انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

محمد لارتی: محوریت «نوای مهر» محدود به یک موضوع نیست/ عنوان جشنواره ما با مهربانی گره خورده است

به گزارش نای محمد لارتی در گفتگو با ستاد خبری جشنواره «نوای مهر» درباره شکل‌گیری این رویداد در سخنانی گفت: ما در گروه تلویزیونی شاهد اواسط سال ۱۳۹۸ برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «آواها و نواهای ایثار» را در استان بوشهر در دستور کار داشتیم و قرار بود در آن رویداد با توجه به موسیقی مقامی و فولکلور ایران اجراهایی با محوریت شهدا و آیین‌های تشییع شهیدان، و همچنین موضوعات ایثار و از خودگذشتگی را برگزار کنیم.

او ادامه داد: آن رویداد قرار بود که در دو بخش اجرای آیین‌های جشنواره موسیقی نواحی و حمایت از تولیدات با موضوع ایثار و شهادت برگزار شود و همچنین از تولیدات هنرمندان در مراکز موسیقی صدا و سیما با این مضمون حمایت شود. آن رویداد یک سبک و سیاق پژوهش‌محور داشت و قرار بود اواخر سال ۹۸ کلید بخورد اما با شیوع بیماری کرونا تمام برنامه‌ها لغو شد و صرفا توانستیم در قالب یک رویداد تلویزیونی با نام «ترانه باران ایثار» در شبکه «شما» اختتامیه این جشنواره را برگزار کنیم که باتوجه به شرایط کرونایی و محدودیت ها برنامه قابل قبولی بود.

رئیس اداره هنرهای نمایشی و موسیقایی بنیاد شهید همچنین گفت: در این مدت ما فرصت داشتیم برای این جشنواره با فرم و سبک و سیاق بهتری برنامه‌ریزی کنیم. این در حالیست که در معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید ما صرفا بخش نمایشی داشتیم و بعد از آن بخش موسیقی هم به آن اضافه شد که برنامه و بودجه سالانه دارد و و در همین راستا یکی از برنامه های اجرایی این دفتر برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» است.

دبیر هنری جشنواره اضافه کرد: در راستای پیشبرد اهداف این جشنواره و برای اینکه هنرمندان موسیقی را با این جشنواره آشنا و آن را تولیدمحور کنیم، در گام نخست با مراکز انجمن‌های موسیقی در استان‌ها ارتباط گرفتیم و قرار شد این انجمن ها با ما همکاری کنند و همچنین همراهی بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران، وزارت آموزش و پرورش، مرکز آفرینش های هنری سازمان بسیج، کانون های فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری تهران را نیز در کنار خود خواهیم داشت.

او تاکید کرد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۳۰ دی ماه است و در اسفندماه نیز بخش نهایی را اجرا خواهیم کرد. جشنواره شامل بخش‌های تک‌آهنگ(سبک آزاد)، نماهنگ، بخش سرود(گروه‌های کر و سرود حرفه‌ای، سرود دانش‌آموزی) و بخش اجراهای صحنه‌ای است.

لارتی افزود: هیئت داوران این جشنواره همگی از چهره‌های مطرح هستند و در کنار اعضای هیئت داوران یک هیئت انتخاب نیز وجود دارد که آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره را بررسی و انتخاب اولیه آثار توسط این افراد انجام می شود. متقاضیان تا پایان دی ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و تا این لحظه ۸۰۰ اثر در بخش های مختلف در سایت جشنواره ثبت و ارسال شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: نکته‌ای که خیلی روی آن تاکید داریم این است که محوریت جشنواره ما محدود به یک موضوع نیست، محورهای ما ایثار، مهربانی، همدلی، عطوفت، فداکاری، نماز و … است. در واقع این رویداد یک اعلام فراخوان جمعی است که از همدلی، همراهی و ایثار صحبت کنیم. به زعم بنده پیش‌شرط ایثارگری مهربانی است و اگر مهربانی وجود نداشته باشد, عملا ایثاری شکل نمی‌گیرد. در واقع ایثارگران و جانبازان ما نیز انسان های پر مهر و مهربانی بودند که نسبت به جامعه و خانواده خود ایثار کردند.

لارتی خاطرنشان کرد: دقیقا عنوان جشنواره ما با مهربانی گره خورده و امیدواریم این رویداد یک پل ارتباطی خود با مخاطب باشد. ما برای جشنواره «نوای مهر» دبیرخانه دائمی داریم و بحث مهم ما حمایت از گروه های موسیقی استان های سراسر کشور برای تولید آثار با موضوعات ایثار و شهادت است. جشنواره به امید خدا سال آینده بیشتر تولیدمحور خواهد بود و حمایت حداکثری ز هنرمندان خواهیم داشت. معتقدم آسیب یک جشنواره این است که تولید نداشته باشد و ما به این موضوع به عنوان مسئله بسیار مهم توجه خواهیم داشت.

نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» به همت اداره کل امور هنری(گروه تلویزیونی شاهد) معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران اسفندماه ۱۴۰۰ در تهران برگزار خواهد شد.