به گفته نادر نیک نژاد خواننده و نوازنده بلوچی به چرایی گسترش موسیقی کردی در بلوچستان پرداخته و گفته است که مقام کردی روایت دوری، جدایی و گلایههای ناگفته است.
نادر نیکنژاد خواننده موسیقی بلوچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران با اشاره به وضعیت جسمی و شرایط فعلی خود، درباره فعالیتهای اجرایی و برنامههایش توضیح داد و گفت: در حال حاضر بیمار هستم و دچار نارسایی قلبی شدهام. مدتی در شیراز و کرمان بستری بودم و بهتازگی نیز عازم تهران شدهام، به امید خدا.
وی با تشریح وضعیت سلامتی خود افزود: شرایط من بهتر نشده است. منتظر مساعدت عزیزان هستیم تا بتوانیم حداقل با هواپیما یا قطار زودتر خودمان را برسانیم، چون نوبت دکترمان در حال از دست رفتن است. دور قلبم آب جمع شده، ریهام وضعیت مناسبی ندارد و بهراحتی نمیتوانم بنشینم، بلند شوم یا راه بروم.
نیکنژاد در پاسخ به پرسشی درباره کمک و مساعدتهای دولتی نیز اظهار کرد: تماسهایی انجام شده و قرار بوده دوباره تماس بگیرند، اما حال من خوب نیست و الان باید هرچه زودتر به پزشک برسم.
این هنرمند در ادامه، با اشاره به «مقام کردی» گفت: مقام کردی یک مقام آوازی است که از دوری و جدایی صحبت میکند. از قدیم میگفتند از «قبله زمین» آمده؛ یعنی از بندرعباس، درآباد، ایرانشهر و لاشار حرکت کرده و به دست ما رسیده است. کردی در ابتدا بیشتر توسط زنان اجرا میشد؛ زمانی که گندم را با سنگ دستی آسیاب میکردند یا برنج میکوبیدند، چند خانم دور هم جمع میشدند و آواز میخواندند.
وی افزود: بعدها این آوازها به دست بشکنوازان و استادان دیگر رسید و کمکم وارد فضای مردانه شد و با هم ادغام شدند و به شکل امروزی درآمد. من از حدود ده تا پانزدهسالگی کارم کردی بوده و اکنون هم دکترای خودم را گرفتهام. کردی حرفه من است و پدربزرگم هم کردینواز بوده است.
نادر نیکنژاد درباره اینکه چرا مقام کردی از سیستان و بلوچستان سر درآورده است، گفت: دقیق نمیدانم و این موضوع بهصورت جدی بررسی نشده است. عدهای میگویند از کرمانشاه و کردستان آمده، عدهای دیگر معتقدند از کرمان بلند شده و بعد در همان اطراف گسترش پیدا کرده؛ از جاهایی که من هنوز آنجا هستم تا بشکرزمین، غرقآباد، چابهار، پیرانشهر و مناطق دیگر.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: انشاءالله اگر با دعای مردم حالم بهتر شود و به تهران بیایم، برنامه خواهم داشت، اما فعلاً باید درمان شوم و به وضعیت بهتری برسم.