بهزاد عبدی آهنگساز در یادداشتی به مناسبت درگذشت احمد پژمان، آهنگساز برجسته و ماندگار ایران ؛ عنوان کرد که موسیقی ایرانی دغدغهی اصلی پژمان برای خلق اثر است. حتی موسیقی ایرانی در آثار او، بوی تاریخ میدادند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران بهزاد عبدی آهنگساز در یادداشتی که برای این پایگاه خبری ارسال کرده درباره درگذشت احمد پژمان نوشت:احمد پژمان استادی بود که به غایت روح موسیقی را در هر ژانری درک کرده بود و برایش خلق موسیقی در اولویت بود نه این که در چه ژانر و سبکی موسیقی مینویسد.
از آثار جدی و نخبگانی تا موسیقی فیلم و پاپ، همگی صاحب امتیاز ویژهای بودند و آن اثر انگشت او بود.
احمد پژمان با نوشتن اپراهای مختلف و باله ثابت کرد که موسیقی ایرانی دغدغهی اصلی او برای خلق اثر است. حتی موسیقی ایرانی در آثار او، بوی تاریخ میدادند. گمان میکنم کسی چون او در همنسلانش مشی خودش را موسیقی و هنر ایرانی قرار نداده بود. استفاده از مدها و روند ملودی او درستترین برای نمایش موسیقی کهن ایران بود.
علاوه بر شناخت درست از موسیقی دستگاهی، هارمونیها و پلیفونیهای منحصر به فرد خودش را داشت. ارکستراسیون درخشان او، استفاده از ریتمهای پیچیده و فرم و جسارت او در به هم زدن بعضی ساختار سخت موسیقی کلاسیک از او آهنگسازی منحصر به فرد ساخته بود.
او با اثر«عیاران» ثابت کرد که موسیقی ایرانی میتواند از تک صدایی به چند صدایی بدل شود. با حفظ تمام و کمال اصول موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی.
در موسیقی فیلم درخشان بود و دانستههای خود را از موسیقی کلاسیک و البته موسیقی الکترونیک به زیبایی به کار میبرد. تصویر را و تحلیل فیلم را به خوبی میشناخت و اثر انگشت خود را بر روی فیلم ثبت میکرد.
احمد پژمان بزرگ بود و بر سکوی حال ایستاده بود و به پشتوانه هنر گذشتگان، آیندهای زیبا را میدید و رقم میزد.
روحش بزرگ بود و جاودان خواهد ماند.