محمدحسین اسماعیلی، خواننده و آهنگساز، با معرفی آلبوم «پرده فاخته» که حاصل بیش از دو دهه فعالیت مشترک او و برادرش است، تأکید کرد موسیقی ردیف دستگاهی بهعنوان شاخص هویت فرهنگی ایران نیازمند توجه، حمایت و نوآوری در روزگار معاصر است.
امحمدحسین اسماعیلی خواننده ،آهنگساز و مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران در خصوص آلبوم «پرده فاخته» که به تازگی منتشر شده، گفت: این آلبوم شامل ده تصنیف در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که در دستگاههایی چون شور، بیات ترک، دشتی، چهارگاه، اصفهان و ماهور اجرا شده است. از این ده تصنیف، چهار اثر ساخته خودم، پنج تصنیف ساخته برادرم سعید اسماعیلی و یک تصنیف نیز اثر ابوالفضل صادقینژاد است.
وی با اشاره به اشعار این تصنیفها افزود: اشعاری از بزرگان شعر و ادب ایران همچون حافظ، هوشنگ ابتهاج، محمدعلی بهمنی و رهی معیری انتخاب شده است. تلاش کردیم ضمن توجه جدی و پایبندی به ردیف دستگاهی ایرانی، نوآوریهایی در ملودیها، ریتمها، مدلاسیونها و حتی مرکبخوانی داشته باشیم. این آلبوم حاصل بیش از بیست سال شاگردی و تلمذ نزد اساتید مختلف موسیقی است.
اسماعیلی درباره نوازندگان همراه این اثر توضیح داد: در اکثر تصنیفها پنج نوازنده اصلی حضور دارند؛ علیاصغر عربشاهی (تار)، یعقوب نوروزی (عود), عمران فروزش (تنبک، دف و دایره)، موسی فروزش (سنتور) و سعید اسماعیلی (نی). همچنین نوازندگان دیگری نیز در بخشهای مختلف همراهی کردهاند؛ پیمان قدیری (ویلن و ویولا)، امید داورزنی و امین سالمی (سنتور)، حمید داورزنی (تنبک)، امید خسروی و علیرضا توسلی (تار) و احمد میرمعصومی (پیانو). صدابرداری و نظارت آثار توسط امین سالمی انجام شده و میکس و مسترینگ بر عهده بهنام شهرکی بوده است. مدیر هنری و طراح گرافیک آلبوم نیز سجاد فروغی است.
*سابقه هنری و ایده تولید آلبوم پرده فاخته
اسماعیلی با اشاره به سابقه ۲۵ ساله خود در عرصه موسیقی ایرانی و ردیف دستگاهی گفت: در حوزه خوانندگی و سرپرستی گروه موسیقی قاصدک تجربههای متعددی داشتم و اجراهای بسیاری در سراسر کشور و چندین اجرا در خارج از کشور برگزار کردیم. در جشنوارههای مختلف حضور یافته و رتبههای بسیاری کسب کردم. پس از ورود به حوزه مدیریت فرهنگ و هنر، جشنوارههای متعددی طراحی و اجرا کردم تا پیوندی بین فعالیتهای هنری شخصی و حوزه مدیریت فرهنگی ایجاد شود. از آنجا که من و برادرم آثار متعددی آهنگسازی کرده بودیم، تصمیم گرفتیم بخشی از آنها را تولید و ماندگار کنیم. این ده تصنیف حاصل بیش از دو دهه کار مشترک ماست.
وی افزود: کتابی نیز با همین عنوان پرده فاخته منتشر شده که شامل نتنگاری ۲۲ تصنیف ساخته من و برادرم است و همزمان با رونمایی آلبوم، از این کتاب نیز رونمایی میشود.
*تجربه جشنواره موسیقی جوان در موفقیت این هنرمند
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری درباره سابقه حضور خود در جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: در سالهای ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ در رشته آواز سنتی و در رده سنی “ج” در جشنواره موسیقی جوان حضور یافتم و رتبه اول را کسب کردم. جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از رویدادهای ارزشمند هنری کشور است که زمینه بروز استعدادهای جوان را فراهم میکند. بررسی تاریخچه این جشنواره نشان میدهد بسیاری از برگزیدگان آن، امروز از ستارگان موسیقی ایران هستند. این جشنواره تنها برای اجرا نیست، بلکه بستری برای حمایت، هدایت و شکوفایی استعدادهای ناب هنری است و در این هدف موفق عمل کرده است.
*اهمیت موسیقی ردیف دستگاهی در روزگار معاصر
اسماعیلی در پایان گفت: در شرایطی که ژانرهای مختلف موسیقی در کشور رونق دارند و هرکدام ارزشمند هستند، توجه به موسیقی ردیف دستگاهی بهعنوان یکی از شاخصهای هویتی و فرهنگی ایران ضرورت دارد. آهنگسازان، نوازندگان، هنرمندان و متولیان فرهنگی باید در تقویت این حوزه بکوشند تا جایگاه موسیقی اصیل ایرانی مستحکمتر شود. همچنین باید به سمت خلق ملودیها و آهنگسازیهایی برویم که با شرایط و اقتضائات فرهنگی جامعه همخوانی داشته باشد. در آلبوم پرده فاخته تلاش کردیم آهنگسازیها و ملودیپردازیها با این نگاه پیش برود تا در فضای آشفته بازار موسیقی، جذابیت شنیداری ایجاد شود. چالش جدی موسیقی ایران در بخش تصنیفسازی و ترانهسرایی است و توجه جدی هنرمندان و مسئولان را میطلبد.