انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

پویان بیگلر: نسل جوان در ایران انتظار دارد به سرعت به پیام شخصی برسد

کنسرت بداهه‌نوازی پویان بیگلر و پژمان حدادی ۵ شهریور، ساعت ۲۱ در سالن «خلیج فارس» فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش نای، در این کنسرت پویان بیگلر به همراه پژمان حدادی قطعاتی را در موسیقی دستگاهی ایرانی اجرا می‌کنند. این دو هنرمند که پیش از این آلبوم «سفر خاموش» را منتشر کرده‌اند، همزمان با برپایی این اجرای زنده از آلبوم «آیان» رونمایی خواهند کرد. «آیان» اثری در دستگاه راست پنجگاه است که توسط مؤسسه‌ی فرهنگی‌ـ‌هنری «پرده‌ی هنر موسیقی» در شب کنسرت این دو هنرمند منتشر خواهد شد.

پویان بیگلر، نوازنده‌ی تار و سه‌تار، در مورد این برنامه گفت: نحوه‌ی برخورد ما با موسیقی دستگاهی ایران از یک سنت می‌آید. از این رو، نگاه‌مان به این موسیقی یک نگاه کاملی است که در آن از دیدگاه‌های اساتید ردیف در گذشته نیز بهره‌مند است.

وی با اعلام این مطلب که مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی خصوصاً بداهه‌نوازی هنوز برای دیدن چنین اجراهایی به سالن‌های کنسرت می‌آیند خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها خصوصاً اروپا مخاطبان غیرایرانی به موسیقی بی‌کلام اقبال خوبی نشان می‌دهند و به دنبال بخش‌های اصیل موسیقی هستند.

او افزود: متأسفانه نسل جوان در ایران انتظار دارد به سرعت به پیام شخصی برسد و آن را به مخاطب منتقل کند در حالی که برای رسیدن به سبک خاص در موسیقی باید زمان لازم بگذرد. اساتید بزرگ موسیقی ایران همچون جلیل شهناز، محمدرضا لطفی، فرهنگ شریف و… در گذر زمان آثاری را ارائه دادند که بعد از گذشت سال‌ها هنوز در جامعه از بازخورد خوبی برخوردارند.

وی در پایان صحبت‌هایش پژمان حدادی را هنرمندی خوش‌ذوق توصیف کرد که به شیوه‌های مختلف تمبک‌نوازی آشنایی کاملی دارد و این آشنایی به او در اجرا کمک بزرگی می‌کند.

پژمان حدادی، نوازنده‌ی تمبک، در صحبت‌هایی با اشاره به توانایی پویان بیگلر در بداهه‌نوازی گفت: از گذشته با نحوه‌ی نوازندگی پویان بیگلر آشنا بودم. عدم شتاب در نوازندگی، رعایت سکوت‌های به‌موقع و توانایی در بداهه‌نوازی از ویژگی‌ های نوازندگی پویان بیگلر است. ما نگاه مشترکی در فضای بداهه‌نوازی موسیقی داریم و تلاش می‌کنیم تا در نهایت سادگی و با پشتوانه‌ی موسیقی غنی ایران اثری در زمینه‌ی موسیقی سازی خلق کنیم.

وی افزود: بداهه‌نوازی فرمی بسیار مهم در موسیقی ایرانی است. متأسفانه امروز شاهد ریزش بخشی از مخاطبان این فرم از موسیقی هستیم. یکی از دلایل این اتفاق بالارفتن تعداد کنسرت‌های موسیقی در طی سال‌های اخیر برای مردم است. در واقع امروزه مردم بیشتر جذب کنسرت‌ها و شنیدن موسیقى پاپ شده‌اند، ولى متأسفانه درصد بالایى از این موسیقى در ایران از لحاظ کیفى قابل سؤال است و موسیقی پاپ سطح بالا بسیار کم شنیده می‌شود. متأسفانه پایین بودن سطح کیفى سبب می‌شود که این فرم از موسیقى در نوع خودش هم فاقد ریشه باشد.

وی همچنین فضای مجازی و در دسترس بودن انواع مختلف موسیقی را یکی دیگر از دلایلی عنوان کرد که می‌تواند در جذب مخاطب در موسیقی ایران تأثیرگذار باشد و گفت: در گذشته با یک کاست، کلی خاطره برایمان خلق می‌شد اما امروزه فایل‌های فشرده موسیقی و نوع پخش آن باعث شده سلیقه‌ی مردم تغییر کند. البته در همه جای جهان شاهد این اتفاق هستیم و مردم نسبت به موسیقی جدی کمی بی‌تفاوت شده‌اند.

حدادی در پایان صحبت‌هایش بداهه‌نوازی را اساس موسیقی ایرانی برشمرد حفظ فرم بداهه‌نوازی را یکی از وظایف نسل امروز عنوان کرد.

کنسرت بداهه‌نوازی پویان بیگلر و پژمان حدادی پنجم شهریور، ساعت ۲۱ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.