انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

موسیقی گیلکی به روایت ناصر وحدتی

موسیقی گیلکی به روایت ناصر وحدتی

گروه «گیل و آمارد» شامل ناصر وحدتی (سرپرست، تنظیم‌کننده و خواننده)، سعید پورمحمد (کمانچه)، نیما برزگر (تار)، رامبد حسینی (بربت)، بنیامین چاره‌جو (سازهای کوبه‌ای)، اکرم فغان‌زاده، الهام صادقی و رؤیا نوری ضیابری (همخوان) در دو بخش موسیقی نواحی و آواهای زنان در شالیزار در هفتمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر روی صحنه رفتند.

به گزارش نای، در بخش اول، «درآمد زرد ملیجه»، «آواز زار»، «مره بمونی»، «آها بوگو»، «رعنا»، «باغ محتشم»، «دراز تومان»، «تالان تالن» اجرا شدند که به موسیقی نواحی و اصیل گیلانی اختصاص داشت. در بخش دوم، قطعات «بهار گندواش»، «چیش چیش»، «می‌خوام برم کوه»، «کونوس کله»، «یار قاصد»، «سوپوله»، «یار یارهی»، «ای خوانباجیه»، «کفتر کفتره» و «لیلی» اجرا شدند که به موسیقی زنان در شالیزار اختصاص داشت.

گزینش لغات با توجه به منطقه‌ی آن قطعه، صحنه‌گردانی و تسلط کامل خواننده در اجرا و ارتباط چشمی او با نوازندگان و مخاطبان از نکات ویژه‌ی اجرای ناصر وحدتی بود.

ناصر وحدتی سال‌ها با ثبت و ضبط آوازهای فولکلور گیلان و با بازخوانی این آثار سعی در احیای موسیقی فولکلور گیلکی کرده است. وی کار خوانندگی را با گروه «شمشال» آغاز کرد و تا کنون سه آلبوم به نام‌های «زرنگیس»، «شورم نقش» و «دامون» منتشر کرده است.

وحدتی چندین داستان و رمان به نام‌های «خوندشت»، «داستان یک زندگی»، «روی خوش زندگی» و «من ریحان هستم» و یک اثر پژوهشی با عنوان «زندگی و موسیقی» درباره‌ی گیلان نوشته است.