انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

طنین نوای هنرمند قزاق در رثای امام رضا(ع)

در دومین روز از این جشنواره که عصر جمعه۱۴ تیر ماه ۹۸ برگزار شد، ۲۴ گروه از برگزیدگان در سه شهرستان رباط کریم، شهر قدس و دماوند به اجرای موسیقی پرداختند.

 

در دومین روز از برگزاری چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی گروه‌های موسیقی ملل، ردیف دستگاهی و نواحی ایران و چاوشی‌خوانی خوش درخشیدند.

«عبدالغفور قزاق» دیروز جمعه در مجتمع فرهنگی باقرالعلوم شهر قدس به تک‌نوازی و تک‌خوانی مقام‌های محلی کشور قزاقستان در رثای امام هشتم شیعیان پرداخت. این برنامه یکی از بهترین اجراهای این رویداد را به خود اختصاص می‌داد چراکه یکی از هنرمندان شاخص موسیقی محلی کشور قزاقستان به اجرای برنامه‌ای پرداخت که در عین قدمت و کهن بودن، برای تمام مخاطبان حاضر در سالن تازگی داشت.

اجرای دیگر دیروز در شهر قدس به گروه «نوا» به سرپرستی «اردشیر نوایی ده‌باقری» تعلق داشت. این گروه از شهر خرم‌آباد استان لرستان برای اجرای برنامه به این جشنواره آمده بود و با اجرای دو قطعه زیبای لری تماشاچیان را به وجد آورد. انعطاف و حس و هیجانی که همواره در دل موسیقی لری نهفته است باعث برانگیختن احساسات مخاطب شده و موسیقی این ناحیه از کشور را با شخصیتی مستقل معرفی می‌کند.

در دومین روز از جشنواره موسیقی آواها و نواهای رضوی،۱۴ گروه در بخش موسیقی نواحی،۳ گروه در بخش ردیف‌دستگاهی و ۴ گروه در بخش ملل و ۵ نفر هم در بخش چاوشی‌خوانی و تک‌نوازی به اجرای برنامه پرداختند.

در مجموع در روز دوم، هنرمندانی از استان‌های اصفهان، لرستان، تهران، آذربایجان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، کردستان، مازندران، گیلان، گلستان و سیستان و بلوچستان و در بخش ملل کشورهای افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان اجراهای خود را روی صحنه بردند.

براین اساس چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی با برگزاری مراسم اختتامیه در روز شنبه ۱۵ در تالار وحدت به کار خود پایان خواهد داد.

چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی از مجموعه برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) بوده و با هدف ترویج، تعمیق و گسترش فرهنگ منوّر رضوی به میزبانی استان تهران و در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.