انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مجید نجاحی برگزار شد

به گزارش نای، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مجید نجاحی، نوازنده‌ی پیشکسوت سنتور، صبح امروز با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم، فضل‌الله توکل، نوازنده‌ی پیشکسوت سنتور و از دوستان قدیمی مجید نجاحی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: همه‌ی ما باید این راه را طی کنیم و به دیار دیگر برویم و هنرمند گرامی مجید نجاحی هم از میان ما رفت اما جایشان با آثار ماندگارشان پر خواهد شد. امیدوارم همواره حرمت این هنرمند عزیز را نگه داریم و همواره به یاد بیاوریم او چقدر برای موسیقی زحمت کشید.

توکل درباره‌ی نحوه‌ی آشنایی‌اش با مجید نجاحی گفت: روزی مرا به استودیوی کوچکی که در میدان ارک قرار داشت دعوت کردند و قرار بود با آقای گلپایگانی ضبط داشته باشم. آقای قوامی هم در آنجا حضور داشتند و در آنجا با مجید آشنا شدم و این آشنایی منجر به دوستی چندین ساله شد. برای روح این هنرمند آرزوی آرامش و رحمت دارم.

سخنران بعدی مراسم، بابک بختیاری، خاطره‌ای از مجید نجاحی درباره‌ی حضورش در رادیو و برنامه‌ی گلها گفت. وی اشاره کرد: مرحوم پیرنیا، رضا ورزنده را به عنوان اولین تکنواز سنتور به رادیو آورد و بعد از ایشان استاد مجید نجاحی با گل‌های جاویدان شماره ۲۰ به خوانندگی عبدالعلی وزیری به جامعه معرفی شد و به رادیو آمد. لحن ساز مجید نجاحی کاملاً مشخص است و وقتی مضراب به سنتور می‌خورد می‌توان تشخیص داد نوازنده چه کسی است. ویبره‌هایی که با دست دیگر روی سیم سنتور می‌دادند تحت تأثیر نوازندگان ویلن بود که لحن خاص خودش را داشت. در اینجا باید تأکید کنم آثار تکنوازان برنامه‌ی گلها و هنرمندان آن ثروت‌های ملی ما هستند که باید قدرشان را بدانیم.

پس از این سخنان حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه‌ی موسیقی در جایگاه قرار گرفت و با ابراز تأسف از درگذشت مجید نجاحی، نوازنده‌ی پیشکسوت سنتور گفت:‌ این ضایعه را به خانواده‌ی هنرمند گرامی مجید نجاحی و به جامعه‌ی هنری تسلیت می‌گویم. همه‌ی ما روزی به دنیا می‌آییم و روزی از دنیا می‌رویم و آنچه را در این میان انجام می‌دهیم باید برای آن پاسخگو باشیم. خوش به حال استاد مجید نجاحی، هنرمند عزیزمان که در تمام عمر با برکتش زیبایی می‌آفریند و آزاری برای کسی ندارد.

حمیدرضا نوربخش با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد موسیقی و برگزاری کنسرت که در روزهای اخیر صورت گرفته است گفت: موسیقی ما دوران خاص و عجیبی را تجربه می‌کند. در این روزها اخباری می‌شنویم که در طی این سال‌ها نمونه‌ی آن را به خاطر نداریم. موسیقی ما که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی  در همه‌ی صحنه‌ها خدمت‌گذاری کرده و در خدمت این مردم بوده است، امروز با عجیب‌ترین جفاها روبرو است و جسارت‌هایی به ساحت این هنر آسمانی می‌شود.

