انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

«چهل قطعه برای کاخن» منتشر شد

کتاب آموزشی «چهل قطعه برای کاخن» از مبتدی تا پیشرفته، همراه با مجموعه شنیداری با تالیف محمدرضا رئیسی منتشر شد. این پژوهشگر تاکنون کتاب‌های «شیوۀ نوازندگی کاخن جلد ۱ و ۲» را منتشر کرده است.

محمدرضا رئیسی درباره جدیدترین کتاب خود گفت: هدف از انتشار این کتاب، ارتقای سطح نوازندگیِ نوازندگان کاخن و وسعت بخشیدن به دایرۀ تواناییِ آنان است. به همین جهت در این کتاب، قطعاتی با ریتم‌های گوناگون و تکنیک‌های متفاوت آورده شده تا نوازندگان در عین حال که قطعه‌ای می‌نوازند و الگوهای مختلف ریتمیک را تمرین می‌کنند، به تکنیک نوازندگی خود نیز بیافزایند. منظور از این تکنیک‌ها، تکنیک‌هایی است که در کتاب‌های شیوۀ نوازندگی کاخن جلد ۱ و ۲ که پیشتر به چاپ رسیده بود به آنها اشاره شده بود ولی به دلیل حجیم‌بودن و وسیع‌بودن مطالب مجالی نیافته بودند تا در خلال ریتم‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادامه داد: این کتاب از بخش‌هایی چون پیشگفتار، راهنمای علائم و اختصارات، قطعات و مشخصات مراجع تشکیل شده که بخش قطعات، خود شاملِ دستگاه‌های رومبا، نیوارلیان، آلگریا، مارتیو، ثاپاتئادو، سالسا، راک، شافل، بولریا، سگریا و غیره است که در خلال آنها از تکنیک‌هایی مانند ریز دوبل، ریز طبلایی، ضربه‌زدن با ناخن، گلیساندو و ضربه‌زدن روی بدنه ساز، استفاده شده است.

مولف کتاب «چهل قطعه برای کاخن» در خصوص ضرورت انتشار چنین اثری بیان کرد: با توجه به این نکته که بنده بیش از ۱۶ سال است که در زمینۀ آموزش موسیقی مشغول هستم و سال‌هاست کاخن و دیگر سازهای کوبه‌ای را تدریس می‌کنم، بر مبنای مشاهدۀ نقاط ضعف و قوت هنرجویان و دیگر نوازندگان کاخن، انتشار چنین کتابی را لازم دیدم. این کتاب به نوعی  کامل‌کنندۀ خلاهایی است که هنرجویان در نوازندگی خود با آن روبرو هستند. همچنین این کتاب نخستین کتاب در زمینۀ آموزش کاخن در ایران است که به صورت قطعه نوشته شده است و تاکنون کتابی در قالب قطعه در زمینه کاخن منتشر نشده است.

این پژوهشگر با اشاره به کمبود منابع موجود ساز کاخن گفت: با یک بررسی ساده می توان به کمبود منابع پی ببریم به عنوان مثال از اولین کتاب‌های آموزش دف در ایران حدودا ۲۷ سال می‌گذرد و طی این سال‌ها در این زمینه‌ کتاب‌هایی تولید شده است و هم‌چنان هم کتاب‌های جدید منتشر می‌شود. اما از چاپ اولین کتاب کاخن در ایران حدودا ۵ سال می‌گذرد و از آنجایی که کاخن طی چند سال اخیر، سازی بسیار پرکاربرد و پر طرفداری شده است، قطعا چاپ و نشر منابع بیشتر در این زمینه نیاز است.

رئیسی در خاتمه یادآور شد: یکی از نکات مثبت این کتاب، مفید بودنش برای هر سطحی است. چه برای هنرجویانی که تازه نواختن کاخن را آغاز کرده اند که بعد از ۴ الی ۵ جلسه می‌توانند اولین قطعۀ این کتاب را بنوازند و چه برای کسانی که سال‌ها است مشغول نواختن هستند و چه‌بسا اکنون کاخن را آموزش می‌دهند. قطعات این کتاب تقریبا از ساده به دشوار تدوین و آماده‌سازی شده که همۀ نوازندگان بر حسب تواناییشون بتوانند از آن بهره‌مند شوند و با به خاطر سپردن برخی از جملات و عبارات آن بتوانند در تک‌نوازی یا بداهه‌نوازی خود از آن استفاده کنند.

کتاب «چهل قطعه برای کاخن» با طراحی جلد فرید حامدی و صفحه آرایی اردوان رضای سلطان آبادی توسط انتشارات نای و نی منتشر شده و علاقمندان می توانند آن را از کتاب فروشی ها و یا به صورت اینترنتی خریداری کنند.