انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

موسیقی می‌تواند چهره‌ی صحیحی از ایران در جهان به نمایش بگذارد

شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در دومین شب اجراهای استانی در جمع علاقه‌مندان حاضر شد و به سؤالات آن‌ها درباره‌ی اجراهای ارکستر سمفونیک پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، روحانی در پاسخ به این سؤال که موسیقی چه تأثیری بر پیروزی انقلاب اسلامی داشته است گفت: موسیقی نه‌تنها بر انقلاب که بر همه‌چیز تأثیر دارد. چون موسیقی زبان بین‌المللی است. حتی در میان همین موزیسین‌هایی که امشب روی صحنه رفتند چند نفری هستند که در زمان جنگ در جبهه‌ها و برای بالابردن روحیه‌ی رزمندگان، موسیقی می‌نواختند و من قطعاتی در تقدیر از ایثار عزیزانی که در جنگ رشادت به خرج دادند ساختم از جمله «فریاد تهی» که همین امشب اجرا کردیم و یا «سرزمین مادری» و «حماسه» که همگی به پاس از جان گذشتگی این عزیزان بود. باید بگویم موسیقی هنری والا و اثرگذار در همه زمینه‌هاست.

رهبر ارکستر سمفونیک در پاسخ به این سؤال که موسیقی می‌تواند چه نقشی در روابط ایران در عرصه‌ی جهانی بازی کند تصریح کرد: فرهنگ و هنر حربه‌ای بسیار مؤثر در عرصه‌ی روابط جهانی است و از طریق آن می‌توانیم روابط گسترده و عمیقی با بقیه‌ی دنیا داشته باشیم و به تبع آن تأثیر مثبتی بر افکار عمومی مردم جهان بگذاریم. ما در ارکستر سمفونیک این مسئله را بسیار جدی می‌گیریم چرا که تبادل‌های فرهنگی و هنری بین ما و سایر کشورها می‌تواند افکار عمومی را نسبت به مردم ایران عوض کند، همچنان‌که می‌دانید متأسفانه در سپهر رسانه‌های جهانی بسیاری مواقع اخبار صحیحی از ایران در جهان منعکس نمی‌شود و موسیقی به عنوان هنری والا می‌تواند در بهبود این تصویر مخدوش کمک بزرگی باشد.

روحانی در ادامه درباره‌ی تجربه‌ی‌ نوازندگان ارکستر سمفونیک در بوشهر گفت: اگرچه ساعات کمی است که در کنار بوشهری‌های عزیز هستیم اما در همین مدت کوتاه هم حضور خون‌گرم آن‌ها را حس کردیم. از جانب ارکستر سمفونیک و خودم از آن‌ها بابت میهمان‌نوازی صمیمانه‌شان تشکر می‌کنم. امشب هم برنامه دیگری در بوشهر اجرا می‌کنیم و امیدوارم که این تنها اجرای ما در بوشهر نباشد. باز هم به جمع شما برگردیم و روی صحنه برویم چون هدف من این است که برنامه‌های هنری فقط در تهران متمرکز نشود تا مردم ما در سراسر ایران حتی در نقاط محروم‌تر بتوانند از این هنر شگرف لذت ببرند. اجرای اولین تور استانی ارکستر سمفونیک هم به واقع به همین منظور برگزار شده است و ما بعد از بوشهر به خوزستان سفر می‌کنیم و در برنامه‌های آینده به جاهای دیگر خواهیم رفت.

روحانی در پایان از مدیرکل ارشاد استان بوشهر به خاطر همکاری در این برنامه تشکر کرد.