انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

مقام هنری استاد عثمان محمدپرست تجلیل شد

اولین هفته‌ی موسیقی خراسان با قدردانی از مقام هنری استاد عثمان محمدپرست، نوازنده پیشکسوت موسیقی مقامی، در خانه اندیشمندان علوم اسلامی به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، مراسم اختتامیه‌ی هفته موسیقی خراسان شامگاه جمعه ۱۸ اسفند ماه با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی (معاون هنری وزارت ارشاد) و فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) به کار خود در خانه اندیشمندان علوم اسلامی پایان داد و برگزارکنندگان این رویداد از مقام هنری استاد عثمان محمدپرست خافی، نوازنده موسیقی مقامی خراسان، قدردانی به عمل آوردند.

جلالیان رییس هیئت مدیره باشگاه هواداران هنر ایران در ابتدای این مراسم با قدردانی از حضور محمدپرست در این برنامه بیان کرد: متأسفانه در معرفی موسیقی نواحی کمکاری شده و جوانان ما بزرگان این موسیقی را نمی‌شناسند اما ما اطمینان داریم که در صورت معرفی درست این موسیقی و استادان فعال این عرصه، جوانان نیز از آن استقبال خوبی به عمل می‌آورند.

وی ادامه داد: اما لازم است اینجا یک نکته را بیان کنم؛ اینکه اگر حمایت مسئولان وزارت ارشاد نبود قطعاً برگزاری این مراسم به سال آینده موکول می‌شد، به همین منظور از همه عزیزانی که در برگزاری این رویداد همکاری بسیار خوبی با ما داشتند تشکر و قدردانی ویژه‌ای می‌کنم. از سوی دیگر، با وجود تمام تلاشی که در زمینه برگزاری این رویداد انجام گرفت اما آن اتفاقی که مدّ نظر ما بود به وقوع نپیوست. به هر حال هدف اصلی تأسیس باشگاه هواداران هنر ایران پرداختن به شهرستان‌ها و معرفی هرچه بهتر هنر هنرمندان آنهاست که در این سال‌ها خیلی کم دیده شدند.

رییس هیئت مدیره باشگاه هواداران هنر ایران در بخش پایانی صحبت‌هایش بیان کرد: به هر صورت ما به دلیل دغدغه شخصی خود و بدون هیچ حمایت از سوی ارگان‌های دولتی در حال انجام فعالیت هستیم و نگاهمان به هیچ وجه اقتصادی نبوده و به عشق برگزاری مراسمی این چنین با حضور استادانی چون استاد محمد پرست و مسئولان کشورمان قدم در این راه گذاشتیم.

من در راه خدا موسیقی نواختم

استاد عثمان محمدپرست نوازنده پیشکسوت دوتار استان خراسان که طی ماه های اخیر بارها در بیمارستان بستری شده بود در این مراسم ضمن قدردانی از اجرای چنین رویدادی در شهر تهران گفت: اینکه یک فرد تهرانی به مرز افغانستان بیاید تا هنر آن منطقه را به تهران بیاورد قابل تقدیر است. به اعتقاد من جلالیان به معنای واقعی کلمه طرفدار هنر است. به هر صورت گرچه در تمام این سال ها شنیده‌ام که عده‌ای می‌گویند موسیقی حرام است اما باید بگویم من سواد چندانی ندارم ولی در طول زندگی‌ام در راه خدا موسیقی نواختم و به وسیله همین موسیقی از قبال آن ۹۲۰ مدرسه ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: در همین موسیقی شعرهایی از حافظ، سعدی و شعرای گرانقدر خوانده می‌شود و حتی شعرهایی در وصف پیامبر و امیرالمونین با موسیقی جلا می‌گیرند.

محمدپرست در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در تمام زندگی ام به غیر از جناب مرادخانی کسی به من نگفت که دوتار بزن و گرچه من به خاطر دل خودم می‌زدم اما توقع من خیلی بیشتر از این ها بود و از این بابت هم گله‌مند هستم، چرا که اگر مورد حمایت بیشتر قرار می‌گرفتم قطعا به جایگاه‌های بالاتری می‌رسیدم. به هر حال امیدوارم هنرمندان جوان هیچ‌وقت مورد کم‌لطفی قرار نگیرند و با حمایت مسئولان به پیشرفت‌های شگرفی دست پیدا کنند.

رویارویی با یک پدیده تازه در گوش شنیداری

سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم توضیح داد: ایران سرزمین بزرگ و پهناور ما در طول قرون و اعصار اهالی بسیاری را در خود پرورش داده است. موسیقی آیینی و نواحی ما نیز شناسنامه شنیداری ملت بزرگ ایران است که در طول تاریخ مانند یک دوی امدادی دست به دست هم داده و تا امروز خودش را رسانده است.

حسینی با اشاره به قدمت تاریخی موسیقی اقوام ایران و نقش آنها در پروش ذهن و اندیشه انسان ها بیان کرد: به درستی که هر بار این نغمه‌ها را می‌شنویم، حس می‌کنیم که با پدیده‌ی تازه‌ای روبرو هستیم. استاد محمد پرست ۴۷ سال قبل برای نخستین‌بار موسیقی نواحی را در تهران اجرا کرد و بعد از آن ما بارها اجرای آن موسیقی را توسط ارکسترهای بزرگ نوازندگان و گروه‌های خرد و کلان شنیدیم و هربار مواجه با این نغمه آسمانی نکته تازه‌ای را به شنونده خودش ارمغان داد. این موسیقی از فرهنگ و تاریخ ما آمده و شناسنامه شنیداری ماست. امیدوارم جوان های این سرزمین همچنان جوان بخت و روشن ضمیر به حفظ آداب و آثار نیاکان فرزانه ما کمر همت ببندند.

اهدای یک تندیس از سوی سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد و عوامل اجرایی هفته موسیقی خراسان به محمدپرست، اجرای موسیقی نواحی توسط گروه «ژنده پیل» و پخش یک کلیپ از بخش های دیگر این مراسم بود.

هفته موسیقی خراسان از ۱۴ تا ۱۸ اسفند ماه به همت مؤسسه فرهنگی‌ـ هنری هواداران هنر ایرانیان و با حضور ۵ گروه موسیقی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری مهر