انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

مرادخانی: جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی اتفاق مبارکی است / تقدیر از برگزیدگان در مراسم اختتامیه

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، امیر مردانه، دبیر اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، در ابتدای مراسم گفت: فکر می‌کنم اتفاق خجسته‌ای برای موسیقی کشور است که جشنواره‌ای به طور اختصاصی به موسیقی ایرانی بپردازد. با این که زمان کمی از تصمیم‌گیری تا اجرا داشتیم اما در مجموع جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برآیند خوبی داشت. اتفاق خوب برای شخص بنده عنوان دبیر جشنواره، این بود که تمام مسؤولین موسیقی کشور نظر به برگزاری جشنواره در این دوره داشتند. همه متفق‌القول می‌گفتند جای این جشنواره خالی است.

وی افزود: جای تشکر دارد از جناب طالبی، که توانستیم مجوز جشنواره را سریع بگیریم. طرح تفصیلی جشنواره وسیع‌تر بود، بخش رقابتی داشت که متأسفانه به علت کمبود وقت به سال آینده موکول شد، زیرا فرصت فراخوان نداشتیم. وظیفه همه ما است که برای توانا شدن بدنه ‌موسیقی ایران تلاش کنیم. در بخش اصلی جشنواره ۱۱۰ نفر شرکت کردند. ۳۲ نفر هم در بخش جنبی شرکت کردند که بیشتر دانشجویان رشته موسیقی بودند. امیدوارم حرکتی باعث تضعیف موسیقی کشور نشود. موسیقی کشور نیازمند وحدت بین هنرمندان است. امیدوارم جشنواره در سال آینده پربرکت‌تر برگزار شود.

 از گروه موسیقی “ژاو” دعوت شد. اعضای گروه “ژاو” در میان تشویق جمعیت روی صحنه آمدند و پس از کوک کردن سازهایشان، شروع به نواختن کردند. احسان امامی (عود)٬ نیریز کامکار (تار)٬ امین جهانگیری (سنتور)٬ مرتضی مومنیان (تنبک)٬ سیاوش کامکار (سنتور)٬ امیر ناصر رنجبر (کمانچه، خواننده) اعضا این گروه بودند.

حمیدرضا نوربخش، حسین سروی، امیر مردانه، هنگامه اخوان، قاسم رفعتی، علی جهاندار برای تقدیر از شرکت‌کنندگان بخش آوازی روی صحنه حاضر شدند.

امیر اثنی عشری، امیر مسعود امیری، مهران زمانی یکتا، مهدی شهسوار، حسین علی شاپور، محمد اسماعیل قنبری، اشکان کمانگری، محمود مخدوم، امید مظهری، محمد ملأ آقایی از شرکت‌کنندگان بخش آوازی بودند که یک به یک تندیس‌های خود را دریافت کردند.

در میان هر بخش کلیپی از صحبت‌های مسئولان جشنواره درباره نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی پخش می‌شد.

 این جشنواره را اتفاق مبارکی می‌دانم

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره این جشنواره گفته است: این جشنواره را اتفاق مبارکی می‌دانم که در حال وقوع است. ایده و فکر برگزاری جشنواره بسیار دقیق و حساب‌شده است، آن قدر که باید به مسئولان و دست‌اندر‌کاران آن تبریک گفت. همان‌طور که از پیش از این هم بارها اعلام کرده‌ایم از طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های خوبی که می‌توانند بر جریان هنری کشور تأثیر داشته باشند حمایت می‌کنیم تا بتوانند ایده‌ها و افکارشان را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود: اجراهایی که در جشنواره دیدم، بسیار خوب بودند و می‌توانم بگویم این جوان‌ها نشان دادند که موسیقی کلاسیک ایرانی می‌تواند با حمایت و برنامه‌ریزی آینده بسیار خوبی داشته باشد. این جشنواره به نظرم خیلی خاص است و می‌تواند در آینده جایگاه خوبی به دست آورد. همه سعی خواهیم داشت تا از آن‌ها به بهترین شکل حمایت کنیم. امیدوارم سال آینده شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم برای چنین جشنواره‌هایی امکان مالی هم در نظر بگیریم و تلاش می‌کنیم تا این جشنواره به یک برند جدید تبدیل شود.

قاسم رحیم زاده که در نخستین شب این جشنواره به بداهه‌نوازی پرداخته بود، برای تک‌نوازی تار وارد شد و چند دقیقه‌ای نوای تار در رودکی طنین‌انداز شد.

