انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

مسترکلاس ارکستر جوانان جهان در ایتالیا برگزار شد

مسترکلاس ارکستر جوانان جهان که با مشارکت بنیاد رودکی طی روزهای گذشته در شهر رم ایتالیا آغاز به‌کار کرده بود، با حضور نوازندگان ایرانی برگزار شد.

به گزارش نای، در راستای تفاهم‌نامه‌ی بین بنیاد فرهنگی هنری رودکی و ارکستر جوانان جهان در ایتالیا که در ادامه‌ی دیدارهای چند ماهه‌ی گذشته‌ی مدیرعامل بنیاد رودکی با سفیر ایتالیا و رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران منعقد شده است، با تصمیم شورای هنری ارکسترها ۱۲ نفر از نوازنده‌های ایرانی از تاریخ ۱۸/۳/۹۵ تا ۲۳/۳/۹۵ جهت شرکت در مسترکلاس‌ها و سمینارهای آموزشی به کشور ایتالیا سفر کرده‌اند.

این ۱۲ نفر نوازنده‌ی ایرانی پس از دریافت قطعات از سوی ارکستر جوانان جهان به آماده‌سازی آنها در قالب گروه‌های کوارتت زهی‌ــ شامل: نوید شعبان‌زاده و آرش اسد نژاد (ویولن) ماکان خویی نژاد(ویلنسل) و دانیال اسدی راد (ویولا)؛ تریو بادی برنجی شامل: سیامک کریم پور (ترومبون) علی ضرابی و مهسا خطیب‌زاده (ترومپت)؛ کوئینتت بادی چوبی شامل: امیر حسین محمدیان( فاگوت) مه سیما فلاحی ( فلوت) نازنین احمدزاده (اُبوا) مینلی دانیلیان (کلارینت) و فاطمه یوسفی نژاد (هورن)‌ــ پرداختند.

در مسترکلاس‌ها و سمینارهایی که در سالن کنسرواتوار سیسیلیا و دانشگاه ساپینزا شهر رم برگزار شد، ماسترو آنجلو، به عنوان استاد سازهای بادی چوبی، دانیلو ری کاتو، استاد سازهای بادی برنجی و دامیانو جورانا، استاد سازهای زهی حضور داشتند.

قابل ذکر است که نوازندگان ایرانی روز ۲۲ خرداد ساعت ۸ شب در سالن کنسرواتوار سیسلیا، در قالب کنسرت پژوهشی به روی صحنه می‌روند که در این اجرا رایزنان فرهنگی ایران در ایتالیا و روئسا و اساتید کنسرواتور حضور خواهند داشت.

در ادامه‌ی اجرای این تفاهم‌نامه، ۴۵ نوازنده‌ی ایتالیایی جهت برگزاری کنسرت در مرداد ماه به ایران سفر می‌کنند و کنسرتی را طی ۳ شب برگزار می‌کنند که در شب اول با هنرنمایی رهبر ایتالیایی برگزار خواهد شد.

در شب دوم، در بخش اول رهبر ایتالیایی و در بخش دوم رهبر ایرانی قطعات را رهبری خواهند کرد. در شب سوم نیز کنسرت در دو بخش برگزار خواهد شد و در بخش دوم رهبر ایرانی قطعات موسیقی ملی را اجرا خواهد کرد.