره برد. همزمان کار حرفه‌ای خود را در ارکستر ژونس موزیکال ایران به ریاست دکتر سعدی حسنی آغاز کرد و همچنین از سال ۵۴ به عنوان یکی از پایه‌گذاران گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی در رادیو تلویزیون سابق به اجرا برنامه پرداخت.

این نوازنده برجسته نی تا کنون در آثاری چون “چاووش ۱” با همراهی محمدرضا شجریان و گروه چاووش، آلبوم “بیخود شده” با حضور محمدرضا لطفی، آلبوم “معمای هستی” با حضور محمدرضا و همایون شجریان و همچنین آلبوم “مالکنون” با خوانندگی مسعود بختیاری حضور داشته است.

افشارنیا طی سال‌های گذشته همواره در جهت پیشرفت موسیقی کوشیده و شاگردان زیادی را تربیت کرده که سیامک جهانگیری یکی از برجسته‌ترین آن‌ها است. این نوازنده نی ضمن انتشار کتاب برای آموزش ساز نی به هنرآموزان و هنرجویان، در جشنواره‌های موسیقی همچون جشنواره موسیقی جوان نیز به عنوان کارشناس حضور داشته و تجربیات خود را به شرکت‌کنندگان منتقل می‌نماید.

تازه‌ترین فعالیت این هنرمند موسیقی در جهت نوشتن یک کتاب، توسط انتشارات ماهور عرضه گردیده که هم‌ اکنون برای نوآموزان و هنرجویان هنرستان‌های موسیقی قابل دسترس است و اساتید نیز می‌تواند آن را به عنوان یک منبع تدریس نمایند.