انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

علی‌اکبر شکارچی: شرکت‌کنندگان کم سن‌تر، شگفت‌زده‌ام کردند

در بخش موسیقی نواحی ایران، موسیقی لُرستان در هفدهمین روز جشنواره، شرکت‌کنندگان در بخش کمانچه، سُرنا، دُهُل و تمبک در مقابل هیئت داوران استادان علی‌اکبر شکارچی، فرج علیپور و رضا پرویززاده به رقابت با یکدیگر پرداختند.

در دوره‌هایی موسیقی‌های اقوام مهم محسوب نمی‌شد

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، علی‌اکبر شکارچی دربارۀ کیفیت اجراهای سه گروه سنی توضیح داد: بسیار خوشحال‌کننده است که گروه الف در ساز کمانچه و سُرنا عالی ظاهر شدند. زیبانوازی آنها از گروه سنی ج بهتر بود. مانند فردی که سال‌ها نوازنده بوده می‌نواختند. هرچه به گروه سنی ب و ج نزدیک‌تر می‌شویم به جز چند نفری که استثنا هستند، کیفیت کاهش پیدا می‌کند. این امر به طور حتم علت‌هایی دارد. اما شرکت‌کنندگان کم سن‌تر، شگفت‌زده‌ام کردند. آنها به بلوغ سنی بالای نوازندگی رسیده‌اند. یک دختر لری در گروه سنی ب به زیبایی کمانچه‌نوازی کرد.

او دربارۀ نقاط ضعف موجود ادامه داد: کمتر روی صحنه حاضر شده‌اند و یا اصلاً تجربه اجرای صحنه‌ای ندارند. شرایط برای‌شان فراهم نیست. همچنین چون خودشان و خانواده‌هایشان دورنمایی خوبی نمی‌بینند و فکر می‌کنند اگر هنر شغل‌شان باشد، آیندۀ خوبی نخواهند داشت، در نتیجه کمتر به شرکت در جشنواره تمایل پیدا می‌کنند. در سنین کم می‌بینیم که بسیار پرانگیزه هستند اما وقتی سنین بالاتر را بررسی می‌کنیم پژمرده‌تر شده‌اند.

وی ادامه داد: با بالاتر رفتن ترس از شکست برای‌شان به وجود می‌آید. کسانی که بسیار توانا هستند نیز خودشان را در حد شرکت در جشنواره نمی‌بینند. مهم‌ترین دلیل شاید این باشد که با شرکت در جشنواره جایگاهی که برای خود متصور هستند، تغییر کند.

شکارچی در پایان گفت: در دوره‌هایی موسیقی‌های اقوام مهم محسوب نمی‌شد اما امروزه به این مردم و موسیقی‌شان توجه می‌شود. جامعه‌ای که موسیقی اقوام خود را نشناسد از رشد و تعالی باز می‌ماند. امروز که فرصت بیان این موسیقی پدید آمده باید در جهت پیشرفت گام برداشت. امیدوارم این مسیر هر روز هموارتر شود. شرکت‌کنندگان خانم ما از لرستان بسیار کم هستند. باید بررسی شود چه عوامل ضدّ فرهنگی وجود دارد که رشد فرهنگ را تا این اندازه کُند می‌کند.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و  همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.