انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

پیمان قدیمی: اتفاق‌های هیجان‌انگیزی در راه است

چند روز پیش خبری از اجرای اثری با عنوان «فریدون»، نوشته و کارگردانی پیمان قدیمی و آهنگسازی حسین علیزاده با حضور چهره‌های مشهور عرصه‌ی سینما، تئاتر و موسیقی در خبرگزاری‌ها منتشر شد که کنجکاوی‌های زیادی را برانگیخت؛ اجرای نمایش «فریدون» که قرار است زمستان امسال اجرا شود.

به گزارش نای، پیمان قدیمی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و ایده‌پرداز، در زمینه‌ی تئاتر آثاری را کارگردانی و نویسندگی کرده و مجموعه اشعار «دارآباد» و «در چار راه فصول، زیست‌پژوهی زندگی و شعر احمد شاملو»، از آثار منتشرشده‌ی اوست. وی درباره‌ی اجرای نمایش «فریدون» گفت: «این کار الزاماً موسیقایی نیست، نمایشی هم هست. ما به صورت فشرده تقریباً هفته‌ای چهار روز تمرین‌ها را از خرداد ماه شروع کرده‌ایم. این اثر در سینماها اکران خواهد شد، در تالار وحدت اجرای صحنه‌ای خواهد داشت و نسخه‌ی صوتی آن نیز همزمان با اجرا منتشر می‌شود.»

وی در مورد متن این نمایش گفت: «متن یک متن محاوره است، پیرو ادبیات کوچه‌ای که در دهه‌ی ۳۰ بعد از کودتای ۲۸ مرداد توسط چهره‌هایی چون احمد شاملو، فروغ فرخزاد، غلامحسین ساعدی، بیژن مفید و در نهایت مرحوم علی حاتمی خیلی باب شد و متأسفانه متوقف شد، این متن هم پیرو همان جریان است. این قصه در یک بستر نمایشی روایت می‌شود. این اثر در حقیقت یک تراژدی برای فریدون است اما این فریدون همان فریدون شاهنامه نیست و شخصیت دیگری است که شاید ریشه‌های ایرانی داشته باشد اما ارتباطی با فریدون شاهنامه ندارد.»

قدیمی در مورد احتمال حضور استاد حسین علیزاده در این اجرا گفت: «در رابطه با اینکه آقای علیزاده حضور خواهند داشت یا خیر نمی‌توانم اطلاعاتی بدهم، بنابراین در مورد چند و چون کار، قالب اجرا و موارد دیگر الان زمان مناسبی برای اعلام آن نیست. به هر حال اجرای هیجان‌انگیزی را شاهد خواهید بود.»

وی در جواب این سؤال که آیا این نمایش موزیکال است یا خیر گفت: «نمی‌شود اسم این کار را موزیکال گذاشت، اگر با تعریفی که ما از نمایش موزیکال در ایران سراغ داریم. محوریت آن نمایش مدرن است اما از فرم اجرایی نمایش‌های به‌اصطلاح ایرانی که بیشتر روایت‌محورند الگوبرداری شده است.»

وی افزود: «صرفاً موزیکال نیست، از گرافیک هم در این نمایش استفاده شده است. اگر اُپرا را مثال بزنیم، آن اُپرای کلاسیک را فراموش کنید و یک نگاه مدرنی به آن داشته باشید، قالب همان قالب است، اما نوع اجرا و اتفاق‌های اجرایی کاملاً متفاوت است و از عناصر ایرانی در آن استفاده شده.»

وی در مورد رویکرد خود در این اجرا گفت: «در این اجرا ما برعکس خیلی از کارگردانان ایرانی که بیشتر به سمت متن‌های غربی رفته‌اند من این احساس را دارم که در دل ادبیات ایرانی، در ادبیات محاوره، شاید همه‌فهم‌ترین گونه از ادبیات همین گونه‌ی ادبیات عامیانه باشد. ما می‌خواهیم این کندوکاو فرمالیستی را انجام بدهیم، شاید ریسک باشد چون تا کنون این اتفاق نیفتاده است، مطمئنم که ادبیات ایرانی از پتانسیل بالایی برخوردار است.»

قدیمی در پایان گفت: «ما اطلاعات را مرحله به مرحله منتشر خواهیم کرد اما در مورد خود اجرا، از آنجا که اتفاق‌هایی هیجان‌انگیزی قرار است روی صحنه بیافتد، از مجریان گرفته تا بقیه‌ی مسائل اجرا، بیشتر از این فعلاً نمی‌توانم اطلاعاتی بدهم.»