انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

پیام معاون امور هنری وزارت ارشاد به جشنواره موسیقی نواحی ایران

به گزارش ستاد خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در پیام سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران چنین آمده است:

هوالسمیع

 

موسیقی نواحی، شرحِ شریفِ سرزمین‌هاست. شرحی که به سزاواری، روایت‌گوی دین و دنیای آدمی‌ست. ساز و آوازی که در ستایش وُ نیایش وُ سور وُ سوگ، قرین آدمی ست و به خُلق و خویِ کوه و دشت و دریا و جنگل و کویر و به لحن و لهجه یِ خورشید و خاک و آب و آتش، سرگرم گفتگوست. موسیقی نواحی، موزه ی مزامیر و مضامینی است که به مرحمت پنجه وُ حنجره‌ی پیران ارجمند هنر بالیده است و به رنجِ بسیار این گنج به گرانمایگان امروز، بذل شده است.

موسیقی نواحی، نهی اهریمن و نقش اهوراست که به نوا و نغمه، خنیاگر رستگاری انسان است. استعانت از شعر، بارش باورهای دینی و فضیلت‌های آیینی‌ست در آواها و آوازهایی که به هم‌جانی و هم‌جهانی مردمان نظر دارد. خوشا این کهن هنر که نه از آن مردمان عزلت گُزین که گویای مردمانی است که به شکرگزاری و امید، به وقت کاشت و داشت و برداشت، به هنگام صید و در پای دار و در آوار درد و آواز شادمانی، جمله به همراهی و همدلی، چشم به خداوندگار خویش داشته‌اند و به ساز و سخن، به ثنای حق زبان گشوده‌اند.

این جشنواره‌ بر آن سر است که این میراثِ معرفت‌آفرین که سینه به سینه و به مشقت، روایت‌گر آداب و آیین نواحی ایران‌زمین بوده است، چنان باقی بماند که هنرمندان و پژوهش‌گران به دانستگی از آن سود جویند و توان موسیقایی نواحی، به تناورتر شدن موسیقی ایران بلکه جهانِ موسیقی بینجامد.

بدین مختصر، آرزومندم این اتفاق خردمندانه، تجلی‌گاه تابناک اعاظم موسیقی نواحی و ماذنه‌ی سعادت هنرمندان سرزمینم در شمار آید که پیوسته رضایت دوست را در نظر داشته و دارند.

سلسله‌ موی دوست حلقه دام بلاست                            هرکه در این حلقه نیست ،فارغ ازین  ماجراست

 

 

 سیدمجتبی حسینی