انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نوشتن برای صلح بسیار دشوارتر از جنگ است / روایت لوریس چکناواریان از ساخت سمفونی “دفاع مقدس”

به‌مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی سمفونی “دفاع مقدس” به آهنگسازی لوریس چکناواریان رهبر ارکستر به سفارش بنیاد رودکی در در حال ساخت است.

چکناواریان درباره این اثر به هنرآنلاین توضیح داد: بعد از اتمام ضبط ارکسترال “کوروش” که شهریورماه رونمایی شد، به‌تازگی ساخت سمفونی “دفاع مقدس” را شروع کردم. اولین بار نیست که درباره جنگ و موضوعات این‌چنینی موسیقی می‌سازم و پیش‌تر نیز برای جنگ، صلح و خیلی موضوعات دیگر نوشته‌ام.

چکناوریان ادامه داد: البته که نوشتن برای صلح بسیار دشوارتر از جنگ است چون ما به‌هیچ‌وجه صلح را ندیده و طعم آن را حس نکرده‌ایم و تنها حرفش را شنیده‌ایم. این صلح ممکن است در محدوده جغرافیایی محل زندگی ما باشد، اما در دنیا وجود ندارد، درنتیجه درکی نسبت به آن نخواهیم داشت.

این آهنگساز اضافه کرد: در واقع، نزدیک به پنج سال است که مشغول کار روی این سمفونی هستم، اما امسال به طور جدی تصمیم گرفتم آن را به اتمام برسانم. البته این در مقابل سمفونی‌های دیگری که ساختم زمان اندکی است، چرا که ساخت یک سمفونی زمان زیادی نیاز دارد تا تبدیل به یک کار ایده آل شود.

چکناوریان همچنین گفت: مدت‌زمان سمفونی “دفاع مقدس” نزدیک به یک ساعت است و هر بخش آن فضای متفاوتی دارد. تمام سعی خود را می‌کنم که این سمفونی تمام بخش‌های جنگ را در خود داشته باشد و به نظرم یکی از بهترین آثاری است که تا به امروز ساخته‌ام.

چکناوریان در پایان نیز گفت: من این کار را برای ایران کشورم می‌سازم. این کشور هشت سال تمام با دستان خالی در برابر دشمن جنگید و به پیروزی رسید. این کار نیز تحفه‌ای برای کسانی است که حماسه زیادی در این جنگ خلق کردند.

منبع: هنرآنلاین