انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نظر داوران عود و قانون درباره شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و در این روزها به موسیقی کلاسیک و دستگاهی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی گوش می‌دهند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند. یکشنبه ۱۱ شهریورماه این جشنواره میزبان بخش عود و قانون بود.

سعید نایب محمدی، محمد فیروزی، نگار بوبان، حسین بهروزی نیا داوران ساز عود و ملیحه سعیدی، مجید کیانی، مینا افتاده ، پریچهر خواجه و سیامک آقایی نیز داوران ساز قانون را تشکیل ‌دادند.

می‌توانیم با هنرمندان جوان و آینده‌دار آشنا شویم

محمد فیروزی نیز در مورد کیفیت جشنواره جوان عنوان کرد: به نسبت سال‌های قبل تعداد شرکت‌کنندگان کمتر بود و در قسمت ج نیز شرکت‌کنندگان در حدی نبودند که بتوانند به مراحل بالاتر صعود کنند. فکر می‌کنم در انتخاب رده سنی ج باید تجدیدنظرهایی صورت بگیرد چرا که در سن ۲۹ سالگی غالباً شرکت‌کننده‌ها وارد فضای حرفه‌ای شده‌اند و تمایلی به حضور در فضای رقابتی ندارند. شرکت‌کنندگان در رده‌های سنی الف و ب با انگیزه بیشتری تلاش می‌کنند.

محمد فیروزی درباره نقاط ضعف و قوت جشنواره دوازدهم توضیح داد: جشنواره فضایی به وجود آورده است که هنرمندان شهرستانی در آن خود را محک بزنند. ما هر سال می‌توانیم با هنرمندان جوان و آینده‌دار آشنا شویم. خوشبختانه این جشنواره با درایت برگزارکنندگان آن هر سال بهتر و پربارتر از سال قبل برگزار می‌شود.

فیلم بهترین اجراها در سایت جشنواره به نمایش گذاشته شود

نگار بوبان در خصوص کیفیت اجراها گفت: عملکرد گروه الف برخلاف گروه ب بسیار خوب بود. در گروه ب شاهد افت کیفی بودیم. متأسفانه در گروه ج با توجه به تعداد اندک شرکت‌کنندگان، کسی به مرحله پایانی نرسید. در کل به نظر می‌رسد جوان‌ترها موفق‌تر هستند. فکر می‌کنم شرکت‌کنندگان هنگام اجرا بیشتر به جنبه آزمونی ماجرا توجه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود موسیقی را با حس و حالت اجرا نکنند. این قطعاً لطفی برای شنونده و اجراکننده نخواهد داشت و اساساً هدف جشنواره را نیز تأمین نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: صحیح نواختن تازه شروع ماجرا است و ما انتظار داریم کم‌کم به بیان بهتر و خلاقیت شخصی افراد برسیم. آن‌ها باید به این آزمون مانند یک کنسرت نگاه کنند و بر اساس موارد تعیین‌شده بنوازند.

بوبان درمورد عملکرد تیم اجرایی جشنواره عنوان کرد: فکر می‌کنم برای برگزاری برنامه‌های این‌چنینی اگر هماهنگی‌های لازم از نظر زمانی و سازمان‌دهی خوب انجام نشده باشد، در مراحل پایانی و اجرای شرکت‌کنندگان و داوری‌ها تنش ایجاد می‌شود. خوشبختانه تا به امروز هیچ بی‌نظمی مشاهده نکرده‌ام و در به انجام رسیدن جشنواره نقطه‌ضعفی ندیدم. امیدوارم شرکت‌کنندگان هم کمی هدفمندتر باشند.

او در پایان گفت: فکر می‌کنم در صورت امکان باید فیلم بهترین اجراها در سایت جشنواره و سایر سایت‌ها به نمایش گذاشته شود. این قطعاً در کیفیت اجراهای سال آینده کمک خواهد کرد چرا که شرکت‌کنندگان با فضای جشنواره و خواسته‌های داوران بیشتر آشنا می‌شوند.

بعضی از شرکت‌کنندگان نسبت به آداب صحنه بی‌توجه بودند

حسین بهروزی‌نیا در خصوص اجراهای جشنواره دوازدهم توضیح داد: شرکت‌کنندگان در گروه سنی الف رقابت تنگاتنگی داشتند و به همین خاطر کار برای انتخاب نفرات برتر دشوار می‌شد، ولی در گروه ب، نفر اول تفاوت چشمگیری با سایرین داشت. شرکت‌کنندگان در این دوره پیشرفت زیادی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

وی در مورد نقاط ضعف و قوت اجراها خاطرنشان کرد: بعضی از شرکت‌کنندگان نسبت به آداب صحنه بی‌توجه بودند و دسته‌ای دیگر در به نمایش گذاشتن حس درونی‌شان به‌خصوص در هنگام ردیف نوازی مشکل داشتند. ما در ردیف‌نوازی ملودی‌های خشک را در یک چارچوب در نظر می‌گیریم. با این که شرکت‌کنندگان ما بسیار جوان هستند و شاید این امر کمی برایشان دشوار باشد، اما می‌توانند کمی شدت و ضعف را روی این ملودی‌ها نشان بدهند.

