انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نخستین نشست تخصصی «آیین آواز» برگزار می‌شود

آواز ایرانی در این سال‌ها دچار رکود غم‌انگیزی شده است. مدت‌هاست درخت تنومند هنر آواز کمتر میوه‌ی شیرینی پیشکش شیفتگان این هنر کرده است. بگذریم که عادت زیبای گوش دادن به آواز هم در کشاکش روزمرگی‌ها و تنگناهای ویژه‌ی دنیای مدرن کم‌کم به بوته‌ی فراموشی سپرده می‌شود. از این رو فرهنگسرای ارسباران برای یادآوری قدر و جایگاه این هنر گران‌سنگ به همگان، برنامه‌ی تخصصی جدیدی به نام «آیین آواز» را با همکاری تنی چند از دوستداران و دست‌اندرکاران این هنر راه‌اندازی کرده است.

برگزارکنندگان «آیین آواز» که قرار است سومین سه‌شنبه‌ی هر ماه برگزار شود، با حضور یک میهمان ویژه که معمولاً از میان یکی از استادان و مدرسان حال حاضر آواز برگزیده و دعوت خواهد شد، به یکی از مباحث تخصصی هنر خوانندگی موسیقی دستگاهی می‌پردازند. لابه‌لای مباحث و پرسش و پاسخ‌های کارشناس مجری برنامه با استاد مدعو نیز شاهد اجراهای همان استاد که میهمان اصلی ماه محسوب می‌شود خواهیم بود. در ادامه هم چند تن از شاگردان و هنرجویان استاد، با انتخاب و معرفی ایشان روی صحنه به هنرنمایی می‌پردازند.

بخش جنبی هر نشست نیز شامل آوازخوانی تعدادی خواننده از میان هنرمندان و هنرجویان کارآزموده این سال‌ها خواهد بود که هر بار یک یا چند نوازنده صدای آنها را همراهی خواهند کرد. نشست تخصصی آیین آواز قرار است کاشف چهره‌های ناشناخته باشد و همچنین نام و هنر چهره‌های آوازی کشورمان را که مدتی است به سایه خزیده و از نظرها دور شده‌اند به همگان یادآوری کند. ایرانیان مردمان قدرشناس هستند و همیشه منزلت و جایگاه هنرمندان زحمتکش و خاطره‌ساز خود را پاس خواهند داشت. هنرمندان جوان‌تری هم هستند که به سبب مشکلاتی که موسیقی و آواز ایرانی در این سال‌ها با آن دست به گریبان بوده هنوز به جایگاه درخورشان دست نیافته‌اند. از دیگر وظایف نشست «آیین آواز» معرفی و شناساندن این جوانان و میانسالان  به جامعه‌ی هنری کشور است.

فرهنگسرای ارسباران سه‌شنبه ۱۹ مرداد از ساعت ۲۰ تا ۲۲ پذیرای عموم علاقه‌مندان در نخستین نشست تخصصی «آیین آواز» خواهد بود.