انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

وبیناری با حضور مدیران فرهنگی دو کشور ایران و چین/ فعالیت‌های فرهنگی بین ایران و چین بررسی شد

وبینار پنجاهمین سالگرد اتحاد دوستی ایران و چین با شرکت برخی از مسوولان فرهنگی دو کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش نای، در این وبینار که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد، مدیران حوزه موسیقی وزارت فرهنگ چین، محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران)، مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی)، رایزن چین در ایران، دبیر دوم سفارت چین و کارشناس حوزه فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند و زمینه‌ فعالیت‌های فرهنگی بین ایران و چین بررسی شد.

در ابتدا محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) با تأکید بر دیپلماسی فرهنگی گفت: فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی با تعامل کشورها و نهادها محقق می‌شود و در این زمینه می‌توان از موسیقی که زبان مشترک به شمار می‌رود استفاده کرد.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره توسعه همکاری با چین گفت: این دو کشور می‌توانند با برگزاری هفته مشترک موسیقی به گسترش روابط وسعت ببخشند و عرصه فرهنگ و هنر نقش بسیار مهمی در تقویت روابط دو ملت و دو کشور ایفا کند.

او ادامه داد: در ایران جشنواره‌های متفاوتی برگزار می‌شود که یکی از آنها جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر است که هر ساله به صورت منظم برگزار شده و میزبان چهره‌های معتبر بین‌المللی فراوانی تا به امروز بوده و می‌تواند محفل مناسبی برای هنرمندان کشور چین نیز در این بخش باشد.

وی افزود: ایران دارای دو ارکستر ملی و سمفونیک است که این ارکسترها زیر نظر بنیاد رودکی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و هنری ایران است، اداره می‌شوند. برگزاری اجرای مشترک و یا ساخت سمفونی توسط ارکسترهای دو کشور از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

او در پایان نیز گفت: نمایش آثار فرهنگی و هنری کمک می‌کند تا مردمان دو کشور بیش از پیش با فرهنگ یکدیگر آشنا شده و در نتیجه تعاملات فرهنگی و هنری نیز بین دو کشور بیشتر شود.

مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی در ادامه گفت: چنانکه که گفته شد بنیاد رودکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری است و دارای زیر مجموعه‌های متعددی از جمله برج آزادی، تالار وحدت، رودکی و فردوسی است.

او ادامه داد: برج آزادی یکی از دو نماد معروف و اصلی تهران و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر تهران است که هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای تماشای آن به میدان آزادی مراجعه می‌کنند. این برج دارای سالنی با ظرفیتی ۳۰۰ نفری برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری است.

وی افزود: بنیاد رودکی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای گسترش روابط دو کشور آمادگی دارد.

در پایان این جلسه در حوزه ارتباط هنری پیشنهادات و نظراتی ارائه و مقرر شد کارگروهی برای پیگیری و بررسی کارشناسی و تخصصی پیشنهادات تشکیل شود. و مقدمات عقد تفاهم‌نامه هنری بین دو کشور فراهم شود. از جمله مفاد این تفاهم‌نامه همکاری مشترک ارکستر سمفونیک دو کشور،حضور هنرمندان موسیقی دو کشور در جشنواره‌های موسیقی کشور میزبان، ساخت و اجرای قطعات موسیقایی مشترک خواهد بود.