انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نکوداشتی برای آقای نوازنده به روایت دوستان/ ویلن یعنی خاچیک بابایان!

دست‌اندرکاران برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران با برگزاری یک آیین نکوداشت مجازی شصت و چهارمین سالروز تولد خاچیک بابایان نوازنده شاخص موسیقی کشورمان را گرامی داشتند.

به گزارش نای، ستاد برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران از مقام هنری خاچیک بابایان نوازنده با سابقه ویولن با حضور چند هنرمند شاخص و نمایش چند برنامه ویژه قدردانی کرد.

در این آیین نکوداشت که به بهانه شصت و چهارمین سالروز تولید خاچیک بابایان صورت گرفت علاوه بر برگزاری یک جشن تولد نمادین برای این استاد موسیقی تندیس رویداد «سال نوا» در غیاب وی به رافائل میناسکانیان نوازنده و مدرس شناخته شده موسیقی کشورمان اهدا شد.

قدردانی از نوازنده ای که زیربار تدریس نمی رود

رافائل میناساکانیان نوازنده پیانو و از مدرسان صاحب نام موسیقی کشورمان در تجلیل از مقام هنری  خاچیک بابایان اظهار کرد: من و خاچیک پیش از انقلاب با هم آشنا شدیم و یادم می آید که اولین کنسرتم با او در سالن باشگاه آرارات تهران برگزار شد و از همان زمان بود که دوستی و فعالیت های مشترکمان در موسیقی آغاز و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. او به اعتقاد من نوازنده بسیار خوبی است که هماهنگی و همراهی خوبی با هم داشتیم و گرنه نمی توانستیم در غیر این صورت به فعالیت های مشترکمان ادامه بدهیم.

وی افزود: خاچیک بابایان از جمله هنرمندانی بود که استعداد سرشاری در عرصه موسیقی داشت، او در حوزه های آکادمیک موسیقی نیز از خود یک هنرمند توانمند معرفی کرد که بسیاری از قطعات و آثار دشوار را می توانست با مهارت خوبی اجرا کند. او نه تنها نوازنده خوبی در موسیقی بود بلکه در مشاغل دیگر از جمله مکانیکی نیز مهارت عجیب و غریبی داشت. نکته جالب توجهی که آنچنان ارتباطی به موسیقی ندارد اما می تواند دربرگیرنده نکات جالب توجهی باشد.

میناسکانیان با اشاره به ویژگی های دیگر خاچیک بابایان در عرصه های مختلف حوزه موسیقی تصریح کرد: به اعتقاد من نبود خاچیک بابایان در موسیقی تاثیر خوبی روی نوازندگی به ویژه هنرمندان جوان ندارد و ای کاش اوتعدادی دیگر از هنرمندان اکنون درایران بودند تا بتوان از هنرشان استفاده موثرتری کرد. جالب اینکه او هنرمندی بود که هیچ وقت تمایلی به تدریس نداشت و وقتی هم به او می گفتم این کار را انجام بده، زیر بار نمی رفت و می گفت حوصله این کار را ندارد. حتی بعد از اینکه ما نمی توانستیم از این رویکرد او متقاعد شویم. می گفت تدریس را بلد نیست در حالیکه ما می دانستیم خاچیک می تواند یکی از بهترین مدرسان موسیقی باشد. این مهم ترین انتقادی بود که همیشه به او داشتم و دارم. ولی قطعا خاچیک بابایان یک انسان با استعداد ، مهربان و نوازنده درجه یکی است که خیلی دوست داشتم اکنون اینجا پیش ما بود.

هنرمندی که نوازندگی سازهای زهی چهارفصل ویوالدی را به تنهایی انجام داد

همایون رحیمیان نوازنده و آهنگساز باسابقه کشورمان که سابقه دوستی زیادی با خاچیک بابایان دارد، در این رویداد مجازی ضمن قدردانی از دست اندرکاران سال نوا در برگزاری این برنامه موسیقایی گفت: خطاب به دوست عزیزم خاچیک بابایان از راه دور سلام می دهم و به او می گویم دلتنگش هستیم و منتظریم روزی در ایران با هم ملاقات دوباره ای داشته و از هنر نوازندگی اش بهره مند شویم.

