انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

صداهایی کوک در دومین دوره‌ جشنواره‌ موسیقی صبا

رویداد تابستانه‌ دومین دوره‌ جشنواره‌ موسیقی صبا ۱۰ تیرماه، با حضور اساتید دانشگاهی و غیردانشگاهی موسیقی و هنرمندان برجسته‌ کشور در تالار رودکی برگزار شد.

در این مراسم در ابتدا گروه تبریزی کاروان، برگزیده‌ دوره‌ نخست، به اجرای قطعاتی پرداختند، و سپس آنسامبلموسیقی دانشگاه تهران، تریوی الژیک شماره ۱ راخمانینُف را روی صحنه اجرا کردند.

گروه کاروان در این برنامه اجرایی بی‌نقص و هماهنگ را برای حضار به اجرا گذاشتند. مضراب هماهنگ تمام تارنوازان در هماهنگی دقیق با سنتور، عود، نی و تنبک نشان از تمرین صحیح و زیاد گروه داشت. این گروه که اجرای خود را بدون میکروفون روی صحنه می‌برد، همین باعث شنیده شدن صدای ناب مجموع سازهایی شده بود که اینچنین رنگ و جنس صدایی کمتر شنیده می‌شود و خالص‌ترین صدای ارکستر را بی‌واسطه به گوش مخاطبین می‌رساند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای گروه کاروان، رعایت دقیق «فورته پیانو» و آکسان‌های دقیق توسط تمام نوازنده‌ها بود که نوآنس نوازنده‌های متعدد را به وحدتی شنیدنی بدل کرده بود.

از دیگر ویژگی‌های این اجرا کوک دقیق سازها بود چراکه بویژه سازهای ایرانی در فصل گرم تابستان در حین اجرا به تدریج بر کوک سازها تاثیر گذاشته و باعث فالش شنیده شدن برخی نت‌ها می‌شود لیکن در این اجرا از ابتدا تا انتها کوچک‌ترین فالشی شنیده نمی‌شد و ارکستر اجرای خود را کوک و تیون روی صحنه برد. قطعات انتخابی و نوع چینش این قطعات از دیگر ویژگی‌های مثبت اجرای این گروه بود و از تنوع مطلوبی از جنبه شنیداری برخوردار بود.

آنسامبل موسیقی دانشگاه تهران، با اجرای تریوی الژیک شماره ۱ راخمانینُف برنامه بعدی این رویداد بود. نوازنده ویلن، ویلنسل و پیانو اجرایی دانشجویی را در حدی رضایت‌بخش به اجرا گذاشتند. البته سطح اجرایی این اثر برای این آنسامبل و میزان توانایی و تجربه آن‌ها ارزیابی می‌شود چراکه این اثر را می‌توان به مراتب در سطوحی بالاتر به اجرا گذاشت. با این وجود تریوی دانشجویان دانشگاه تهران اثر راخمانینف را به شکلی رضایت‌بخش اجرا کردند. هماهنگی بین سه نوازنده در سوال و جواب‌ها و اجرای جملات قرینه و نیز اجرای پاساژها می‌توانست بهتر باشد و نیازمند تمرین و تجربه بیشتری است اما از جنبه تاکید بر آکسان‌ها در شرایط بهتری بودند. این آنسامبلدر مجموع اجرایی رضایت بخش ارائه دادند.

در این برنامه هم‌چنین از اساتید داور و هنرمندانی که در دوره‌ نخست جشنواره هم‌کاری شایسته داشتند، تقدیر شد و هدایایی به‌رسم یادبود به آن‌ها تقدیم شد. اساتیدی هم‌چون دکتر محمدسعید شریفیان، سهراب کاشف، محمدرضا تفضلی، دکتر هومان اسعدی، ربکا آشوقیان، محمدرضا فیاض، آرمان نوروزی، فیروزه‌ نوایی، پیمان یزدانیان، پیام گرایلی، و آذین موحد.

در بخش دیگری از این برنامه سه اثر برگزیده‌ آهنگ‌سازی از سپهر سراجی، الناز کریمی، و حسن رحیمی توسط گروه کر شهر تهران به‌رهبری مهدی قاسمی اجرا شد‌. همصدایی و حجم گروه کر و اجرای دقیق جملات هارمونیزهاز ویژگی‌های گروه کر شهر تهران بود. از خصوصیات این اجرا این بود که با وجود خطوط صدایی متنوع و هارمونیزه، واژگان به صورت واضح و شفاف ادا می‌شد و شنونده تمام کلام را می‌توانست به راحتی بشنود و دنبال کند در صورتیکه در بسیاری اجراهای همخوانی، کلام به صورت واضح ادا نمی‌شود و شنونده همواره بخشی از کلام را متوجه نمی‌شود.

از دیگر ویژگی‌های مثبت اجرای کر تهران کوک خواندن تمام صداهای تنور، آلتو و سوپرانو بود بویژه همخوانانیکه فاصله‌های سوم و پنجم را می‌خواندند و فواصل را به درستی در تقابل با نت‌ «تونیک» به اجرا می‌گذاشتند. این اجرا که به صورت کر تنها یا به اصطلاح «آکاپلا» اجرا شد، به پشتوانه حجم و صدادهی خوب اعضای گروه توانست اجرای خود را روی صحنه ببرد در صورتیکه گروه‌های کر می‌توانند در اجرای خود از اکمپانیمان و ارکسترهای کوچک و بزرگ برای اجرای خود نیز بهره ببرند.

هم‌چنین جایزه‌ آهنگ‌سازیِ استاد احمد پژمان نیز در این برنامه رونمایی شد. این جایزه که نخستین‌بار به‌همت سازخانه‌ تهران، و به دبیری امین هنرمند برگزار شد، حالا پس از پنج سال تأخیر، دومین جشنواره‌ موسیقی دانشجویی صبا بانی برگزاری‌اش شده‌ است.

«پوریا رمضانیان»، دبیر دومین دوره‌ این جشنواره، در زمینه‌ جایزه‌ آهنگ‌سازی استاد احمد پژمان به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این برنامه ضمن تأکید بر استقلال این دو جشنواره از یک‌دیگر، از تیزر دومین جایزه‌ استاد پژمان، به‌طراحی سیاوش مهرآئین رونمایی کرد، و در ادامه کلامی چند از استاد پژمان خطاب به برپاداراندگان این برنامه و حضار و دانشجویان و اساتید پخش شد.

منبع:خبرگزاری فارس