انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

غوغای مغول‌ها در دومین شب جشنواره موسیقی فجر

در دومین شب جشنواره موسیقی فجر در سئانس اول تریوی اِکسیکلن از کشور مغولستان به اجرای موسیقی فولک منطقه خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، این گروه سابقه بیست سال فعالیت در زمینه اجرای رپرتوار موسیقی کلاسیک مغولی را دارد در اجرای امشب خود نمونه‌های اصیلی از این سنت را برای مخاطبان به زیبایی هر چه تمام اجرا کرد. این گروه متشکل از سه نوازنده به نام‌های عمرتووشین باساندورج، اوگانباتر تسندو اُچیر، و تیمورسای‌خان جانلاو بودند که با سازهای سنتی مغولی به اجرای برنامه خود پرداختند. پیش از اجرای هر قطعه از اتاق فرمان شرحی بر قطعه مربوطه برای حاضرین قرائت می‌شد تا با ذهن بازتری برنامه را دنبال کنند.

از نکاتی که مخاطبان را به تماشای این برنامه ترغیب می‌کرد اجرای آوازهای حلقیِ مغولی بود که از سنت‌های آوازیِ کهن موسیقی این کشور محسوب می‌شود. همچنین تکنوازی کمانچه مغولی با نام مورین خور دیگر بخش بسیار جذاب این برنامه بود؛ ساز زهی‌آرشه‌ایِ دو سیم که معمولاً با آرشه‌ای از دم اسب نواخته می‌شود. تریوی اکسیکلن برای قطعه بیز قطعه‌ای از موسیقی فولک مغولی را که در ابتدای برنامه اجرا کرده بود را بار دیگر برای مخاطبان اجرا کرد.

می‌توان با نگاه معاصر آثار مینیمال تولید کرد

بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران پس از اجرای این گروه گفت: حضور گروه‌های حوزه‌ی آسیا از چند جهت حائز اهمیت است. اگر رابطه‌ی بیشتری با این دست از گروه‌ها بگیریم می‌توانیم رشته‌های مشترک موسیقایی و فرهنگی خود را پیدا کنیم که منجر به تولیدات مشترکِ متناسب با نیازهای روز باشد.

وی افزود: وقتی این اجرا را دیدم احساس کردم چقدر به موسیقی ترکمن‌های خودمان نزدیک است و می‌توان با نگاه معاصر آثار مینیمال و آثاری که ظرفیت اجرای صحنه‌ای داشته باشد تولید کرد. از این جهت این حوزه‌ی موسیقایی می‌تواند اهمیت داشته باشد که یک نگاه درون‌فرهنگی و درون‌منطقه‌ای به این مسئله شود تا با رویکردهای تولید آسیایی به مسئله‌ی تولید موسیقی بپردازیم.

در سومین روز جشنواره موسیقی فجر در سئانس اول کُر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان و در سئانس دوم گروه یاربانگ به سرپرستی حامد زند و خوانندگی پوریا اخواص به اجرای برنامه خود می‌پردازند.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به ریاست حمیدرضا نوربخش در شش سالن تهران تا ۲۹ دی ماه برگزار می‌شود.