انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

موسیقی یک اتفاق جمعی است

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، گروه موسیقی همنوازان خاموش در این دوره از جشنواره روی صحنه می رود. گروهی که بر خلاف اغلب گروه ها سرپرست نداشته و هسته اصلی آن چهار موزیسین هستند که با همفکری و مشورت با یکدیگر برای گروه تصمیم گرفته و اتفاقات موسیقایی اش را رقم می زنند. آرش سعیدیان نوازنده عود و یکی از اعضای هسته اصلی گروه درباره این باره گفت: یکی از ویژگی های اصلی گروه ما این است که سرپرست ندارد و حدود ۸ سال است که با هم در حال کار و تمرین هستیم.


او ادامه داد: این بر خلاف رویه اغلب گروه هاست که وقتی اجرا دارند همه می دانند فقط سرپرست ثابت است و بقیه گروه برای یک اجرا موقتا دور هم جمع شده و دو هفته تمرین کرده اند. در حالی که این مفهوم گروه ندارد. ما پیش از این دیده بودیم که گروه های عارف و شیدا چندین سال ترکیب خود را حفظ کرده و فعال بودند اما متاسفانه در ادامه از هم جدا شدند.
سعیدیان بیان کرد: گروه موسیقی و کار کردن در قالب گروه با یکدیگر یک اتفاق جمعی است نه فردی. یعنی باید جمعی ثابت در گروه باشند و با همفکری یکدیگر کارها را پیش ببرند. تفکر جمعی در گذشته هنر ایران تاثیر جدی داشته و بخصوص در عالم موسیقی اتفاقات کوچک و بزرگ بی شماری را رقم زده است و از همه مهم تر اعضای یک گروه را به بیان ثابتی رسانده است اما حالا این اتفاقات خیلی کمتر رخ می دهد.
این هنرمند بیان کرد: گروه ما خوشبختانه معنی گروه به معنای واقعی کلمه را دارد و درباره همه چیز از اجرای قطعه، تنظیم و آهنگسازی اش گرفته تا سایر موارد بصورت جمعی تصمیم گیری می شود و همه این اتفاقات که برایشان بسیار هم زحمت کشیده ایم برایمان شیرین هستند.
او در ادامه درباره برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بیان کرد: این جشنواره نسلی از موسیقی را روی صحنه می آورد که هم بار سنگین آموزش به نسل بعد را روی دوش خود دارد و هم بار تولید موسیقی را. ما بسیار خوشحالیم که جشنواره  سراغ این نسل که کمتر در رویدادهای هنری به آنها پرداخته می شود  رفته است و فقط هم به موسیقی جدی می پردازد.
سعدیان در پایان گفت: امیدواریم جشنواره ادامه پیدا کند و این جشنواره تخصصی به مسیر خوبی که در آن پا گذاشته ادامه دهد و فرصت هایی برای گرد هم آمدن هنرمندان و ایجاد انگیزه برای کارهای جمعی را دوباره فراهم کند.
گروه همنوازان خاموش روز یکشنبه ۲۱ آذر در تالار رودکی روی صحنه می رود. آرش سعیدیان نوازنده عود، محمد مظهری نوازنده کمانچه، آرمین جوانبخت نوازنده سنتور، حامد منصوری نوازنده تار، جعفر قاضی عسگر نوازنده تنبک، نبیل یوسف شریداوی نوازنده دف و داریوش کاظمی خواننده در این اجرا حضور دارند.
اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی ۱۹ تا ۲۴ آذر در تالار رودکی برگزار می شود.