انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

پیام مدیرکل دفتر موسیقی به نخستین همایش بخشی‌های شمال خراسان

نخستین همایش بخشی‌های شمال خراسان با حضور مدیرعامل اجمن موسیقی ایران، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از علاقمندان و مسئولین در شهرستان درگز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این مراسم که با اجرای هنرمندان موسیقی مقامی همراه بود، پیام فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سیّدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد:

بسمه تعالی

«هنر» از سرآغاز آفرینش آدمی تا امروز، همچون همزادی، همراه همواره‌ی زندگی او بوده است. گاه در بیان نیاز عمیقش به ارتباط با مرجع عالی حیات و جهان هستی و گاه در ثبت موفقیت‌ها و دریافت‌های تازه و گاه نیز در ترسیم دردها و شکست‌ها. اما هرچه بوده، دریچه‌ای برای برون‌رفت از محدودیت‌ها و پلی برای ارتباط با جاودانگی بوده است.

در این میان، «هنر موسیقی»، صمیمی‌ترین تلاش آدمی برای نزدیکی، پیوند و یکرنگی با طبیعت و زندگی شمرده می‌شود؛ چه در دلبستگی‌های پایدارش و چه در دل‌کندن‌ها و مهاجرت‌های مداومش.

از این رو، آنان که با صرف عمر در این عرصه و وقف سلامت خویش در مسیر پیونددادن انسان‌ها با خواسته‌های بلند فطری‌اش، نقشی پذیرفته‌اند، به‌درستی پیونددهندگان اقوام با ریشه‌ها و مؤلفه‌های فرهنگی‌ـ هنری نسل‌های قبل از خود و حافظان داشته‌ها و مواریث ناملموس اقوام کهن برای نسل‌های حاضر و آتی‌اند.

آنانی که با یگانگی با راز و رمز پنهان هستی، صدای سخن عشق شده‌اند و یادگاری ماندگار در این گنبد دوار. و در این رهگذر، «بخشی‌ها»، پیشینه‌داران سرافراز حفظ و انتقال این صدا و راویان اصیل و محجوب این گونه‌ی هنری‌اند که با فهمی عمیق از ادبیات عامیانه و ارزش‌ها و آرمان‌های ساکنان «شمال خراسان»، همدم ضروری و جدایی‌ناپذیر هر جمعی هستند که مردم کرمانج و ترک و ترکمن را به هم رسانده است. هنرمندانی صبور که با تار و پود جان، رسالت سنگین خود را در این خطه‌ی وسیع از میهن اسلامی، به فرجام می‌رسانند.

و اینک «نخستین همایش بخشی‌های شمال خراسان»، بی‌تردید می‌تواند امیدبخش توجه جدی‌تر به نقش و جایگاه این حافظان اصالت و هویت و فرزانگی در گستره‌ی مغتنم موسیقی محلی کشورمان باشد.

بدیهی است توجه به این حوزه و راهبرد حمایت از موسیقی محلی و توانمندی‌های بومی، از جمله امهات پیشاروی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می‌باشد.

آرزوی اینجانب، رضایت خاطر هنرمندان شاخص حاضر در این همایش و توفیق برگزارکنندگان تلاشمند و فهیم این رویداد ارزشمند است.

ــ فرزاد طالبی

مدیرکل دفتر موسیقی