انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

«همه می‌خواهند یک شبه ره صدساله بروند»

محمد منتشری در دوازدهمین شب آواز ایرانی، به بیان نکاتی درباره‌ی آواز اصیل ایرانی پرداخت.

به گزارش نای، این خواننده‌ی پیشکسوت با بیان اینکه در چند سال اخیر مشکلات زیادی گریبان‌گیر ساز و آواز ایرانی شده است اشاره کرد: «من فکر می‌کنم مسئله‌ی اصلی که در آموزش هنر باید به آن توجه شود تأکید بر توانایی‌های فردی هنرمند است، در حالی که می‌بینیم تقلید بسیار زیاد شده و اگر به همین منوال پیش برود به جایی نمی‌رسیم.»

او با اظهار اینکه تقلید و کپی‌کردن شایع شده است گفت: «درباره این موضوع صدا و سیما نقش مهمی دارد. در زمان ما، اگر کسی کاری را از دیگران کپی می‌کرد و از خودش هنری نداشت اصلاً به او اجازه نمی‌دادند در تلویزیون و رادیو به اجرای برنامه بپردازد و همین موضوع باعث می‌شد افراد سبک خودشان را پیدا کنند و شاهد حضور افرادی صاحب سبک، چه در عرصه‌ی آواز و چه در عرصه‌ی نوازندگی باشیم.»

منتشری اضافه کرد: «هنوز صدای آواز بنان و نادر گلچین یا ویلن یاحقی و تار شهناز را می‌شناسیم؛ این‌ها افرادی بودند که مسیر خودشان را پیدا کردند ولی حالا همه می‌خواهند یک شبه ره صدساله بروند. درست است که تمرین از روی آثار بزرگان خوب است ولی تقلید، هنرمند را به جایی نمی‌رساند. می‌توانم بگویم در موسیقی از نظر کمیت شاهد پیشرفت بوده‌ایم ولی از نظر کیفیت این‌طور نیست و به ندرت می‌توانیم کسی را مثال بزنیم که به محض شنیدن ساز یا آوازش بگوییم کدام هنرمند است. این اصلاً خوب نیست و حیف است که موسیقی ما که ظرفیت‌های زیادی دارد، در یک نقطه محدود و منحصر شود.»

وی تأکید داشت: «اگر همه‌ی نقاشان هم هزاران تابلوی مشابه لبخند ژوکوند ایجاد کنند، باز هم نمی‌توانند به جایگاه خالق لبخند ژوکوند اصلی برسند؛ چرا که آن اتفاق یک بار رخ داده و حالا هنرمندان دیگر باید با دانش و هنر و خلاقیت‌شان چیزی را تولید کنند که به خودشان متعلق باشد نه اینکه از یک اثر معروف کپی‌برداری کنند.»

منتشری به لزوم ادای شعر و بیان خوانندگان نیز اشاره کرد و افزود: «فن بیان در آواز بسیار مهم است، هنرپیشه‌ی تئاتر و خواننده وجه مشترکی دارند و آن کلام است. اگر شنونده متوجه نشود که خواننده چه می‌گوید موسیقی بی‌کلام گوش کند بهتر است تا اینکه کلمات نامفهوم و ناواضحی را بشنود.»

این هنرمند در ادامه از مسئولان خواست تلاش کنند موسیقی سیر صعودی داشته باشد و موسیقی ما را که می‌تواند جهانی باشد، با پرورش درست هنرمندان و فراهم کردن فضای مناسب آموزشی برای آن‌ها، ارتقا ببخشند. وی با ابراز خرسندی از برگزاری برنامه‌ی شب آواز ایرانی در حوزه هنری، گفت: «امیدوارم تنها به این برنامه بسنده نشود و شاهد برگزاری چنین برنامه‌هایی بیشتر از گذشته باشیم.»

در این برنامه با رأی هیئت داوران گروه سیدمسعود موسوی (خواننده) و کامیار علوی (تار) به عنوان گروه برگزیده معرفی شدند.