انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نخستین جشنواره بین المللی نماهنگ فجر برگزار می شود

این مطلب را «محمد باقر معلم» مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، امروز (دوشنبه) در نشستی خبری اعلام کرد.
وی طی سخنانی به اهمیت و نقش موسیقی در تمامی عرصه ها اشاره کرد و افزود: این نقش غیر قابل انکار است و از طرف دیگر همراهی موسیقی با تصویر (نماهنگ) بر شدت تاثیر گذاری می افزاید که عمده علت تلفیق هنرهای تصویری و موسیقایی است.
مدیر دفتر موسیقی صدا و سیما در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: امروزه در روزگار سرعت و کثرت هستیم و در چنین شرایطی نماهنگ با سرعت و کثرت و هم سنگ با شرایط اجتماعی به یکی از پدیده های هنری در جذب مخاطب و فرهنگ سازی تبدیل شده است.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما به این مقوله کمتر توجه شده در حالی که در سایر نقاط جهان به این قالب نگاه ویژه فرهنگی شده است.
این مقام صدا و سیما، در ارتباط با اهداف و انگیزه های برگزاری نخستین جشنواره ملی و بین المللی نماهنگ فجر گفت: دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما این جشنواره را به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دوران پختگی و بالندگی نظام جمهوری اسلامی و با هدف اصلی شناخت استعدادهای جوان و خلاق در عرصه هنر ایران برگزار خواهد کرد.
وی، به همکاری شرکت صوتی و تصویری سروش در برپایی این جشنواره اشاره کرد و گقت که این شرکت با برخورداری از زیر ساختهای لازم و پیشرفته در فضای مجازی و با اختصاص سامانه ای مخصوص در برپایی این جشنواره با صدا و سیما همکاری خواهد داشت.

** وقت آن نرسیده که صدا و سیما شبکه ای خاص برای نماهنگ داشته باشد
در ادامه این نشست محمدباقر معلم در پاسخ به این پرسش که آیا وقت آن نرسیده که صدا و سیما با توجه به اهمیت ویژه قالب نماهنگ شبکه ای را برای این کار راه اندازی کند؟، گفت: قبول داریم که سازمان صدا و سیما در معبر پخش اینگونه آثار قرار دارد اما تاکنون تصمیمی برای اختصاص شبکه ای ویژه برای این امر گرفته نشده اما نمی توان با قطعیت پاسخ منفی به این پیشنهاد داد و امکان اختصاص و راه اندازی شبکه ای ویژه این امر وجود دارد.

** در برگزاری این جشنواره با وزارت ارشاد و خانه موسیقی هماهنگی نشده است محمد باقر معلم در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که چرا با وزارت ارشاد برای طراحی این جشنواره همکاری به عمل نیامده است، گفت: چنین مرزبندی هایی مختص جریانات رسانه است وگرنه هیچگونه انشقاقی بین سازمان صدا و سیما و دفتر موسیقی وزارت ارشاد یا خانه موسیقی وجود ندارد.

** مدیر دفتر موسیقی صدا و سیما از کنار سوالات درباره شجریان و ناظری گذشت
سوال بعدی فعالان عرصه رسانه از معلم حکایت از تناقض موجود بین آنچه رسانه ملی در باب آن سخن میراند و فاصله ای که برخی برزگان و اساتید موسیقی چه بصورت رسمی ( مانند شکایت رسمی محمد رضا شجریان از سازمان )و چه غیر رسمی ( با اشاره بنام چهره هایی نظیر شهرام ناظری) با رسانه ملی گرفته اند داشت.
مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در پاسخ به این سوال خاطر نشان ساخت: روزگار متولی مداری در عرصه های مختلف سپری شده است و امروزه در استودیوهای خانگی در عرض چند ساعت اثری تولید و پخش می شود و در این میان فضای مجازی جذب مخاطب را وارد فضایی کاملا متفاوت کرده و مرحله جدیدی را آغاز کرده است.

** سامانه جامع موسیقی صدا و سیما از سال آینده در دسترس مردم قرار می گیرد
وی در ادامه سخنان خود به طراحی سامانه جامع موسیقی صدا و سیما اشاره کرد و گفت: این سامانه از سه سال گذشته در دسترس برنامه سازان سازمان هست و قرار است که از ابتدای سال آینده در دسترس عموم قرار گیرد.