وی افزود: من با خاچیک بابایان از دوران هنرستان آشنا شدم و از همان دوران هم شیفته نوازندگی او شدم کما اینکه در بسیاری از شرایط هم الگوی خوبی برایم درعرصه نوازندگی شد. او یکی از دوستان خوب من است که همواره به بنده کمک می کند. و امروز خیلی ناراحتم که خاچیک در ایران نیست تا بتوانیم از هنرخارق العاده اش در عرصه نوازندگی بهره مند شویم.

این نوازنده و رهبرارکستر در بخش دیگری از صحبت های خود با ابراز تاسف از اینکه هنرمندانی چون خاچیک بابایان در ایران نیستند، توضیح داد: برای توصیف قابلیت های نوازندگی خاچیک بابایان در عرصه نوازندگی وقت نیست اما همین را بگویم که وی از جمله نوازندگانی بود که در استودیو توانست چهار فصل ویوالدی به تنهایی ضبط کند. کاری دشوار که واقعا از عهده هر نوازنده ای بر نمی آید. او در استودیو موفق به نوازندگی تمامی سازهای زهی این اثر داشت که همین موضوع نشان از تسلط خارق العاده وی در عرصه نوازندگی دارد. من یادم می آید در دوران جنگ که مشغول ساخت اثری بودم او با یک ساز کوچک شبیه پیکولو آنچنان زیبا نواخت که کمک بسیار زیادی برای ساخت یک مارش جنگی به من کرد که فراموشم نمی شود. به هر حال امیدوارم هرجا که هست سلامت و موفق باشد.

خاچیک بابایان جستجوگر واقعی اسرار نوازندگی است

ابراهیم لطفی مدرس و از نوازندگان شناخته شده ویولن هم بیان کرد: به سهم خودم سالروز تولد خاچیک بابایان را تبریک می گویم و امیدوارم بعد از پایان یافتن روزهای کرونایی بتوانیم دوباره شاهد حضور او در کشورمان باشیم. گرچه جا دارد از همین به دست اندرکاران سال نوا هم یک خسته نباشید بگویم که در این شرایط سخت مقدمات فراهم شدن چنین برنامه ای را در فضای مجازی تدارک دیدند تا ما از خاچیک بابایان قدردانی کنیم.

وی افزود: خاچیک از جمله هنرمندانی است که در ارتقای سطح نوازندگی در ایران نقش موثری ایفا کرده و من بسیار مفتخرم که طی سال های اخیر در ضبط های استودیویی و اجراهای زنده همراه با او بودم. به اعتقاد من خاچیک بابایان از جمله هنرمندان ژنی است که استعداد عجیبی در نوازندگی ویولن و سازهای دیگر دارد و من همواره این علاقه مندی، پیگیری و کنجکاوی او برای پی بردن به اسرار نوازندگی را همیشه ستایش کرده ام.

لطفی گفت: امروز خیلی خوشحالم که به واسطه برگزاری رویداد ششم سال نوا شاهد برگزاری آیین نکوداشت خاچیک بابایان هستیم و امیدوارم هرچه زودتر شرایطی فراهم شود تا بتوانیم دوباره همدیگر را ملاقات کنیم. سال نوا قطعا یک حرکت خودجوش فرهنگی است که هدفش نکوداشت بزرگان و هنرمندان شناخته شده موسیقی ایران است که انگیزه اصلی آنها معرفی هنرمندان خدمتگزار به فرهنگ و هنر آن است. شرایطی که قطعا مایه دلگرمی افراد خواهد بود.

امیدوارم خاچیک بابایان همچنان ویولن بماند!

