انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

نخستین جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی و سیری در متون گوناگون موسیقایی

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، حسین خوش‌چهره، نوازنده‌ی نی و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه تهران، و دبیر اجرایی نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی است که در یادداشت ذیل به ویژگی‌های این جشنواره و اهمیت برگزاری آن پرداخته است که می‌خوانید.

متن موسیقایی، مشخصاً به مقوله‌ی سبک‎‌شناسی اشاره دارد. اجراهای نخستین جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی که در سه بخش «تکنوازی»، «ساز و آواز» و «گروه‌نوازی» در حال برگزاری است، مخاطبان خود را با انواع و اقسام بیان اجرایی آشنا خواهد کرد.

به طور کلی، برنامه‌های جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی را به لحاظ نگرش محتوایی اجرا می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

  1. اجراهایی در قالب آهنگسازی فرمال مکتب منتظمیه، که در سال‌های اخیر در حوزه‌ی تولید و نشر، تلاش‌های ارزنده‌ای در راستای ثبت و ضبط این نوع آثار به انجام رسیده است.
  2. برخی مجریان اجرای آثارِ استادان اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ی پهلوی را به عنوان بستر محتوایی برنامه‌ی خود انتخاب کرده‌اند.
  3. عده‌ای از مجریان به تبعیت از سبک و سیاقِ آثار رادیویی و در حقیقت همان حال و هوایی که از سِری برنامه‌ها‌ی «گلها» در دهه‌های۳۰ تا ۵۰ از رادیو به گوش می‌رسید به اجرای برنامه می‌پردازند.
  4. و نوع دیگری از اجراها با رویکردی نوگرایانه‌ و آمیخته با ذوق و خلاقیت‌ امروزی، به مسأله‌ی آهنگ‌سازی و نوازندگی، به‌طور مجزا، توجه دارند.

اگرچه اهداف برگزاری جشنواره بر پایه‌ی مبانی و اصول خاص موسیقی کلاسیک ایرانی بنا شده ولی در عین حال، سلائقِ شنیداری مخاطبان عام خود را از نظر دور نداشته است. دیدگاه‌های گوناگون در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا به مثابه‌ی گفتگو و تعاملی دوسویه با طیف گسترده‌ی مخاطبان دقیق و مشکل‌پسندِ موسیقی کلاسیک ایرانی در روزگار امروز، به افقی با سطح استانداردهای بالای اجرایی دست یابند. این همنشینی حاصل احساس نیاز مجریان و مخاطبان است؛ خلاءای که به همّت بخش خصوصی و با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد، خانه‌ی موسیقی، ‌انجمن موسیقی ایران، و بنیاد رودکی و با پشتوانه‌ی ماه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی در سال جاری، مرتفع گردید و اهداف سیاست‌گزاری‌شده در جشنواره به گونه‌ای بنا نهاده شد که جامعه‌ی مجریان و مخاطبان موسیقی کلاسیک ایرانی در آذرماهِ سال جاری شاهد برگزاری این رویداد هنری باشند تا مجالی باشد برای رفع بخشی از نیازهای خانواده‌ی بزرگ موسیقی کلاسیک ایرانی و عاملی به منظور ظهور و بروز و همنشینی و هم‌اندیشی در این گردهمایی، برای پاسخگویی به دغدغه‌ها و چالش‌های کمّی و کیفی پیرامون آن. این مهم، محقق و میسر نخواهد شد مگر با یاری همدلانه‌ی همه‌ی اهالی فرهیخته‌ی موسیقی، تا در سال‌های آتی پُربارتر و پُرفروغ‌تر در مسیر خویش ادامه‌ی حیات دهد.

لازم به ذکر است، نخستین جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی از تاریخ ۱۹ آذرماه در دو بخش اصلی و جنبی در سالن رودکی و فرهنگسرای بهمن (سالن نغمه) آغاز و تا تاریخ ۲۴ آذر ادامه خواهد داشت.

ــ حسین خوش‌چهره

دبیر اجرایی نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی