انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

پیام دبیر نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران

ایرج نعیمایی، دبیر نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی و مناطق ایران، به مناسبت آغاز این رویداد موسیقایی پیامی را منتشر کرد.

به گزارش نای، در متن پیام ایرج نعیمایی آمده است:

«این سخن، سخن نامکرر و البته پذیرفته‌شده‌ای است که فرهنگ و هنر هر ملت، جلوه‌گاه تفکر و ذوق، آیینه‌ی داشته‌ها و همچنین امیدواری به رهیافت خواسته‌های اوست و هم از این‌رو، برای شناخت هر تمدنی، بایستی بنیان‌های فرهنگی و هنری‌اش را به جستجو پرداخت.

از این منظر، یکی از حقایق غیرقابل انکار و هدایت‌گر، در آشنایی با زیست اجتماعی و تفکری ایران اسلامی و ساکنان اقلیم معنوی گسترده‌اش، «موسیقی محلی» این سرزمین است که همپای ادبیات عامیانه‌ی سرشار از عمق و صمیمیتش، در جاری حضور زلال خود، همواره حافظ هویت دیرپای ملی و پیشینه‌ی پیوند خورده با فرازهای تعالی بخش آیینی است که نوید دهنده‌ی رحمت و عطوفت و امید و معنویت است.

آیینی که رستگاری آدمی را از نگاه به هنری منزه و با هویتی که از موفقیت‌ها و شکست‌ها، رنج‌ها و شادی‌ها، امیدواری‌ها و ناکامی‌ها و نهایتا ارزش‌ها و آرمان‌ها و باورهای یک قوم، روایت‌ها دارد؛ بی‌نیاز نمی‌بیند.

روایت از اقوامی که اهالی ساکن‌اش، به ترنم می‌نشینند و کوچندگان خستگی ناپذیرش، به تغنی می‌ایستند و این‌ها همه، منشوری آفتابی و میراثی مزین است که با کمی دل سپردن به نغمه‌های دلنشینش، می‌توان بسیاری از مؤلفه‌های عمیق انسانی و دغدغه‌های صمیمی و نزدیک آدمی را از میان پرده‌های ساز و ترنم آوازشان شنید و دید و فهمید. اما با کمی تأمل در رنگین کمان اقوام متنوع ایرانی و وسعت نغمه‌گانی و کرشمه‌های مضمونی و الحانی موسیقی‌شان، دو نکته فراچشم هر بیننده‌ی مشفق و منصفی می‌آید:

نخست آنکه این تنوع و دیرینه‌گی، سفیر توانمندی برای رساندن پیام زیباشناسی، نوع دوستی، اندیشه‌ورزی و گرایش به کمال و معنویت مستور در موسیقی اقوام پیشینه‌دار ایرانی، به همگان است و نکته‌ی دیگر، احساس لزوم و وجوب بیش از پیش بازشناسی، پاسداشت و معرفی ابعاد و ظرفیت‌های بکر و وسیع این نوع موسیقی برای مخاطبان امروز ایران عزیز و همچنین تلاش برای مهیا نمودن شایسته‌تر بسترهای حضورش در صحنه‌های معتبر جهانی است، آنچنان که بایسته‌ی شأن قدمت و وزانت و زیبایی این گنج رج خورده از رنج و اصالت و فضیلت و مهر می‌باشد.

رجاء واثق اینجانب آن است که نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران به میزبانی کرمان کهن و سرفراز، گامی مؤثر و به یادماندنی در راستای ترغیب و تحقق این چشم‌اندازها باشد و صحن این رویداد ملی، از حضور پیشکسوتان وزین و نوجویان متین این مسیر مغتنم، پرفروغ و امیدبخش بماند. انشاءالله

اردیبهشت ۱۳۹۵

ایرج نعیمایی عالی، دبیر جشنواره»