ارسلان کامکار از نوازندگان صاحب نام ویولن نیز در این مراسم گفت: به خاچیک بابایان درود و سلام می فرستم و می گویم که «ویولن یعنی خاچیک». او انسان هنرمند، شریف،خاکی و نوازنده ای بسیار توانا که وقتی از او در حوزه نوازندگی می دیدم هیچ تفاوتی با بهترین ویولونیست های دنیا ندارد. او عاشق واقعی موسیقی است که هیچگاه از نوازندگی ویولن خسته نمی شود. او عشق به ساز را همیشه حفظ کرده و اصلا به همین خاطر است که می گویم ویولن یعنی خاچیک.

وی افزود: من خاطرات بسیار خوبی با خاچیک بابایان دارم که یکی از آنها مربوط به اجرای کنسرتو ویولن مندلسون با ارکستر سمفونیک بود که همه نوازندگان ویولن می دانند یکی از دشوارترین آثار در عرصه نوازندگی است. یک بار هم برای کنکور چایکوفسکی بود که وی در حال آماده سازی برای شرکت در این آزمون بود. او برای آمادگی بیشتر برای حضور در کنکور به ارکستری که استاد سنجری در آن حضور داشت پیوست و به قدری ماهرانه اجرا کرد که برایم خاطره خوشی را رقم زد. به هر حال امیدوارم هرجه هست سلامت و تندرست و «همچنان ویولن باشد».

موسیقی ایران بسیار به خاچیک بابایان بدهکار است

مجید انتظامی هم با انتشار پیام تبریکی به مناسبت سالروز تولد خاچیک بابایان گفت: خاچیک بابایان عزیز رفیق قدیمی طنین ساز تو مانند گوهری است که شیفتگان موسیقی و گوهرشناسان قدر آن را می دانند. جای خالی تو و نوای دلنشین سازت تا ابد در این ملک احساس خواهد شد. موسیقی ایران بسیار به تو بدهکار است و خوشحالم که بخت یاری کرد و من در عصری زیستم که تو بودی و من توانستم یادگاری های بی نظیری از پنجه شیرینت در آثارت داشته باشیم. امیدوارم هرکجا هستی در امنیت و سلامت کامل باشی. دلم برای تو تنگ شده خاچیک عزیز. تولدت مبارک.

علی جعفری پویان نوازنده و مدیرهنری ششمین رویداد سال نوای موسیقی ایران هم در این مراسم نکوداشت مجازی گفت: برگزاری جشن تولد نمادین جناب خاچیک بابایان با یک هفته تاخیر صورت گرفتنه اما بسیار خوشحالیم ششمین سال نوای موسیقی ایران این فرصت را برای ما فراهم کرد تا برای این هنرمند تلاشگر و ارزشمند عرصه موسیقی نکوداشتی را به صورت مجازی برگزار کنیم.

پخش چند فیلم نوازندگی خاچیک بابایان از آثاری چون «الگرو» به آهنگسازی جوزف هکتور فیکو، «چهار فصل ویوالدی» با همراهی ارکستر زهی ارمنستان به رهبری لوریس چکناوریان، سونات برای برای ویولن و پیانو(تریل شیطان) اثرجوزپه تارتینی، «شون رزمارین» اثر فرانیس کرایسلر، «لالایی» اثر آرام خاچاتوریان و «چارداش مونتی»، پخش تصاویری از تبریک هنرمندان موسیقی ، ویدئوی اهدای تندیس و لوح قدردانی شمشین سال نوای موسیقی ایران،  پخش تصاویری از پیشینه فرهنگی هنری خاچیک بابایان همراه با ویدئویی با صدای  ساحل کریمی، نمایش اجرای «کوارتت زهی خلیج فارس – تقدیم شده به خاچیک بابایان» با اثر «مینیاتور» اثر کومیتاس وارداپت، نمایش کلیپ تولد خاچیک بابایان در تجلیل از مقام هنری خاچیک بابایان بخش های مختلف این نکوداشت مجازی را تشکیل داده است