** جشنواره نماهنگ محدودیت سبک موسیقایی ندارد
در ادامه این نشست خبرنگار موسیقی ایرنا سوالی در رابطه با اینکه در این جشنواره تمامی شیوه ها و سبکهای موجود در موسیقی از پاپ، تلفیقی و حتی راک اجازه فعالیت و شرکت دارندمطرح کرد که محمد باقر معلم گفت: محدودیت و منعی در رابطه با سبکهای مختلف موسیقی در این جشنواره نخواهیم داشت.
در ادامه این نشست «رضا حسینی» مدیر عامل شرکت صوتی و تصویری سروش در رابطه با نقش این شرکت در برپایی جشنواره نماهنگ گفت: همین امروز مجوز راه اندازی سامانه ملی موسیقی نواز صادر شده و طبق برنامه ریزی های انجام شده این سایت و شرکت سروش متولی ارایه آثار ارسال شده به جشنواره نماهنگ در فضای مجازی خواهند بود.
«مهدی حبیبی» مدیر سایت نواز، دیگر سخنران حاضر در این نشست بود که در ابتدای سخنان خود به نقش و عملکرد سایت نواز اشاره کرد و گفت: این سامانه اولین سامانه ای است که با رویکرد جامع به عرضه موسیقی به صورت فیزیکی و اینترنتی خواهد پرداخت.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: با راه اندازی و گسترش این سایت ها میتوان به اهداف مورد نظر از قبیل خرید آثار و تولید مشارکتی آثار موسیقی دست یافت.
حبیبی به یکی دیگراز اهداف راه اندازی این سایت اشاره کرد و گفت: برگزاری اولین فستیوال ملی موسیقی الکترونیک با اهداف خاص از دیگر برنامه های ما در راستای راه اندازی سایت موسیقی نواز است.
در ادامه این نشست «غلامرضا ملکوتی» دبیر نخستین جشنواره ملی و بین المللی نماهنگ فجر در پاسخ به این سوال که تا کنون استقبال از این جشنواره به چه صورت بوده است، گفت: پس از ارائه فراخوان جشنواره تاکنون آثار ارسالی از استانها تعداد۳۲۳اثر به این دبیرخانه بوده است.

** هیات داوران هنوز مشخص نیست
ملکوتی در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به همجوشی دو هنر فیلم سازی و موسیقی در قالب نماهنگ آیا داوران این جشنواره از بین اهالی موسیقی و هنرمندان و صاحب نظران فیلم سازی انتخاب شده اند گفت: سه پارامتر فرهنگ و هنر، محتوی و تکنیک در داوری این آثار مد نظر خواهد بود و بدیهی است که از چهره های شناخته شده در عرصه های موسیقی و فیلم سازی در چینش هیات داوران استفاده خواهیم کرد اما با توجه به نهایی نشدن اسامی هیات داوران فعلا نامی از کسی برده نخواهد شد.
ملکوتی در پاسخ به چگونگی جدول زمانبندی برگزاری این جشنواره و مهلت ارسال آثار گفت: پایان آبان ماه بعنوان آخرین فرصت ارسال آثار به دفتر جشنواره مشخص شده است.
وی خاطر نشان کرد: از آبان ماه کمیته داوری و ارزشیابی کار خود را آغاز خواهد کرد و طبق برنامه ریزی های انجام شده افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در بهمن ماه برگزار خواهد شد.
جشنواره ملی و بین المللی نماهنگ فجر در چهار بخش رقابت داخلی شامل موضوعات وحدت ملی، تصویر حضور مردم در تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، استعمار نوین، مقاومت و فردای انقلاب؛ بخش رقابت بین المللی شامل موضوعات عرصه آثار با تفکر انقلابی، تاثیر فرهنگی انقلاب اسلامی در جهان، استعمار نوین و مقاومت، بخش آزاد شامل تجربه های نو و فرم های تازه و بخش جنبی با موضوعات تولید ملی – شعار سال و امید بخشی برگزار می شود.
مطابق آنچه در فراخوان این جشنواره آمده است هر داوطلب میتواند در تمامی بخشها شرکت کند.
داوطلبین برای اطلاعات بیشتر میتوانند به نشانی اینترنتی دفتر موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت شرکت صوتی تصویری سروش مراجعه کنند.