نوربخش افزود: هنرمندان مظلوم موسیقی ما در تمام این سال‌ها به این مردم و مملکت خدمت کردند. آیا رواست امروز به بهانه‌ی تعطیلی یک برنامه‌ی کنسرت هر کسی به خودش اجازه دهد هرگونه توهین و اسائه ادبی را به ساحت این هنر و هنرمندان روا بدارد؟ کجای کنسرت موسیقی اشکالی دارد؟ برنامه‌ای که جمعی از هنرمندان هنرشان را صادقانه برای مردم به نمایش بگذارند و مردم هم با اشتیاق به این جلسه‌ی هنری بروند، آیا این گناهی نابخشودنی است؟

وی در ادامه گفت: ضوابط و مقررات را همه ما می‌دانیم و سال‌هاست در این کشور زندگی می‌کنیم. خود هنرمندان بزرگ‌ترین ضابط و ناظم هستند. هنرمندان ما بااخلاق، و باشخصیت هستند و طرازهای دینی و اخلاقی را خوب می‌فهمند. مردم هم اینها را خوب می‌فهمند. روا نیست علی‌رغم مقررات و قوانینی که داریم کسانی به خودشان اجازه دهند در مورد این مسائل تصمیم بگیرند. این مملکت ملک طلق هیچکس نیست.

مدیرعامل خانه‌ی موسیقی گفت: ضمن سپاسگزاری از پیگیری‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر محترم کشور، پیگیری‌های خود را از طریق خانه‌ی موسیقی ادامه خواهیم داد و اگر لازم باشد با بالاترین مسئولان و مراجع نظام هم صحبت و این مسائل را پیگیری خواهیم کرد.

نوربخش در پایان سخنانش برای سلامتی هنرمندان پیشکسوت، فرهنگ شریف، عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کرد.

در ادامه‌ی این مراسم سیدعباس سجادی، شاعر و مدیر فرهنگسرای نیاوران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فقدان هنرمند استاد نجاحی را تسلیت می‌گویم. حدود چهل روز پیش با فرزند استاد تماسی گرفتم تا حال ایشان را جویا شوم و مقدمات مراسم بزرگداشت ایشان را فراهم کنم. قرار بود دیداری صورت بگیرد که متأسفانه اجل مهلت نداد و ایشان از میان ما رفتند.

سجادی در مورد رویکرد جامعه‌ی موسیقی گفت: با همه‌ی جور و جفا هایی که دیگران به موسیقی روا می‌دارند، باید بپرسیم خود ما اهالی موسیقی با خودمان چه می‌کنیم؟ بخشی تأثیرگذار و بسیار مهم موسیقی ما سال‌های سال به دلیل سلیقه‌ی برخی از دوستان موسیقیدان دیگرمان خاموش ماند و این باعث شد بسیاری از هنرمندان ما در گوشه‌ی عزلت افسردگی بگیرند و اینگونه دنیا را وداع بگویند. چرا به کسانی مانند مجید نجاحی بی‌توجهی شد؟

وی افزود: برخی از کسانی که در شوراها حضور داشتند باعث شدند بسیاری از هنرمندان ما به دلیل سلیقه‌ی آنها خانه‌نشین شوند. باید بگذاریم مردم خودشان در مورد هنر تصمیم بگیرند. تا چیزی پیش می‌آید فقط می‌گوییم دولت برای موسیقی چه کاری کرده است. اما نمی‌گوییم در شوراهای سیاست‌گذاری چه کسانی هستند. می‌گوییم فلان موسیقی بزمی است مگر مردم آنها را گوش نمی‌دهند؟ هر موسیقی پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم است.

وی در پایان گفت: باید سعی کنیم با همه‌ی هنرمندان و موسیقی‌دان‌ها مهربان باشیم تا شاهد جامعه‌ای شاداب باشیم. برای همه‌ی بزرگان آرزوی سلامتی دارم.

سخنران بعدی، جمشیدی، ضمن ادای احترام به زنده‌یاد مجید نجاحی یک قطعه آواز با شعری از مولانا در رثای این هنرمند فقید خواند.

در ادامه پیکر زنده‌یاد مجید نجاحی روی دستان علاقمندان و هنرمندان حاضر تشییع شد و برای خاکسپاری به قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل شد.

لازم به ذکر است، مراسم یادبود آن مرحوم روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد، از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.