بهروزی‌نیا برگزاری جشنواره جوان مثبت دانست و گفت: فکر می‌کنم همین که فضایی فراهم شود تا جوانان از سایر شهرها در آن شرکت کنند، با یک امید و انگیزه خاص‌تر برای تمرین‌ها وقت می‌گذارند و قطعاً این موضوع باعث پیشرفتشان خواهد شد.

جشنواره‌ها برای جوانان انگیزه فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند

سعید نایب محمدی در خصوص کیفیت اجراها توضیح داد: گروه سنی الف با انگیزه‌تر هستند. به هر حال شرکت‌کنندگان در حد توانشان خوب بودند.

نایب محمدی در مورد نقاط ضعف و قوت اجراها گفت: در رده سنی ج، متقاضی نداشتیم. شاید یک دلیل آن رنج سنی بوده که در نظر گرفته شده و خیلی نوازندگان در این سن وارد فضای حرفه‌ای شده‌اند. در رده سنی ب هم انگار یک خلأ بین رده‌های سنی وجود دارد. گروه ب در سال‌های گذشته درخشان‌تر بودند.

وی تأکید داشت: برگزاری جشنواره‌ها برای جوانان انگیزه فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند که در تالار رودکی و در مقابل مخاطبان بنوازد و به‌نوعی تجربه اجرای صحنه‌ای را به دست بیاورند. جو رقابتی جشنواره کمک می‌کند جوانان با ممارست و تلاش بتوانند به خواسته‌هایشان برسند.

نوازندگان سایر سازها بهتر بودند

مینا افتاده در خصوص اجراهای ساز قانون گفت: به نظر من نوازندگان سایر سازها بهتر بودند. البته علتش این است که ساز قانون با توجه به قدمتی که دارد از نظر آموزش و شناخته شدن در بین هنرمندان پشتوانه کمتری دارد. فکر می‌کنم جشنواره محفلی است که هنرمندان جوان با اشتیاق در آن شرکت می‌کنند. قطعاً این انگیزه باعث شده است که هنرجویان در نواختن ساز قانون پیشرفت کنند.

جشنواره می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد

سیامک آقایی اجراها را این‌طور ارزیابی کرد: اگر بخواهیم منفی‌بافی نکنیم، فارغ از تمام مسائل، نوازندگان این ساز جای کار بیشتری دارند. فکر می‌کنم جشنواره به همه ما کمک خواهد کرد تا نقاط ضعف و قوت هنرجویان را پیدا کنیم و روی آن‌ها تمرکز کنیم. به نظرم همین که متوجه شویم در سطح کشور وضعیت آموزش این ساز به چه شکل است بسیار مفید خواهد بود. فکر می‌کنم با این حساب اگر یک میانگین را به لحاظ کیفی با سایر سازها در نظر بگیریم، قطعاً ساز قانون در رده‌های بالایی این میانگین قرار نمی‌گیرد. فکر می‌کنم با توجه به نکاتی که در جلسه اساتید مطرح شد جشنواره می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. قطعاً شرکت‌کنندگان در هر دوره پیشرفت می‌کنند، اما کماکان نیاز است که یک بررسی جدی در مورد ساز قانون انجام شود. جشنواره فرصتی را در اختیار ما قرار می‌دهد که به بررسی و رفع مشکلات تکنیکی، رپرتوآر و… بپردازیم.

ما احتیاج به زمان داریم

مجید کیانی درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: فکر می‌کنم چون تعداد شرکت‌کنندگان در ساز قانون اندک است تمام شرکت‌کنندگان در جشنواره پذیرفته می‌شوند و به همین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که سطح بسیار بالایی داشته باشند. ساز قانون با تلاش‌های خانم سعیدی شناخته شده است و ما احتیاج به زمان داریم تا به مرور این ساز در جامعه معرفی شود و نوازندگان این ساز بتوانند در کنسرت‌ها و در کنار نوازندگان سازهای تار و سه‌تار قرار بگیرند.

انتخاب قطعه برای این ساز مناسب نبود

ملیحه سعیدی نیز دراین‌باره گفت: من فکر می‌کنم انتخاب قطعه آقای مشکاتیان برای نواختن ساز قانون مناسب نبود ولی به هر حال شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته بهتر بودند.

آیین اختتامیه جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش‌های موسیقی دستگاهی ایران و کلاسیک شامگاه یکشنبه ۱۸ شهریورماه از ساعت ۲۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.