انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نشست خبری گروه های تلفیقی برگزار شد

اولین نشست خبری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ظهر روز سه‌شنبه ١۴ دی‌ماه با حضور گروه داماهی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری دارا دارایی نوازنده و سرپرست گروه داماهی گفت: داماهی سه سال فعالیت می‌کند و یک آلبوم وارد بازار کرده است. در این آلبوم موسیقی فولکلور ایرانی دستمایه قرار گرفته و با موسیقی‌های غربی، هندی یا حتی پاپ میکس شده است. ٨٠ درصد ترانه‌ها به گویش بلوچی و جنوبی است.

وی افزود: خوشبختانه این آلبوم با استقبال خوبی مواجه شده و کنسرت‌های موفقی را در تهران و شهرستان‌ها برگزار کردیم. در برزیل هم روی صحنه رفتیم.

او ادامه داد: آلبوم دوم را آغاز کرده و در این اثر کمی از موسیقی فولکلور فاصله گرفته و فضای جدید تجربه کردیم. البته صدادهی به همان روال سابق در آلبوم طی می‌شود. در این کار اشعار فارسی هم استفاده شده است.

دارایی ادامه داد: دومین سال است که در جشنواره امسال حضور داریم و خوشبختانه با ازدحام کمتری نسبت به سال گذشته مواجهیم، چرا که سال گذشته در جشنواره دو گروه در یک سئانس روی صحنه می‌رفتند.

این هنرمند اضافه کرد: رضا کولغانی خواننده، حمزه یگانه، آرش مقدم، همایون نصیری و.. اعضای گروه را تشکیل می‌دهند.

او تأکید کرد: اجرای قطعات آلبوم و تک آهنگ‌ها به اضافه سورپرایزها، رپرتوار اجرایی ما در این برنامه خواهند بود.

گروه داماهی به سرپرستی دارا دارایی روز ٢٧ دی‌ماه ساعت ١٨:٣٠ در سالن برج آزادی در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهند رفت.

اجرای آهنگ‌های آلبوم جدید گروه بمرانی در جشنواره

دومین نشست خبری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به گروه بمرانی اختصاص داشت. بهزاد عمرانی و مانی مزکا از اعضای اصلی گروه در این نشست حضور پیدا کردند.

مزکا در این نشست گفت: امروز آلبوم ما وارد بازار شد و از این بابت خیلی خوشحال هستیم. امیدواریم که این کار به دل بنشیند، چون زحمت زیای برای آن کشیده‌ایم.

وی افزود: امسال هم به مانند سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر حضور داریم و برایمان باعث خوشحالی است که برای دومین بار در این فستیوال دعوت شده‌ایم. جای بسیاری از گروه‌ها در این بخش خالی است. امیدواریم در سال‌های آینده، این بخش بزرگ‌تر شود و فرصت اجرا به گروه‌های دیگر نیز داده شود.

بهزاد عمرانی خواننده گروه هم در این نشست گفت: در جشنواره از آلبوم جدید اجرا خواهیم کرد و کیارش عمرانی، آرش عمرانی، سردار سرمست، جهانیار قربانی و… اعضای گروه ما را شامل می‌شوند.

او ادامه داد: تمام سبک اجراها و سازها مانند اجراهای قبلی خواهد بود. در آلبوم جدید، یک آهنگ قدیمی را که به دهه ۳۰ تا ۴۰ متعلق است، کاور کرده‌ایم.

گروه بمرانی روز یکشنبه ٢۶ دی‌ماه ساعت ٢١:٣٠ در سالن برج آزادی در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهند رفت.

کیان پورتراب و اجرای یک موسیقی اکسپریمنتال

آخرین نشست خبری این جشنواره به کیان پورتراب اختصاص داشت. او درباره اجرای خود گفت: قطعات به شکل تلفیقی و موزیک الکترونیک اجرا می‌شود. کرال و آوا اجزای تشکیل‌دهنده قطعات ما هستند. ما موزیک‌ها را به همراه آرش فلاح یاری اجرا می‌کنیم.

وی افزود: قطعاتی که در جشنواره اجرا خواهیم کرد، بر اساس پروژه جدیدی است که به تازگی آن را تولید کرده‌ام و تصمیم دارم نخستین تجربه عملی‌اش را در جشنواره اجرا کنم. کارهایی که اجرا می‌کنیم با موزیک الکترونیک است و زنده نیست. کارهای ما به صورت تلفیقی اجرا می‌شود، نه جدا. برخی کارها را من و برخی هم آرش فلاح یاری اجرا می‌کند.

او ادامه داد: روی قطعاتم موزیک وکال هست و تصمیم داریم کارها را با ساختار جدید و متفاوت از گذشته اجرا کنیم. آنچه برای کنسرت موسیقایی جشنواره مدنظر قرار داده‌ایم، اجرای یک موسیقی اکسپریمنتال است که سازبندی زنده‌ای ندارد. می‌توان گفت هیچ ساز زنده‌ای در کنسرت پیش رو حضور نخواهد داشت. به هر حال این فضا یک اثر ترکیبی است که به صورت جداگانه به مخاطبان ارائه نمی‌شود، اما فضای جدیدی است که می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد.

کنسرت کیان پورتراب روز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن برج آزادی در جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد.