انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

ناصر چشم‌آذر بدرقه شد/ اشکان خطیبی: هیچ‌وقت امید و انگیزه‌اش را از دست نداد

مراسم تشیع پیکر آهنگساز موسیقی صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در تالار وحدت با حضور علاقمندان او برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، مراسم تشیع ناصر چشم‌آذر امروز صبح با حضور چهره‌هایی چون علی ترابی، حمیدرضا نوربخش، محمد سریر، مجید انتظامی، حمید حامی، خشایار اعتمادی، بیتا فرهی، بیژن بیرنگ، بابک صحرایی، هوشنگ کامکار، اشوان، گروه سون، رسول ترابی، علی ثابت‌نیا، بابک چمن‌آرا، همایون اسعدیان، محمدرضا عقیلی، ستار اورکی، باربد بیات، حبیب اسماعیلی، فرهاد هراتی، پوری بنایی و… در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم محمد سریر گفت: امروز مراسم خداحافظی با هنرمند خلاق و توانا که آثار زیاد و به‌یادماندنی را در طی این سال‌ها خلق کرده دور هم جمع شده‌ایم و باعث تأسف است که او را از دست دادیم. آشنایی ما چندین سال قبل زمانی بود که او برای یک جشنواره دانش‌آموزی در سنین پایین شرکت کرده بود و از همان زمان من آینده درخشانی در او می‌دیدم.

وی افزود: او خانواده‌ای هنرمند داشته و در چنین خانواده‌ای پرورش یافت و تا به امروز از او قطعات زیادی شنیده‌ایم که در خاطره همگی ما نقش بسته است. در آثارش عشق روان بود و همیشه سازش را با خود همراه داشت و می‌توانست نغمه‌هایی زیبا خلق کند.

حمیدرضا نوربخش دومین سخنران این برنامه گفت: این حادثه آنقدر تلخ و ناباورانه است که زبان از بیان آن باز می‌ماند. این هنرمند همیشه شور و نشاط را با خود به همه‌جا می‌برد و اطرافیانش از دیدن او انگیزه و عشق می‌گرفتند. با اینکه هنوز برای رفتنش زود بود اما ناباورانه رفت و خاطره‌اش باقی ماند.

وی افزود: همیشه در تمامی مراسم‌های خانه موسیقی پیش قدم بود و از ستون‌های خانه به حساب می‌آمد. من از طرف خودم به خانواده و جامعه هنری تسلیت گفته و از خداوند برای او طلب آرامش می‌کنم.

حمید حامی سخنران بعدی مراسم گفت: من تا به امروز دو قهرمان زندگی‌ام را از دست داده‌ام و امروز سومین و آخرین قهرمان زندگی‌ام نیز از دست رفت. من به خاطر این اتفاق ضربان قلبم بالا رفته و حال خوشی ندارم.

این خواننده قطعه‌ای را بعد از صحبت‌هایش برای حضار اجرا کرد.

بیتا فرهی نیز روی صحنه آمد و گفت: این مرگ آنقدر ناگهانی بود که نمی‌دانم چه باید بگویم. او معرف من به سینما و دوست خانوادگی و استاد دخترم بود و الان دیگر نیست!

رسول ترابی نیز در ادامه صحبت‌های او گفت: ما قرار بود امروز کنسرت او را در این تالار برگزار کنیم اما امروز برای تشیع جنازه او به تالار آمده‌ایم.

شاهد احمدلو هم بعد از صحبت‌های تهیه‌کننده کنسرت‌های چشم‌آذر گفت: همیشه ناصر به هواداران و مخاطبان خود می‌گفت «نگو مردم بگو یاران باران عشق!» او تنها آهنگساز فیلم‌هایم نبود و رفیق صمیمی‌ام بود و من با او و کارهایش به سینما علاقه‌مند شدم.

وی افزود: چندی پیش برای دعوت به یک برنامه تلویزیونی راهی صداوسیما شد اما خیلی زود برگشت. وقتی از او دلیل برگشتش را پرسیدم گفت «به من گفته‌اند ممنوع الورودی، آن هم در تلویزیونی که ما آن را راه انداختیم.»

همچنین بیانیه‌ای از طرف سیروس الوند که در سفر بود برای حضار خوانده شد. سپس از فریبرز لاچینی برای سخنرانی دعوت به عمل آمد که به خاطر شرایط بد جسمی نتوانست روی سن حاضر شود.

در اواسط برنامه اشکان خطیبی روی سن آمد و گفت: همه ما و کسانی که به این هنرمند بی‌مهری کردند او را کشتند، ما او را کشتیم. آن زمان که باید از او حمایت کنیم نکردیم، اما او هیچ‌وقت امید و انگیزه‌اش را از دست نداد. وقتی در کنسرت، مردم آثارش را می‌خواندند برق عجیبی در چشمانش دیده می‌شد.

سپس پیام صوتی از منوچهر چشم‌آذر، برادر این مرحوم، از بلندگوهای تالار وحدت پخش شد.

عباس سجادی بعد از اتمام این پیام صوتی گفت: چندی پیش این هنرمند فقید به من در هنگام رانندگی زنگ زد و گفت می‌خواهم برایت یک نغمه ترکی بزنم و من ایستادم و با آکاردئون‌اش نغمه‌ای ترکی اجرا کرد که بی‌نهایت زیبا بود. از جانب خودم و تمامی هنرمندان موسیقی درگذشت این هنرمند فقید را تسلیت می‌گویم. او به‌راستی در میان مردم جاودانه شد.

پوری بنایی در صحبت‌هایی گفت: ما با هم از آمریکا به ایران برگشتیم و من همیشه به او می‌گفتم که تو باید در مملکت خود باشی و فعالیت‌هایت را ادامه بدهی. ای کاش هفته اخیر به تلویزیون نمی‌رفت تا با او به این شکل برخورد نشود.

منوچهر شاهسواری هم گفت: او به همه ما جرعه‌جرعه بدون هیچ بهایی عشق می‌فروخت. برای من امروز یک نکته بسیار قابل توجه بود که دوستان ما در این مراسم بارها از خاطره با مرحوم چشم‌آذر صحبت می‌کردند و چه خوب که نام‌های فراوانی چون او این چنین برای ما خاطره ساختند. چیزی که او برای موسیقی ایران ساخت تبلور جنس دیگری از موسیقی در پیوند داستان و تصویر بود که از نظر من تجربه بسیار گران‌بهایی است و می‌توان آن را به نسل‌های آینده آموزش داد.

در ادامه برنامه گروه «سون» قطعه‌ای کوتاه را به یاد او اجرا کردند.

بیژن بیرنگ آخرین سخنران برنامه گفت: الان به راحتی می‌توانیم بگوییم حال همه ما رو به راه است اما چندین سال پیش وضعیت به این راحتی نبود و حتی برای حمل یک ساز مانند اسلحه باید از مراجع مجوز دریافت می‌کردیم.

وی افزود: یک هنرمند به خودش تعلق ندارد و برای کسانی است که آثارش را می‌شناسند، ناصر آدم خاصی بود و مطمنم دخترش آوا حقش را پس می‌گیرد.