امکان توسعه جشنواره وجود دارد

فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، درباره هدف جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی اشاره کرده است: جشنواره با این هدف شروع شده که بتواند به صورت تخصصی در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی ایفای نقش نماید. زیرا جشنواره موسیقی فجر نمی‌تواند تمام بار موسیقی ایران را بکشد. در جشنواره موسیقی فجر طبیعی است که بخش‌هایی مغفول بماند. بهتر است جشنواره تخصصی به یاری موسیقی بیاید و جشنواره فجر به ارزیابی تولیدات موسیقی کشور بپردازد.

وی افزود: جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی حرکت بسیار مهمی است و این اتفاق باید سال‌ها پیش در کشور رخ می‌داد. در این جشنواره به بخشی از موسیقی پرداخته می‌شود که می‌توان گفت موسیقی هویتی ما است و باید از آن صیانت شود تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. با اقبالی که مردم در این دوره نشان داده‌اند امکان توسعه جشنواره هم وجود دارد و به راحتی می‌تواند با حمایت مردم به رشد خود ادامه دهد.

فرزاد طالبی، بهرام جمالی، امیر مردانه، داریوش پیرنیاکان، مظفر شفیعی، امیر شریفی، علی رستمیان، علی بوستان برای اهدا تندیس به شرکت‌کنندگان بخش تک‌نوازی این جشنواره روی صحنه آمدند.

مریم خدابخش، سامر حبیبی، قاسم رحیم زاده، مهدی رستمی، فرهاد زالی، رامین صفایی، مرتضی صنایعی مهیار توحیدی، سعید نایب محمدی تک‌نوازانی بودند که از آن‌ها تقدیر شد.

سپس کلیپی از تمرین‌های شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف این جشنواره پخش شد.

مجری در ابتدا از محمدرضا شجریان یاد و مراسم را به او تقدیم کرد. او سپس از علی جهاندار (خواننده) و امیر متولی (نوازنده تار) دعوت کرد. صدای آواز علی جهاندار با نوای تار متولی آمیخته شد. این دو هنرمند نیز مخاطبان را به موسیقی سنتی مهمان کردند.

مجری برنامه از مهدی افضلی (مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر) و دکتر علی‌اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) تشکر نمود. برای بخش انتهایی ازعلی مراد خانی، فریدون شهبازیان، میلاد کیانی، تقی ضرابی، وصال عرب زاده، امیر مردانه خواسته شد تا بالا بروند. بخش پایانی به تقدیر از گروه‌نوازان اختصاص داشت.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، نیز درباره جشنواره چنین گفته است: موسیقی اصیل و سنتی ما که پایه و جان‌مایه آن بر ساز و آواز است در این روزگار بسیار کم‌رنگ شده و باید به آن پرداخته شود. این مسئله را می‌توان در برنامه و جشنواره اختصاصی نگاه ویژه‌ای به آن داشت. حال در بخش گروه‌نوازی خواننده یا در بخش ساز و آواز باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

وی افزود: به این علت که این ژانر از موسیقی استادان موسیقی ما هستند و باید نسل به نسل جریان داشته باشند و جامعه بیشتر به این سو سوق داده شود تا گوش مردم با این بخش موسیقی آشنا شود. بنابراین با توجه به این که نسل جوان، نوازندگان و خوانندگان خوب و بسیار بااستعدادی هستند و با جدیت تلاش می‌کنند هرچقدر معرفی شوند و بستری برای فعالیت آن‌ها فراهم شود کارشان بهتر و غنی‌تر خواهد شد و همچنین با زحمت بیشتر و تشویق ارتقا پیدا می‌کنند و سبب می‌شود به طور اساسی سطح موسیقی و فرهنگ شنیداری مردم ارتقا پیدا کند. جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی سرآغاز خوب و بسیار مبارک برای توجه به این بخش از موسیقی است و من بسیار خوشحال هستم.

نوید دهقان، مهدی مساح بیدگلی، آرش سعیدیان، مهدی امامی، علی اصغر عربشاهی، هومان رومی، آیدین اولیا نسب، نادر فولادی نسب، حمید قنبری، سیاوش کامکار، مسیح تحویلداری، سهیل کاکاوند، مهدی علومی تندیس‌های خود را یک به یک دریافت کردند.

 در پایان مجری سراغ تقدیر از عوامل اجرایی این جشنواره رفت و از مجید کاشانی (مدیر هنری، طراح گرافیک و صحنه) حسین خوش‌چهره (دبیر اجرایی)، احسان تارخ (کارگردان هنری)، فرشاد حداد (ستاد اجرایی)، … تشکر کرد.