انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

چهاردهمین شب آواز ایرانی برگزار می‌شود

چهاردهمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه  ۳۰ مرداد، ساعت ۱۸ در تالار «اندیشه»ی حوزه‌ی هنری برگزار می‌شود.

به گزارش نای، در سری جدید شب آواز ایرانی، مانند گذشته، شش گروه به اجرای برنامه خواهند پرداخت که یک گروه با عنوان میهمان ویژه از چهره‌های شناخته‌شده‌ی آواز و موسیقی اجرا دارند و پنج گروه جوان منتخب دیگر به شکل رقابتی به صحنه می‌روند و اجرای این گروه‌ها توسط هیئت داوران که از اساتید صاحب‌نام عرصه موسیقی و آواز ایرانی‌اند ارزیابی می‌شود. در پایان هر برنامه نیز یک گروه به عنوان گروه برتر معرفی خواهد‌شد.

در چهاردهمین شب‌آواز ایرانی صالح صفدری به همراه کاوه آهنگرانی یکی از گروه‌‌های شرکت کننده در مراسم خواهند بود که به اجرای آوازی در مایه‌ی شوشتری با استفاده از غزل‌هایی از هوشنگ ابتهاج می‌پردازد.

صالح صفدری متولد ۱۳۶۱، دارای مدرک کارشناسی در رشته موسیقی از دانشگاه تهران است. وی آموزش آواز به شیوه‌ی اقبال آذر را نزد کریم صالح عظیمی، تکنیک های صداسازی و آموزش ردیف به شیوه طاهرزاده را نزد حمید‌رضا نوربخش و همچنین مرکب خوانی را نزد رضا موسوی زاده آموخته است. کاوه آهنگرانی (نوازنده‌ی تار) نیز متولد ۱۳۶۱ آموزش ابتدایی تار را نزد استاد نادرزاده فرا گرفت و پس از آن در دانشگاه سوره در رشته کارشناس موسیقی تحصیلاتش را ادامه داد. وی زیر نظر مرحوم عطاالله جنگوک، حمید سکوتی و توفیق ایرانپرور دانسته هایش را تقویت بخشید و از محضر اساتیدی همچون هوشنگ ظریف، محمدرضا لطفی کسب فیض نموده است. آهنگرانی آموزش تئوری موسیقی ایرانی را نزد مادر و دایی خود استاد غلامرضا مشایخی آموخته است و هم‌چنین آموزش دف را نزد ایمان مشایخی و استاد عطالله سلامیه فراگرفته است. وی به عنوان نوازنده در گروه موسیقی حاوا فعالیت دارد و تاکنون در اجراهای بسیاری همچون جشنواره موسیقی فجر و آلبوم هایی همچون «در برابر بیکرانی ساکن» و «گروه فاصله» به عنوان نوازنده حضور داشته است. از دیگر فعالیت های کاوه آهنگرانی می توان به آهنگسازی تئاتر «آخرین بازی»، «شهر شطرنجی» و «شب بخیر آقای کنت» و همچنین آهنگسازی در نمایش های رادیویی اشاره کرد.

از دیگر بخش‌های برنامه شب آواز ایرانی می‌توان به اجرای علیرضا مؤمنی به همراه مسعود داسدار (نوازنده تنبک) و محمد جواد شاهی ( نوازنده تار) اشاره کرد که به اجرای آوازی در مایه شور با استفاده از غزل های حافظ می پردازد. علیرضا مومنی ردیف آوازی را نزد آقای علی بیات و دوره صداسازی را نزد دکتر جنابی گذرانده است. مسعود داسدار (نوازنده تنبک) متولد ۱۳۶۵ فراگیری تنبک را نزد آقایان فاتحی و بهمن رجبی آموخته است. هم‌چنین محمد جواد شاهی(نوازنده تار) متولد ۱۳۶۵ فراگیری ردیف میرزا حسین قلی و ردیف های دوره عالی را نزد رضا وهدانی و فراگیری ردیف استاد حسن کسائی را نزد جهانشاه صارمی آموخته است. وی آموزش سه تار به سبک قدما را را نزد علی اصغر بیانی فراگرفته است. محمد جواد شاهی مقام اول جشنواره موسیقی جوان در رشته تارنوازی را کسب کرده است و همکاری با گروه‌های «نهفت»، «سروش»، «پرساوش» و «میراترا» از جمله فعالیت های هنری او به شمار می‌رود.

در این نشست ماهانه که با هدف تجلیل از پیشکسوتان آواز ایرانی، کشف و معرفی چهره‌های جدید شکل گرفته است؛ هنرمندان دیگری نیز اجرا خواهند داشت.

چهاردهمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه  ۳۰ مرداد، ساعت ۱۸ در تالار «اندیشه»ی حوزه‌ی هنری برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.