انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نشست رسانه ای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

به گزارش نای به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، در ابتدای این نشست خبری محمد اله یاری (رییس جشنواره) در سخنانی مطرح کرد: برای برپایی جشنواره سی و هفتم چند ماهی هست که دست اندرکان در حال برنامه‌ریزی هستند. سال گذشته امکان حضور مخاطب در سالن‌ها را نداشتیم و اجراها در فضای مجازی برگزار شد و تنها اختتامیه به صورت حضوری بود.

او ادامه داد: خوشبختانه امسال با توسعه روند واکسیناسیون در کشور، می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشیم و این در حالی است که با ظرفیت ۳۰ درصدی پذیرای مردم در سالن‌های میزبان خواهیم بود.

مدیر کل دفتر موسیقی در بخش دیگری از سخنانش درباره حاکم بودن نگاه سلیقه‌ای مدیران در دوره‌های مختلف جشنواره گفت: بنده معتقدم باید یک نگاه سیستمی و نه سلیقه‌ای به مجموعه حاکم باشد. از طرفی هر چه جلوتر می‌رویم لازمه حضور پیشکسوتان بیشتر درک می‌شود. ما باید جشنواره را یک کل ببینیم و همدلی و اعتماد را افزایش دهیم . باید تلاش کنیم، هویت این جشنواره را مستحکم کنیم تا دستخوش سلیقه افراد نباشد. مثلا چرا بخش‌های جایزه ترانه و رسانه برگزار می‌شود؟ چون ما همه این‌ها را قطعات یک پازل می‌بینیم و معتقدیم باید به آن توجه شود. همچنین تلاش کردیم این نگاه گفتمانی ادامه پیدا کند.

اله یاری درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجراها گفت: از روز سه‌شنبه همه عوامل جشنواره تست کرونا خواهند داد و در تالار وحدت و سالن میلاد نمایشگاه به عنوان سالن‌های اصلی تیم‌های وزارت بهداشت مستقر هستند تا خدای نکرده آسیبی به سلامت مردم وارد نشود. همه ما تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستیم ما برای اجرا در بستر مجازی هم مهیا هستیم. اگر ستاد کرونا تصیم بگیرد ما در بستر فضای مجازی خواهیم بود.

در بخش دیگری از این نشست، حسن ریاحی (دبیر جشنواره) در سخنانی مطرح کرد: برنامه‌ریزی امسال بسیار دقیق پیش رفته است. فکر می‌کنم جشنواره امسال قابل دفاع است و به ویژه در این شرایط انگیزه‌ای برای نسل جوان می‌شود. امیدوارم مردم هنردوست هم از این رویداد استقبال کنند.

امیرعباس ستایشگر (عضو هیئت انتخاب آثار و گروه ها و مشاور اجرایی جشنواره) نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی گفت: طبق آیین‌نامه جشنواره ۹ عضو هیئت انتخاب جشنواره در تابستان گذشته معرفی شدند. موضوعاتی که در جشنواره امسال مهم بود، یک موضوع نگاه ویژه به موسیقی دستگاهی ایرانی بود که منجر برگزاری شب اساتید شد که در جدول جشنواره هم دیده می‌شود. همچنین نگاه به فرم در سازبندی موسیقی کلاسیک را مد نظر قرار دادیم و سومین موضوع با تاکید دکتر ریاحی جایزه ویژه آهنگسازی بود که در کنار «جایزه باربد» اضافه شد. اجرای موسیقی دستگاهی بر اشعار حکیم نظامی گنجوی و راپسودی ایرانی برای سازسولو و ارکستر سمفونیک از نکات مورد توجه اعضای شورای سیاستگذاری طی ماه‌های گذشته بوده است.

او ادامه داد: در نهایت جدول اجرای صحنه‌ای در تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا کار خود را آغاز می‌کند.در تقسیم بندی ژانرها ۶ اجرای ارکسترال ، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرای موسیقی نواحی، ۳ اجرا موسیقی بانوان، ۴ اجرای بین‌الملل، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای پاپ و دو اجرای موسیقی تلفیقی در استان تهران اجرا می‌شوند.

این هنرمند ادامه داد: تا به امروز که در خدمت شما هستیم، قرار است ۱۱ استان دیگر میزبان جشنواره موسیقی فجر شوند که کردستان، جنوب کرمان، منطقه آزاد اروند، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان، سمنان را شامل می‌شود و در کل دارای ۹۵ اجراست.

ستایشگر همچنین گفت: بخش سرود برای دومین سال پیاپی در جشنواره موسیقی فجر حضور خواهد داشت. این در حالی است که ما در رویداد موسیقی فجر امسال بخش ویژه‌ای را به تجلیل از مقام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تدارک دیدیم که در این چهارچوب ارکستر سمفونیک صدا و سیما و گروه «نوای سیمره» برنامه‌هایی را اجرا خواهند کرد. در بخش پژوهشی جشنواره هم همزمان با آغاز جشنواره نشست هایی در خانه هنرمندان ایران به دبیری بابک خضرایی برگزار خواهد شد. جایزه «ترانه» و جایزه «موسیقی رسانه » هم بخش دیگری از رویدادهای دوره سی و هفتم جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می‌دهند.

همچنین ارداون جعفریان (مدیر بخش بین الملل) در سخنانی گفت: ارزیابی گروه‌ها را از تابستان گذشته شروع کردیم و معیارهای مشخصی داشتیم اما به دلیل پاندمی کرونا گروه‌های بزرگ را دعوت نکردیم. در نهایت ۷ گروه را انتخاب کردیم و به دلیل شرایط بیماری ۳ گروه حذف شدند. در این راستا به پاسداشت هنرمندان افغانستان گروه قوالی نجم‌الدین افغانستان در جشنواره حضور دارد، یک هنرمند پیانیست هلندی و یک گروه عود و سازهای کوبه‌ای از کشور مصر و یک گروه از ایتالیا داریم که اجرای خود را برگزار می‌کنند. در این چارچوب بحث دیپلماسی فرهنگی با محوریت موسیقی یکی از مهم گ‌ترین اهداف ما بود که در این جشنواره مدنظرمان بود.
رسیتال پیانوی هلندی و یک گروه عود و سازهای کوبه‌ای از کشور مصر و یک گروه از ایتالیا داریم که اجرای خود را برگزار می‌کنند. در این چارچوب بحث دیپلماسی فرهنگی با محوریت موسیقی یکی از مهم گ‌ترین اهداف ما بود که در این جشنواره مدنظرمان بود.

سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.