انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

کتاب «آموزش تار، دوره مقدماتی» منتشر شد

آموزش تار، دوره‌ی مقدماتی، تألیف حسین مهرانی به همراه ۲ سی‌دی از سوی مؤسسه‌ی فرهنگی هنری ماهور روانه‌ی بازار نشر موسیقی شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در مقدمه‌ی اسن اثر به قلم حسین مهرانی آمده است: انگیزه‌ی این تألیف برداشتن گامی در جهت بهبود نوازندگی ساز تار بر پایه‌ی روشی قابل فهم و متناسب با زمان برای انتقال تکنیک‌های پُرکاربرد و بنیادین ردیف موسیقی کلاسیک ایران به هنرجویان این ساز است.

طرز در دست گرفتن تار و اکولِ صحیح نوازندگی آن از بخش‌های مهم این کتاب است و به همین دلیل بیشتر مشق‌ها روی سیم سُل اجرا می‌شوند زیرا در تار هر دو دست در حالت طبیعی خود روبه‌روی این سیم قرار می‌گیرند و نواختن مضراب و انگشت‌گذاری روی این سیم برای هنرجویان آسان‌تر است.

در این کتاب که بر پایه حکمت و خرد موسیقی کلاسیک ایران تألیف شده و تکنیک‌ها همه از دل ردیف این موسیقی استخراج شده‌اند کوشیده‌‌ام ظرایف و ویژگی‌های یادشده را به گونه‌ای ساختارشناسانه تشریح کنم و برای اجرا و فراگیری هر کدام تمرین‌هایی کاربردی و شفاف ارائه دهم. آهنگ‌ها متناسب با تکنیک‌های هر درس از آهنگسازان مختلف انتخاب شده و مبانی نظری همه از کتاب سرایش (جلد اول) تألیف این نگارنده نقل شده‌اند.