انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نوازنده مشهور افغانستانی درگذشت

«حامد دل آهنگ» فرزند این هنرمند مرحوم افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: پدرم سفر کوتاهی به مشهد داشت و عصر امروز هنگام بازگشت به سمت هرات در مسیر مشهد- تایباد بر اثر سکته قلبی درگذشت و فردا بعد از طی مراحل قانونی جنازه پدرم به هرات منتقل خواهد شد.

«بصیراحمد حسین زاده» روزنامه‌نگار و کارشناس موسیقی افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص پیشینه فعالیت این هنرمند گفت: جلیل احمد دل آهنگ در سال ۱۳۴۰ شمسی در شهر هرات و در یک خانواده اهل موسیقی متولد شد و از نوجوانی تحت تربیت پدرش قرار گرفت و نواختن هارمونیه، رباب و تنبور را آغاز کرد.

وی افزود: جلیل احمد دل آهنگ نزد اساتیدی چون «محمدحسین سرآهنگ» و «موسی قاسمی» از هنرمندان موسیقی افغانستان مدتی را شاگردی کرد و چندین آهنگ از وی در دهه ۵۰ شمسی در رادیو تلویزیون ملی افغانستان پخش شد.

این روزنامه نگار افغانستانی خاطرنشان کرد: جلیل احمد دل آهنگ برای اجرای کنسرت موسیقی در دهه های گذشته سفرهایی را به شوروی و کشورهای آسیانه میانه داشت و اجراهای او مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت.

حسین زاده تصریح کرد: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان این هنرمند نیز مانند بسیاری از اهالی موسیقی به ایران مهاجرت کرد و اجراهای زیادی در شهرهای مختلف ایران داشت.

وی در ادامه گفت: در دوران اقامت دل آهنگ در ایران، چندین آهنگ وی در رادیو دری صداوسیمای خراسان رضوی پخش شد و همچنین یک آلبوم از آثارش با عنوان «نوای افغان» توسط یکی از مراکز هنری ایران منتشر شد.

حسین زاده افزود: دل آهنگ شاگردان زیادی داشت و یکی از مطرح ترین آنها «مهرداد هویدا» نوازنده و خواننده ایرانی است.

منبع: خبرگزاری فارس